• Sandja

Tvestjärtar

Någon som vet mycket om dem?
    Har nämligen hittat en mellan fönstret på persiennerna för någon timma sen vet ej om den är kvar vågar inte kika efter och är rädd att den är här i lägenheten någonstans..
    Livrädd för såna
    Hur får man död på dem?? Och varför är dom här inne?

Hjälp

• Svar på tråden Tvestjärtar
  • Alices Mamma

Ringde nyss skadedjurs-nissarna. Dom ska komma och spruta gift hos oss i veckan.
    Enda kruxet är att Alice inte får vara hemma på ett dygn. Inte bra för barn under två år.

Så jag skickar ut henne och karln på landet så kan jag ta det lite lugnt. Dvs slita häcken av mig på jobbet...

Ska iallafall bli skönt att slippa de små (stora) odjuren!

• Alices Mamma

ingen aning vad det är. Men jag känner andra som har sprutat mot tvestjärtar oxå, så det är nog inte så ovanligt. Ring Anticimex eller Nomor. Eller om du bor i br så har föreningen alltid avtal, vilket står nere i porten.

• Sandja

Det låter bra. Men det kanske man bara ska om man har många som du? Jag har ju än så länge bara hittat en här hemma..

• Sandja

Känns det föresten ungefär som att bli stucken av en geting?

• mama80

Ingen aning, har aldrig hänt mig

• RadixLecti

Okej... tvestjärtar är inte farliga. De har en nypsak, men den används för att försvara sina ägg, tvestjärten är bland de bästa mödrarna bland insekterna.

De gillar mörka, fuktiga utrymmen, så det är såna man ska försöka undvika i sitt hem.
    Nej, de går inte in och knipsar i öronen.
    Nej, det känns inte som ett getingstick. De kan bara nypas, och inte särskilt hårt, det går absolut inte hål på huden. De har inget gift att busa med.

Ni som ÄR rädda, be någon fånga en i en burk och kika på den lite. Intressant djur.
    Försök överkomma er rädsla, har sett för många ungar bli rädda för saker bara för att mamma är det. (det är ju så rädslan förs vidare)

• Vilddjuren

Men dom är bra äkliga vi hade en på balkongen hoppas det inte kommer fler! BLÄÄÄÄÄ!!!

• RadixLecti

Vilddjuren, okej. Men var medveten om att risken är stor att du för över dina fobier på dina barn.

• Sandja

Jag har aldrig trott att dom är farliga. men jag ryser verkligen när jag ser dom och usch dom är obehagliga..

• Beanie

en tvestjärt nöp mig mellan brösten en gång när vi va på midsommarfirande i en fullsatt park.. det enda som hördes i 4 minuter va mitt skrik! (inte för att det gjorde ont utan bara för att det va en tvestjärt!) jag hittade inte vart i tröjan den tog vägen sen!!*ryser*

• Beanie

måste tillägga att vi har massa ute på balkongen nu.bland den upphängda tvätten o så dyker de upp när jag tar mitt kvällsbloss..Sambon måste hänga med ut så att jag kan sitta i hans knä eftersom det kröp en på min stol häromkvällen! YJJA

• Sandja

Jo vi har också hittat på ballkongen. Vi tog en kväll cigg igår kväll då fick sambon slå ihjäl en som kröp himlans fort under min stol..uuh *ryser*. Trodde de mest tog sig till hus men icke...

• Skalman1

Vi har rätt många tveskärtar inne ibland, bor i par hus och de kryper in genom badrummsventilen, de har aldrig gjort mig något ont, gillar dock inte om de kryper på mig, då åker de väck eller så tar hundarna död på dem

• RadixLecti

Alla djur är intressanta på ett sätt eller annat. Har svårt att komma på något djur jag tycker är äckligt.

• Heisan

Jag klarar av de flesta kryp och annat smått, men jag har supersvårt för tvestjärtar. Min teori är att det, just för mig, beror på stjärten. Den påminner lite om en skorpion, och av någon outgrundlig anledning så är jag skräckslagen för skorpioner. Och sedan så är de så fruktansvärt sega att döda.. De kan ju knata iväg fast man nästintill mosat dem. Mina barn brukar ropa på mig när de ser dem, men de är inte mer rädda för dem än för andra kryp. Jag är rätt så hård på att man inte behöver vara rädd för kryp i det här landet. Därmed inte sagt att man inte får tycka att de är obehagliga. Nä, starta en anti tvestjärt och fästingklubb och jag blir medlem direkt..

• JeanneDArc

jag är också livrädd för kryp, men bara ta mod till dig och ta död på den! Ta något hårt och långt så du slipper vara allt för nära, det brukar hjälpa. Sen drämmer du till för allt vad du är värd så den verkligen dör. När du ser att den är död så kan du ju slappna av och sova gott sen, rätt bra belöning

• Lady Bling

En kväll när jag fortfarande bodde med mina föräldrar skulle jag borsta tänderna. När jag ska ta tag i tandborsten ser jag att det sitter en GIGANTISK tvestjärt på själva "borsten" på tandborsten. Skriker och hoppar snabbt som blixten bort från handfatet! Behöver jag säga att jag slängde tandborsten sen när min pappa tagit ut tvestjärten... Såå otroligt äckligt!! Hade jag inte tittat hade jag kanske i värsta fall fått den i munnen!!! Fyyy jag får kväljningar... Nackdelen med att bo i hus är att det ju finns såå mycket insekter runt omkring.

Svar på tråden Tvestjärtar