• Anonym (J)

Lergigan

Jag fick Lergigan utskrivet igår mot ångest och oro.
    Det är 25mg per tablet. Jag kan ta mellan 1-3 2ggr per dag. alltså 6 som max.

Igår kbäll tog jag först 1, men kände inget så jag tog en till. Ångesten försvann. Men fan vad jag m¨rr dåligt idag.

Låg helt däckad i soffan fram tills 12.30, hade kunnat ligga längre om jag inte hade möte kl 14.00.

Är det normalt att bli helt död dagen efter?
    Är 50mg lergigan väldigt starkt eller?

Nått man kan göra för att bli pigg på dagen när man är så död? Jag vill kunna ta dom så jag slipper min ångest.

Har 2 barn hemma så det är fan inte kul att bli helt väck. Tur att maken min är hemma.

• Svar på tråden Lergigan
  • mamma me tre

man kan ta dom mot illamående, det är vanligt! och sjösjuka tex.. lergigan är ett ofarligt icke beroende läkemedel!

• Anonym (J)

Man kan ta dom mot ångest,oro,sömnsvårigheter (barn från 2år kan ta dom) åksjuka, allergi Ja det är mot massor. Som många andra läkemedel också.

Anonym skrev 2009-01-22 22:31:20 följande:
    Va! Mot ångest o oro. Jag fick det på recept mot illamående när jag var gravid. Varför fick jag det? Jag kräktes upp det så jag tog inte dom mer än ett par dagar. Skönt att jag inte gjorde det!
  • Anonym (J)

Men vad knasigt att det inte stod på. Det gör det ju på alla mediciner. Mina är på 25mg och det är dom starka sa hon på apoteket. Fick i sommras utksrivet 5mg,are men tog aldrig ut dom då.

mamma me tre skrev 2009-01-22 22:27:40 följande:

jag äter mot oro eller rättare sagt jag har spänningsyrsel som kommer av att jag spänner mig ( nacken speciellt) lergiganen ska få mig att slappna av och kunna sova bättre också. Tycker dom hjälper ibland, ibland inte! vet ej styrkan det stog ej på men jag ska bara ta 1 tablett vid behov..
  • mamma me tre

kanske står det inuti den där bipacksedeln eller vad det kallas? har inte kollat noga men det står inte på burken iaf! hur länge väntar du mellan du tar dina tabletter?

• Anonym (J)

Jag fick dom igår så jag tog 2 inom 20min. Jag ska ta 2 nu. Bara mata lillen som vaknade.

• versus

Lergigan hette förut Escucose (varning felstavning ) och det hjälper mot illamående/spänningar/ångest. Åt lergigan under graviditeten då jag måde f*n och man blir trött men som ngn skrev så vänjer sig kroppen och den största tröttheten försvinner.

Anonym skrev 2009-01-22 22:31:20 följande:
    Va! Mot ångest o oro. Jag fick det på recept mot illamående när jag var gravid. Varför fick jag det? Jag kräktes upp det så jag tog inte dom mer än ett par dagar. Skönt att jag inte gjorde det!
  • versus

Jag fick 10 mg och fick ta vid behov, kommer inte ihåg hur många per dygn. Vad jag minns så tog det ett tag innan de verkade, för mig i alla fall...tror effekten kom inom ca 1 h.
    Anonym (J) skrev 2009-01-22 23:03:51 följande:

Jag fick dom igår så jag tog 2 inom 20min. Jag ska ta 2 nu. Bara mata lillen som vaknade.
  • Anonym (J)
    Svar på #16
    Asså? är det dom? är du säker på det? Jag åt E när jag var gravid mott mitt illamående. Blev ju trött men inte i närheten av vad jag blir nu.

Har tagit 2 nu = 50mg, känner redan lite tyngd i kroppen. Hoppas den trötthetskänslan kommer innan jag ska sova så jag får lättare att somna.
  • Krodan

Jag brukar ta en och ta den typ 30-60 min innan jag ska sova, så blir man inte lika bakis dagen efter. Mina är oxå 25 mg. sen har jag sömntabletter oxå vi dbehov, men de är man helt däckad på.

• versus

Vet inte exakt men då jag frågade efter E så sade läkaren att det är ersatt med Lergigan. Vet att E var 10 mg så antagligen har du en större dos nu. Sedan kan du ju reglera genom att ta 1+½ tablett om 1 känns lite och 2 känns mycket...hoppas du får det att fungera

Anonym (J) skrev 2009-01-22 23:48:12 följande:

Svar på #16Asså? är det dom? är du säker på det? Jag åt E när jag var gravid mott mitt illamående. Blev ju trött men inte i närheten av vad jag blir nu. Har tagit 2 nu = 50mg, känner redan lite tyngd i kroppen. Hoppas den trötthetskänslan kommer innan jag ska sova så jag får lättare att somna.
  • asfaltsblomman

drick kaffe med dom...det gjorde kag och det funkade, sen är det ju en vanesak..ju mer du äter desto mindre trött kommer du att bli,..jag äter oxå..

• Anonym (J)
    Svar på #19
    Okaj, jag får testa en då..för jag är fortfarande helt väck av dom 2 jag tog igår.
  • Anonym (J)
    Svar på #22
    Tyvärr dricker jag inte kaffe, och det känns lite som att det tar bort hela grejen med dom då också..med tanke på att jag äter dom för sömnen också.
  • Anonym (J)
    Svar på #20
    Okaj, för jag har för mig att lergigan fanns när E fanns också.
    ja jag hoppas jag hittar rätt dos för mig snart..orkar inte vara så här väck dagen efter.
  • asfaltsblomman

Anonym (J) skrev 2009-01-23 14:51:36 följande:

Svar på #20Okaj, för jag har för mig att lergigan fanns när E fanns också.ja jag hoppas jag hittar rätt dos för mig snart..orkar inte vara så här väck dagen efter.
    esucose och lergigan är vä inte alls samma medecine, möjligvis samma verkan ...
  • Anonym (en till)

Jag har fått för sömnen 25 - 50 mg. Tar dem redan vid 7 - 8 om jag ska lägga mig vid 10 tiden - hjälper för det mesta bra! Men tror tyvärr att jag är bakis dan efter + torr i munnen (fast jag ätit dem nu i snart ett år). Men bättre de än att inte sova alls! Fast börjar fundera på om det igentligen är ngt fel på mig för visst sömnen blir bättre med lergigan eller framför allt somnar jag lättare om när jag vaknar på nätterna men de bidrar oxå till att natten blir ett tocken - så vet t ex inte hur ofta jag vaknar etc.

Funkar dock inte alls på ångest för mig - det bästa för mig då är inderal!

Tror man ska akta sig för att blanda med koffein om man fått dem för ångest. en anna sak om man fått dem för grav illamående!

Svar på tråden Lergigan