• aob1978

Bäckenträngsel - vilka mått gäller?

Någon som har koll på vilka mått som gäller för att få ett snitt?
    Jag har summa utgångsmått 29,6. Gjort ett snitt med första barnet, fick göra bäckenmätning efteråt.
    Jag vill inte gärna göra akutsnitt igen, utan hellre ett planerat. Är inte gravid, men man funderar ju på hur det ska bli nästa gång. Kan man bli tvingad försöka föda vag. först?

• Svar på tråden Bäckenträngsel - vilka mått gäller?
  • Taras mamma

Jag blev akut snittad med mitt första barn, gjorde sen en bäckenmätning och hade 31,7. Läste någonstans att gränsvärdet är 31,5. Nu är jag gravid med mitt andra barn och får ett planerat snitt. Doktorn sa att jag hade gränsmått men att jag skulle kunna prova föda om jag ville. Men då jag hellre ville ha planerat snitt fick jag det utan problem. Dina mått är ju mindre än mina så jag kan tänka mig att du borde få planerat snitt också.

• aob1978

Tack för ditt svar, det låter lovande...

• Mumin75

Jag gjorde en bäckenmätning innan mitt första akutsnitt och mitt utgångsmått var 30,9. Det var pga detta som dom beslutade snitt.
    Vid nästa barn ville jag ha planerat snitt men blev nekad av läkaren som ansåg att jag var tvungen att försöka föda vaginalt först. Slutade i akutsnitt då dottern inte trängde ner i bäckenet.

• aob1978

hmm låter ju mindre lovande... jag misstänkte hela min första graviditet att jag har trångt bäcken då min mamma har det... och vi är exakt lika långa o i övrigt allmänt lika, så kändes ju inte helt omöjligt att även jag skulle ha ett trångt bäcken... men nej minsann det var inte alls nått som kunde vara ärftligt... och eftersom bebis ej var fixerad hade jag antagligen ett extra brett bäcken... då kunde det bli så... jo tjena!

• Mumin75

Jag tillhör visserligen Kalmar landsting och här är dom stenhårda och verkar vara (ha blivit på senare år) mycket emot planerade snitt. Tycker inte att det skulle vara några problem för dig att få ett planerat snitt med dom måtten, men det beror nog som sagt på vart man bor också... jag har fått uppfattningen att Kalmar är ett av de svåraste ställena att få igenom ett snitt.

När man gjort två snitt så blir det automatiskt snitt 3:e gången så denna gången behövde jag inte bråka med någon sur läkare iaf och får planerat snitt 2 mars. Och efter min senaste förlossning så är det ju även ganska uppenbart att jag inte klarar att föda vaginalt med mitt bäcken.

• Mumin75

Har inte tänkt på det där med fixering innan men nu när du skriver det så kan det nog stämma... inget av mina barn har fixerat sig... yngsta dottern var inte ens fixerad när jag var inne i förlossningsarbetet. Så det kan ju mycket väl bero på mitt trånga bäcken då...

Jag har haft ganska ont nertill till o från de senaste veckorna (tryckt på väldigt mycket liksom) och misstänkte att det var för att bebisen höllt på att fixera sig men BM kände efter o sa att den inte hade gjort det. Tror du det kan vara så att den försöker fixera sig men att det inte går och att det är därför jag får så ont ibland?

• ody

När i graviditeten bör man göra mätningen?

Min mamma hade enorma problem med både mig och min syster (bägge slutade i akutsnitt och det visade sig efteråt att hon hade extremt lågt bäckenmått) och jag har i detalj ärvt hennes kroppskonstitution. Just nu känns det som att jag helst vill föda vaginalt men det vore väldigt skönt att kolla först om det alls är idé att försöka.. Min barnmorska verkar välvilligt inställd till att mäta, sen lär det väl vara en annan femma med ev snitt om det skulle vara akuellt.

• aob1978

Jag mätte som sagt efteråt, blev inte erbjuden att göra när jag var gravid... och hade nog inte velat göra heller i o för sig. Det visade sig ju ändå... men känns ju onödigt gå igenom samma sak om det nu ändå ska sluta med snitt igen som för Mumin75.

Min bebis hade inte heller fixerat sig ens vid förlossningen... kan nog va så att det gör ont om det trycker på när det inte går?

• aob1978

Retar mig lite på hur arrogant bemött jag blev med min oro för trångt bäcken... tror jag påpekade detta varje gång jag var hos BM. Alltså om man är väldigt lik sin mamma i övrigt är det väl inte så otroligt att en sån sak kan ärvas?

• Fianlian

Hej, är gravid i v.29 och blir snittad pga bäckenträngsel. Blev även snittad pga det med mitt första barn. Jag röntgades då i v.32 och hade ett för litet ingångsmått, det var det som även gjorde att han sen aldrig fixerade sig. Jag ser att ni har pratat om fixeringen....
    För mig var det för trångt ingångsmått som gjorde att han inte fixerade sig. I min journal från förlossningen står det att han togs ut med "lätthet"...han låg "ovan bäckeningång".
    Jag frågade på inskrivningen nu med mitt andra barn, om jag skulle göra en ny röntgen, men det tyckte läkaren var onödigt och sa att det naturligtvis skulle bli snitt den här gången också. Förra gången blev jag besviken....att inte få känna allt som alla pratar om, men nu känns det bara bra.
    (hade ingångsmått 9,2cm...9,5-11,5 var gränsvärde, och mitt mått var trängsel)

Svar på tråden Bäckenträngsel - vilka mått gäller?