• Snufs

Köttfärsrätter?

Jag tycker köttfärs är så himla användbart men jag är lite less på köttfärssås i alla dess former. Vad finns det mer man kan använda köttfärs till? Jag har gått igenom kylskåpet/frysen inför middagen idag, kan bara konstatera att jag har köttfärs men vill göra något annat av det. Har också frysta Wok grönsaker, kan man göra något av det?

• Svar på tråden Köttfärsrätter?
  • Forellen

Tacopaj är ju himla gott! Kanske inget man har wokgrönsaker till...men du kanske kan göra någon form av risotto med wokgrönsaker i.

• Lotlas

Köttfärswok, kanske. Jag har aldrig provat, men det låter inte så tokigt tycker jag... Med kryddor blir det nog en höjdare! Och så ris eller nudlar till! Som sagt, jag har aldrig provat, men jag skulle nog göra det om jag fick chansen!

• Snufs

Jag tänkte också att man kanske kan servera det till ris. Köttfärswok... hm.. det kanske blir en höjdare endå, man kanske ska våga prova.

• Lotlas

Prova och rapportera sedan reaktionerna hos dig och de andra provsmakarna!

• Umeboshi

Vad brukar jag göra med köttfärs..? Hmm...

Fräsa upp färsen med kryddor efter humör, koka upp en rejäl bytta ris, blanda ihop allt i en stor skål tillsammans med något grönt (wokgrönt är toppen att ha hemma!)

Fräsa upp färsen med kryddor efter humör (går som en röd tråd genom mina recept), grovstrimla potatis i matberedaren, varva i en ugnsfast form, hälla på grädde eller mjölk och köra som en gratäng, typ (självklart med ost på sista stunden i ugnen)

Samma start som de två föregående, fräsa wokgrönt och blanda ihop, på med sweet chilisås eller salsa eller bara creme fraiche med lite ketchup i och rör om, varva det på antingen pannkakor eller tortillabröd, på med ost på toppen och in i ugnen tills osten fått lite färg

Eller barnens favvis - chipsgratäng! Varva chips (valfria), köttfärsfräs och vitsås i en gratängform, på med ost och in tills osten fått färg!

Jupp, min familj gillar ostiga rätter

• Malaya

Stek köttfärsen, blanda i nån smaksatt crème fraiche. Lägg sen köttfärsen i tortillabröd och rulla ihop. Lägg i ugnsfast form, strö över riven ost och sen in i ugnen. Enkelt och gott!

• Manuellas Mama

Vi brukar göra creeps (stavas?)

Vanliga pannkakor

Köttfärs
    Gräddfil
    Ketchup
    Senap (orginal)
    Dill
    Salt & peppar

Och sen fräser du köttfärsen till all vätska e borta och sen tar du gräddfil, lite ketchup, lite senap (efter smak så klart ) och sen blandar du med köttfärsen som e på låg värme nu. Sen efter några minuter tar du en knippe dill och hackar och ner i blandningen och sen låter du det putra i några minuter och sen e det klart.

Sen tar du och lägger på en pannkaka och rullar det.

Lägger du det i en form och strö lite riven ost och in i ugnen i ca 10 min

Sen äter du det med sallad och en god dressing.

Åhhhhhhh nu dreglar jag

Mimmi

• Snufs

Nu var det gjort!! Jag wokade mina grönsaker som visade sig vara en "indonesisk" variant med räkor. Samtidigt stekte jag köttfärs och blandade i lite tacokrydda, lök och grädde. Sen blandade jag ihop allting med varann och serverade ris till. Det blev supergott tyckte hela familjen. Det blev en konstig mix med kryddorna och räkor och så men det störde inte ett dugg. Så nu har jag varit testlagerska så nu vågar ni andra också prova. Ska tillägga att jag har kräsna tonåringar hemma som brukar säga vad dom tycker!!! Även minstingen på 1,5 år åt med glupande aptit. Det blir en favorit som kommer i repris. Men jag vill gärna ha fler köttfärsrecept, för köttfärs det har man nästan alltid hemma.

• Lotlas

Vad gott det lät! Jag ska prova den nå'n dag. Jag tycker att det alltid ligger wokgrönsaker i frysen som inte gått åt när man gjort en "vanlig" wok. Tack för att du vågade! Nu ska jag handla köttfärs, fast idag blir det tacos!

• MissBeccis

Blanda köttfärs med en påse löksoppa (pulvret alltså) och en creme fraiche.
    Lägg i form och in i ugnen. Vet inte riktigt hur länge jag brukar ha, kanske 20-30 min på typ 220 gr, brukar aldrig ta tid. Supergod köttfärslimpa!

Svar på tråden Köttfärsrätter?