• narie24

ont under höger bröst

Hej

Jag har under de senaste veckorna haft ont i det jag tror är magmunnen. Det är ömt och känsligt. Nu har känslan flyttat sig till under höger bröst. Det gör ont både inuti kroppen och på huden. Huden bränner lite och är öm. Det är en obehaglig känsla. Molande värk som känns lite även i ryggen på höger sida.

Någon som känner igen sig??

• Svar på tråden ont under höger bröst
  • Åsabritt

Usch...jag förökte lokalisera det onda igår och det kommer mest när man har varit igång en hel dag alltså mera på kvällen. Känns bra att höja armarna då släpper det lite (tänjövningar oxå)när jag vilat så blir det bättre annars sitter det mest i hela tiden framåt em och kvällen. Smärtan känns som att man gnuggat på revbenen så att det blivit ett blåmärke ungefär, brukar hålla handen där det gör ont för att smärtan ska släppa. som sagt det är skitsvårt att beskriva det, och det är jäv.. irrierande!

• stinagreta

Jag kan också få ont där, det känns typ som om organen inte får plats riktigt. Sitter inte magsäcken där nu när allt tryckts ihop? Har du ont jämt eller mer när du ätit? Eller så är det levern, den är ju stor så om det är ett stort område låter det som levern. Dricker du tillräckligt mycket vatten?

Jag får också ont i revbenen under brösten och det kom jag på beror på att bh:n sitter åt nu är magen växt. Jag köpte en ny superbra bh, för att få plats med jättebrösten, men tänkte inte på att köpa större omkrets - trodde inte det behövdes. Men nu har jag köpt en sån där liten förlängningsbit till bh:n och satan vilken skillnad det gjorde att få släppa ut den lite

• Åsabritt

En bra BH vare, joo jag har bhar som sitter bra men det är ju som du säger Stinagreta det klämmer och trycker överallt ju! har inte ont i magen när jag ätit heller utan detta bara kommer och går lite hur som!

• narie24

Precis som du skriver Åsabritt! Det kommer och går. Blir lite bättre om man tar det lugnt. Brukar också sitta med handen där för att få det att lätta lite.
    Får du ondare om du sover på höger sida? Jag får ligga på vänster hela tiden. Börjar tro att det är gallan el nåt som är hoptryckt.
    Ska in o kolla efter en skön BH idag utan några hårda kanter.

• narie24

Kanske inte är så konstigt om det känns mer på höger sida, det är väl inte direkt nåra organ på vänster? Men det är det där med att det molar på samma ställe i ryggen som gör mig lite nojig...

• planerar

HAr man ont, som ett bälte under brösten.. spec. på höger sida, ska man vara aktsam för ev. havandeskapsförgiftning. Levern sitter precis under hö. revben.
    Jag hade så.. och fått följa med toxemi proverna, pga detta. Har dock inte visat ngt. MEN, det är ett varningstecken!!

• Åsabritt

planerar skrev 2009-01-24 13:43:31 följande:

HAr man ont, som ett bälte under brösten.. spec. på höger sida, ska man vara aktsam för ev. havandeskapsförgiftning. Levern sitter precis under hö. revben. Jag hade så.. och fått följa med toxemi proverna, pga detta. Har dock inte visat ngt. MEN, det är ett varningstecken!!
    Jag tog ett leverprov i början på graviditeten men det visade inte ngt, hade ont även då! Sen blev det uppehåll ett tag för att komma tillbaka nu igen (har känt det till och från i 2 veckor) Jag har aldrig haft HF och vill inte ha det nu...hua!
  • Philofix

Jag hade jätteont under höger bröst under samtliga 3 graviditeter, men det var först under min senaste och tredje graviditet som det upptäcktes varför jag hade så ont. Jag hade gallsten med ständiga gallstensanfall.

Efter graviditeten så togs gallblåsan bort. Har fortfarande dock lite känningar ibland.

Äntligen.....efter 50 dagars väntan
  • lieva

Känner också exakt igen mig! Vad lustigt. Trodde att det var ovanligt att ha ont just på ett sånt udda ställe och just på höger sida. Det är pissjobbigt!

• narie24

Philofix skrev 2009-01-24 16:49:03 följande:

Jag hade jätteont under höger bröst under samtliga 3 graviditeter, men det var först under min senaste och tredje graviditet som det upptäcktes varför jag hade så ont. Jag hade gallsten med ständiga gallstensanfall. Efter graviditeten så togs gallblåsan bort. Har fortfarande dock lite känningar ibland.
    Blev det alltså värre under graviditeterna? Vad kan det bero på? Måste höra med min bm på tisdag vad hon tror. Jobbigt att ha det såhär. Och nu blev ja orolig för havandeskapsförgiftning.
    Hur pass ont hade du under anfallen? Kräktes du nångång?
  • Åsabritt

Min värk är liksom tilltagande ibland men inte som anfall direkt, mera en känsla som känns som håll eller liknande! jag själv tror att det är levern som är påverkad av belastningen som själva graviditeten ger typ ökad blodgenomströmning mm. Men hoppas att det blir bättre nån gång för det är så obehagligt att känna så hela tiden...usch!

• Åsabritt

Philofix skrev 2009-01-24 16:49:03 följande:

Jag hade jätteont under höger bröst under samtliga 3 graviditeter, men det var först under min senaste och tredje graviditet som det upptäcktes varför jag hade så ont. Jag hade gallsten med ständiga gallstensanfall.Efter graviditeten så togs gallblåsan bort. Har fortfarande dock lite känningar ibland.
    Undrar hur värken kändes? kan du beskiva det? tacksam...
Svar på tråden ont under höger bröst