• CamillaJ82

Istället för fisk?

Hej!

Jag väntar mitt första barn. Man ska ju äta fisk ca tre gånger i veckan. Jag gillar inte fisk, men försöker äta ibland ändå. Finns det ngt annat alternativ? Är det ok att äta omega 3?

• Svar på tråden Istället för fisk?
  • Safiren

Gillar du ingen fisk?

Tonfisk på burk eller färsk?
    Makrill?
    Lax?
    Sill?
    Fiskbullar?
    kummel?
    Räkor?

Att man inte gillar ex. torsk som utan trevlig tillagning är en rätt tråkig fisk förstår jag :) Börja kolla efter lite roligare fisk och testa recept. Kan ju "få bort" fisksmaken med lite kryddigare tillagningar.

• JenLyckan

Har hört att man inte ska äta omega3 tillskott iaf under de 12 första veckorna av graviditeten. Sedan är det okej med VISSA av de preparat som finns, men långt ifrån alla rekomenders till gravida..
    www.frittflyt.se är ett omega3 märke som jag vet är okej att äta iaf.
    Men sen, jag äter definitvt inte fisk 3 gånger i veckan själv, men känner inte heller något behov av att äta något tillskott.. Så länge resten av maten man äter är nyttig och allsidig så :)

• CamillaJ82

Jag kan äta panerad rödspätta och fiskpinnar, men kan inte påstå att jag tycker att det är ngn höjdare. Brukar ha sås o citron till. Då går det lättare. Annars äter jag ingen annan fisk eller skaldjur. Har aldrig tyckt att det är gott =(

• Schnooglewookiemush

Där hade jag missat nåt. Åt fisk kanske 3 gånger under min graviditet.
    Är ingen fiskälskar jag heller.

• Smulan87

Fiskolja, ex ACOS på apoteket, man får äta fiskolja, men INTE fiskleverolja, stor skillnad!

BF 11Juni 2009
  • Smulan87

fritt flytt är DYRT

BF 11Juni 2009
  • n00bmamman

Linfröolja. Jungfrupressad, ej raffinerad. Vansinnigt bra. Två teskedar täcker hela omega 3-behovet hos en vuxen. Fast det smakar förskräckligt. ^^

• Safiren

Jag tycker du ska kika runt lite på Tasteline, Ica.se o s v och kolla igenom recepten där. Det finns såååå mycket mer att göra med fisk än panera steka eller koka. Du kan få bort fisksmaken helt med "rätt" tillbehör.

Våga prova nå´t nytt :)

Grönpeppar, lite fond och dijonsenap blandat med limesaft och matlagningsgrädde som du häller över ex. rödspätta, torsk, eller annan vit fisk.

Viltlax (tror den finns på ica.se)

gratäng med kryddig tomatsalsa på vit fisk eller lax.

• StilaM

Jag är vegetarian och äter ingen fisk. Jag ser till att äta gott om frön, nötter och avokado istället för att få i mig nyttiga fetter. Linfröolja droppar jag över salladen.

Sedan ser jag naturligtvis till att få i mig gott om andra proteinkällor (bönor, linser, tofu, gryn).

Jag har pratat med en BM som är vegan, och vi gick igenom min kost och hon sa att jag absolut inte behövde oroa mig eller fundera över tillskott.

• mia567

Jag tycker inte heller om fisk, jag kan äta tex. ungsbakad lax om jag blir bjuden men det är inte gott och inget jag lagar själv.

Jag äter omega-3, eller försöker äta det iaf men glömmer ganska ofta. Min bm har inte sagt något om att det skulle vara skadligt. Men kolla på bipacksedeln, det finns en del sorter som du inte ska äta.

Sen är det såklart allra bäst att äta fisk, men det går inte att tvinga i sig och omega-3 är ett ok alternativ.

• La Lola

Det finns inget "ska".
    Det är endast rekomendationer ju.

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • LillaFlingan

jag har fiskfobi men jag kan äta torskpanetter och fiskpinnar..;)
    självklart med massor av potatis till och en gräddfilsås med bostongurka i (som man fick i skolan typ) ;) dåå går det ner..:)
    men inte äter jag det såå ofta direkt,..

• ääni

Jag är vegetarian och satsar framförallt på vegetabiliska oljor. Frön och nötter är ju också bra, särskilt valnötter, dessvärre är jag allergisk mot det.

• ääni

Hur använder man linfröolja i matlagning?

Bra initiativ att starta den här tråden förresten!

Svar på tråden Istället för fisk?