• Judy

Är det verkligen bra med bebisar i bastun??

Jag var på badhuset idag och satt utanför bastun. Först kom en mamma med sitt barn, barnet kanske var 1,5 år och jag tänkte, är hon dum i huvudet? ett sånt litet barn i bastun!

Efter kanske 10 minuter kom en till mamma och gick in i bastun med sin lilla bebis som inte ens kunde gå, han kanske var 6-8 månader och satte sig i bastun med honom. Jag blev chockad.

Nu har jag inga barn och har egentligen ingen koll på vad barn klarar, men mitt sunda förnuft säger mig att en sån liten kropp tycker det är jobbigt med sån hög värme och kan bli uttorkad?

Vad tycker ni? Är det ok att ta med bebisar och små barn in i bastun?

• Svar på tråden Är det verkligen bra med bebisar i bastun??
  • panzermensch

Ehm? Njae låter inte riktigt vettigt..

I am nobodys wife. Never will I ever be a fucking wife.
  • LuMa

Våra har badat med oss från det att dom har kunnat sitta.
    Då har dom suttit på lavan längst ner i ett fat med vatten.
    Vi har ju givetvis inte haft 120 grader i bastun och inte badat längre stunder.

• Missimo84

Neee, så små barn ska inte vara inne i bastun pga infektionsrisk, samt att värmen lätt kan göra de uttorkade. Dock vet jag flera som tar med sina barn in i bastun en kortis på badhuset för att barnen ska torka ordentligt, istället för att stå med en handduk på det iskalla golvet och försöka torka barnet.

• Judy

Jag tänkte att det är allmänt accepterat eftersom jag såg två mammor under de 30 minuter jag satt där.. jag själv blir ju påfrestad av att sitta i bastun i 10 minuter.

• Judy

Missimo84 skrev 2009-01-24 13:53:51 följande:

Neee, så små barn ska inte vara inne i bastun pga infektionsrisk, samt att värmen lätt kan göra de uttorkade. Dock vet jag flera som tar med sina barn in i bastun en kortis på badhuset för att barnen ska torka ordentligt, istället för att stå med en handduk på det iskalla golvet och försöka torka barnet.
    Jo det kan kanske inte skada, men lilla bebisen var inne i en kvart, jag kollade på klockan..
  • Cecese

Med flickorna hade jag inte bastu så dom bastade inte när dom var små. Sonen på 2 år bastade första gången när han var ca 6-8 månader. Då fick han sitta i ett mindre badkar fyllt med vatten. Han har stortrivts i bastun från första gången och badar mer än gärna. Första gångerna så var han väl inte så lång stund, kanske 20-30 minuter men nu kan han utan problem bada 1 timme. Han badar även vildmarksbad på sommaren och kan då vara i vattnet ett par timmar utan problem med bastu både före och efter.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Spegel

När vi gick på babysim sa ledaren att vi efteråt kunde gå in i bastun en kort kort stund för att värma barnen....

Med betoning på kort stund....

• Judy

dogcatbird skrev 2009-01-24 14:46:29 följande:

Men små barn kan ju inte svettas optimalt??
    Vad händer då?
  • dogcatbird

ja, de blir överhettade - samma anledning som varför man ska lätta på deras kläder i affären, på bussen etc i alla fall i ett år.

Svar på tråden Är det verkligen bra med bebisar i bastun??