• Lady Dahmer

No 'Poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! ---> Jag Uppmanar ALLA nya att läsa den. (istället för att hoppa in här och fråga "vad tvättar ni med då?" och liknande.

Läs TS och länkarna!

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

--------------------------------------------------------------

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html
    Samlad lista på hudvårdande oljor:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

Ny rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37241038.html

VÄLKOMNA NYA OCH GAMLA!!!!
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-25 00:04
    Samlad lista på hudvårdande oljor:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

Ny rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37241038.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-20 09:41
    Receptet på inpackningen SMT (eller LMT som jag döpt om den till! Haha)

1 del balsam
    1/4 del honung
    1/4 del aloe vera gel

blanda ihop - häv i handdukstorkat hår. Låt sitta minst en halvtimme - gärna längre. Skölj noga.
  • Svar på tråden No 'Poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • Anaiah
    Joona skrev 2009-03-22 22:51:04 följande:
    Tips på vad jag kan tvätta med för jag tycker inte riktigt jag ens får bort det efter duschen, så himla pinsamt och trist!
    Jag tror det handlar mycket om envishet faktiskt, och att stå ut med lite svettlukt ett tag innan det blir bättre.

Om du bara tar alun på några gånger så borde lukten som fastnat i huden ge med sig med tiden.
  • gurkan76
    Joona skrev 2009-03-22 22:51:04 följande:
    Åhh, tack! Efter graviditeten kan jag ta död på folk omkring mig om jag lyfter armarna vilket har resulterat i att jag köpte... hör och häpna... antipersperant deo med aluminium i och massa annat skit. Så trist! Har du fler deo tips, eller nån annan kanske? Tips på vad jag kan tvätta med för jag tycker inte riktigt jag ens får bort det efter duschen, så himla pinsamt och trist!
    Äppelcidervinäger hjälpte mig jättemycket under min övergångsperiod. Jag körde det och deosten.
  • Mrs Vader
    Joona skrev 2009-03-22 22:30:21 följande:
    HejKikar runt lite, spännande!Har ni hört att zink ska förbjudas i barnsalvor och solkrämer? Tydligen farligt! Sommaren 2007 så fanns det ju nästan bara zinksolkrämer till barn, så snabbt saker kan ändras. Vad använder ni som solskydd? Solskyddsdräkter?
    Det är överdrivet det snacket om att det skulle vara farligt. Det ger ingen bevisad effekt mot solen och är därför inte godkänt som skydd i barnsolskyddsmedel. Tror inte att det är farligt. Zink är ju läkande på huden, det är ju därför man har det i salvor och bl a mineralsmink.
    Vacker utan schampo
  • Mrs Vader

Nu har jag kollat på shenet och där står det att anledningen till att det är förbjudet är inte för att det är giftigt utan för att man inte vet om det är giftigt i stora doser i nanostorlek (det kan då tränga in i blodomloppet). löjligt.. Använd större storlek då? Används nanopartiklar i salvor? Nån som vet? Inte mineralsmink iaf..

Vacker utan schampo
  • IWantCookies

Årh tjejer, jag står inte uuut med flottet i håret längre
    Har sökt efter rasullera på stan i dag men hittar ingenting. Nån som vet var man kan beställa den? Har sökt på crearome, men de har straffavgift på grejerna när man inte beställer för tillräckligt mycket pengar.
    Sen funderade jag om det är lera som lera? Har trädgården full i grålera så det vore ju för väl om jag hade kunnat använda min egen lera som schampo till sommaren

• IWantCookies

Glömde tacka Anaiah för deoreceptet - busenkelt om billigt juh! Tack!
    Apropos deo så tycker jag av någon märklig anledning att avocadoolja under armarna gör att jag svettas mindre. Men vet inte om det är placeboeffekten Mjukt och skönt i skinnet blir det iaf

• IceFalk
    SyrranS skrev 2009-03-23 18:58:56 följande:
    Sen funderade jag om det är lera som lera? Har trädgården full i grålera så det vore ju för väl om jag hade kunnat använda min egen lera som schampo till sommaren
    Nej, det är det inte. Använder du vanlig lera direkt från trädgården kommer du antagligen lukta kattlåda. Rasullera är en treskiktslera som därmed kan binda massor av vatten men binder också mineraler och liknande i deras naturliga form.
  • Xarxa
    SyrranS skrev 2009-03-23 18:58:56 följande:
    Årh tjejer, jag står inte uuut med flottet i håret längre Har sökt efter rasullera på stan i dag men hittar ingenting. Nån som vet var man kan beställa den? Har sökt på crearome, men de har straffavgift på grejerna när man inte beställer för tillräckligt mycket pengar. Sen funderade jag om det är lera som lera? Har trädgården full i grålera så det vore ju för väl om jag hade kunnat använda min egen lera som schampo till sommaren
    Rasul hittar du på bodystore.
  • gurkan76
    SyrranS skrev 2009-03-23 19:00:56 följande:
    Glömde tacka Anaiah för deoreceptet - busenkelt om billigt juh! Tack! Apropos deo så tycker jag av någon märklig anledning att avocadoolja under armarna gör att jag svettas mindre. Men vet inte om det är placeboeffekten Mjukt och skönt i skinnet blir det iaf
    Åhå! Hur gör du då? Har du nåt mer än olja, eller bara olja? (Och rakar du dig under armarna? Jag är rätt lurvig och vill inte få flottfrilla under armarna. )
  • IWantCookies

Hahaha, kattlåda - näh det vill jag inte lukta
    Jag tänkte annars att det vore höjden av ekologi att gräva upp grålera från egen gård och tvätta sig med. Men det vore ju för enkelt

Ska kolla bodystore, men har för mig att det var tillfälligt slut.

Gurkan - jag epilerar under armarna så jag sätter bara vanlig avocadoolja. Kanske inte är så lyckat om du har "frilla". Då är nog alunvatten bättre. Kanske du kan ha olja innan dusch så blir det inte så flottigt?

Svar på tråden No 'Poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård