• Gingsan

Matråden för oss med IBS

Jag sitter här och gnager på min fralla, vilket är det enda jag kommer kunna äta idag då jag i princip inte kan äta nånting just nu utan att sen må jättedåligt, och tänkte att varför inte starta en tråd för att få lite tips på vad ni andra med IBS kan äta utan att era magar börjar bråka.

Jag vet ju att vi är många med dom här besvären, så snälla, tipsa gärna om vad ni kan äta och dricka!

****Nikita**** 071228
  • Svar på tråden Matråden för oss med IBS
  • juluu

För mig har det inte gjort så stor skillnad på VAD jag äter, utan snarare HUR.
    Regelbundenhet är A och O för mig. Så fort jag äter på "tom mage" så brakar helvetet lös, och kan ta flera veckor att stabilisera.
    Och så måste jag låta bli juice för det funkar bara inte för mig.
    I övrigt äter jag som vanligt, men regelbundet som sagt.

• Gingsan

Ahhh där sa du nånting. Nu när jag tänker på det så får jag ofta problem när jag struntar i frukosten och ger mig direkt på lunchen. Det funkar ALDRIG, men jag har inte reflekterat över att det kan bero på att jag skippade frukosten utan tänkte att det beror på vad jag åt.

****Nikita**** 071228
  • juluu

Gingsan skrev 2009-01-22 13:23:55 följande:

Ahhh där sa du nånting. Nu när jag tänker på det så får jag ofta problem när jag struntar i frukosten och ger mig direkt på lunchen. Det funkar ALDRIG, men jag har inte reflekterat över att det kan bero på att jag skippade frukosten utan tänkte att det beror på vad jag åt.
    Så bra att du startade denna tråden så att vi IBSare får dela med oss av vad som funkar :)
    Och roligt för mig om mina erfarenheter kan hjälpa :)
    *glad*
  • Gingsan

Absolut! IBS kan ju vara ett riktigt elände och alla knep för att lindra det hela är ju värt både ett och två försök.

Och nu ska jag verkligen se till att försöka äta regelbundet (är skitdålig på det rent ut sagt) =O)

Fler tips?

****Nikita**** 071228
  • Sootie

Hej,
    Åh vilken bra tråd!

Tänkte jag skulle dela med mig av det enda som har hjälpt mig..
    Boken "Eating for IBS" se www.helpforibs.com

Har fått massa tips genom åren (från dietister m.m.) men detta är det enda som har funkat. Som hon förklarar i boken så är det flera olika saker som irreterar tarmen och därför kan det vara svårt att hitta samband.

Sen så går det upp och ner och vissa dagar kan man bara äta vitt bröd medans andra så kan man vara mer våglig.

Det går ut på att man ska äta lösliga fibrer och inte olösliga fibrer. Samt att man kan äta vissa saker bara man äter det med lösliga fibrer.

Att inte äta

-Rött kött -Fett -Grovt bröd -Fullkronsprodukter -Koffein -Kolsyra -Äggula -Mjölkprodukter -Fruktjuicer -Råa grönsaker och frukt (men undantag ibland med ihop med lösliga fibrer)

Sen finns det lite andra tips tex frön irreterar tarmen. Samma med nötter men kan funka finhackat.

Har man en riktigt dålig dag kan citrusfrukter och tillagde tomater samt kål och lök göra en dålig..

Låter svårt men är enklare när man har kommit in i det!

Kram alla!

• Gingsan

Sootie: Jättebra och informativ sida och jättebra tips! Jag ska ta och läsa allt lite mer noggrant när jag har mer tid.

Det är ju så mycket svårare i början innan man lär sig hur och vad man kan äta.

För vissa dagar är det inga problem att äta en viss produkt medan man nästa dag blir jättesjuk av samma sak. Men jag börjar förstå att det handlar lite om hur man ätit tidigare på dagen och vad man äter ihop som är avgörande.

Men hur funkar det för er att äta kryddad mat typ tacos? Kinamat? Fett i maten?

****Nikita**** 071228
  • juluu

Gingsan skrev 2009-01-22 14:57:28 följande:

Men hur funkar det för er att äta kryddad mat typ tacos? Kinamat? Fett i maten?
    För mig funkar det. Men som sagt inte på tom mage. Tacos kan nog vara lite upprörande även för icke-ibs-magar tror jag.
  • Sootie

För mig funkar kryddning bra men inte fett.

Om jag tänker på mina val så funkar tacos och även kinamat..

Sen beror det ju på vad man väljer på menyn eller att ha i..

Jag äter desuutom inte helst på restaurang eftersom jag oftast blir sämre då.. Stress. Hemma äter jag lite väntar 20 min äter lite till osv. Äter jag för mkt eller fort blir jag dålig.

• Gingsan

Jag har inte vågat testa alltför mycket, men jag har märkt att fett klarar jag inte alls av. Kryddning verkar jag tåla, men nu pratar vi lätt kryddat.

Sen kan jag inte äta nånting matigt till lunch för då blir hela eftermiddan förstörd.

Och jag undviker också restaurangmat för jag måste ha koll på vad maten innehåller då jag också har problem med kramper i gallgångarna och kan få anfall av de mest konstiga sakerna.

Men just nu är jag alltså i ett stadium då jag endast kan äta vitt bröd. Har märkt att magen mår bättre fortare om jag äter extremt lite ett par dagar och sen börjar lite försiktigt med potatis, ris, mos.

Fler tips?

****Nikita**** 071228
  • Sootie

Gingsan,
    låter precis som jag..

Fast jag har fått någorlunda koll på restaurangmat nu förtiden, dock finns det inte många val så hemmalagat är bäst..

Jag kan inte direkt tips nåt men undrar du något så fråga gärna!

• Gingsan

Nån annan med några bra tips på lut?

****Nikita**** 071228
  • Gingsan

Puffar lite =o)

****Nikita**** 071228
  • Kenzie

För er som lider av IBS kan jag tipsa om LCHF-kost. Mängder av människor har blivit friska med den kosten. Min sambo som lidit av IBS i många år blev symptomfri på tre veckor med LCHF. Här http://kolhydrater.ifokus.se/ under fliken "vi som har mag/tarmbesvär) kan ni läsa andras erfarenheter.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • Sootie

Ojojoj det hade aldrig funkat för mig!

Men som sagt man är ju olika..

• Kenzie
    Sootie skrev 2009-01-25 13:19:04 följande:
    Ojojoj det hade aldrig funkat för mig!Men som sagt man är ju olika..
    Fast det gäller att helt glömma t.ex dietisternas råd och helt satsa på LCHF isf. Många tror att dom inte kan äta vissa livsmedel men det handlar oftast om att dessa saker äts i kombination med andra livsmedel som kroppen inte kan hantera. Det är givetvis upp till var och en men jag är övertygad om att majoriteten som har ibs och liknande symptom kan bli rejält mycket bättre på denna kost. Även om det kanske kan verka märkligt
    Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • lilleg

Jag har ofta problem med att äta lunch på jobbet. Får så jätteont i magen och klarar knappt av att arbeta på eftermiddagen. För ett tag sen blev jag tipsad om måltidsersättning. Några gånger i veckan dricker jag naturdiets shakes till lunch istället för att äta och det har fungerat över all förväntan. Jag har inte mått så här bra på länge, jag känner mig som en ny människa och klarar av mitt arbete mycket bättre nu. När jag kommer hem äter jag en riktig middag, jag försöker att inte äta så fet mat och undviker för mycket fibrer, annars försöker jag mest äta varierat.

• Sootie

Kenzie skrev 2009-01-25 19:04:53 följande:

Fast det gäller att helt glömma t.ex dietisternas råd och helt satsa på LCHF isf. Många tror att dom inte kan äta vissa livsmedel men det handlar oftast om att dessa saker äts i kombination med andra livsmedel som kroppen inte kan hantera. Det är givetvis upp till var och en men jag är övertygad om att majoriteten som har ibs och liknande symptom kan bli rejält mycket bättre på denna kost. Även om det kanske kan verka märkligt
    Jo, kan tänka mig det. Jag har efter provat typ allt så har jag äntligen hittat nåt som funkar för mig så jag håller mig till det. Det jag äter kan nog också låta märkligt kan jag tänka mig
  • Gingsan
    lilleg skrev 2009-01-25 19:40:25 följande:
    Jag har ofta problem med att äta lunch på jobbet. Får så jätteont i magen och klarar knappt av att arbeta på eftermiddagen. För ett tag sen blev jag tipsad om måltidsersättning. Några gånger i veckan dricker jag naturdiets shakes till lunch istället för att äta och det har fungerat över all förväntan. Jag har inte mått så här bra på länge, jag känner mig som en ny människa och klarar av mitt arbete mycket bättre nu. När jag kommer hem äter jag en riktig middag, jag försöker att inte äta så fet mat och undviker för mycket fibrer, annars försöker jag mest äta varierat.
    Det är nog nånting som kan funka för mig med, jättebra tips! Som det ser ut nu så äter jag flinger med mjölk eller liknande och mår hyfsat bra av det. Men man kan ju inte leva så i längden kroppen behöver ju sina vitaminer. Jag har tidigare gått på Cambridgekuren och har ganska många påsar kvar, ska ta och prova om min mage fixar det! =o)
    ****Nikita**** 071228
  • Gingsan
    Kenzie skrev 2009-01-24 23:14:46 följande:
    För er som lider av IBS kan jag tipsa om LCHF-kost. Mängder av människor har blivit friska med den kosten. Min sambo som lidit av IBS i många år blev symptomfri på tre veckor med LCHF. Här kolhydrater.ifokus.se/ under fliken "vi som har mag/tarmbesvär) kan ni läsa andras erfarenheter.

Tyvärr tror jag inte att det funkar för min kropp att äta mycket fett, dels mår min mage mycket sämre av det och dels så har jag problem med kramper i gallgångarna och dessa kramper utlöses ibland av ytterst små mängder fett.

Men jag vet att det här är en diet som många faktiskt mår ganska bra av konstigt nog =O)

****Nikita**** 071228
Svar på tråden Matråden för oss med IBS