• Lady Dahmer

No 'Poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! ---> Jag Uppmanar ALLA nya att läsa den. (istället för att hoppa in här och fråga "vad tvättar ni med då?" och liknande.

Läs TS och länkarna!

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

--------------------------------------------------------------

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html
    Samlad lista på hudvårdande oljor:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

Ny rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37241038.html

VÄLKOMNA NYA OCH GAMLA!!!!
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-25 00:04
    Samlad lista på hudvårdande oljor:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

Ny rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37241038.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-20 09:41
    Receptet på inpackningen SMT (eller LMT som jag döpt om den till! Haha)

1 del balsam
    1/4 del honung
    1/4 del aloe vera gel

blanda ihop - häv i handdukstorkat hår. Låt sitta minst en halvtimme - gärna längre. Skölj noga.
  • Svar på tråden No 'Poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • Tant Elin

jag har mellanbrun från tints of nature, är jättenöjd

• gurkan76

Tant Elin skrev 2009-03-06 21:37:43 följande:

jag har mellanbrun från tints of nature, är jättenöjd
    4N? Natural medium brown?
  • IceFalk
    gurkan76 skrev 2009-03-06 19:04:55 följande:
    Tack! Jag hittade några bilder, men inte massor. Var ska jag leta?
    www.hennaforhair.com/mixes/

Bläddra ner lite så hittar du bilder.
  • gurkan76
    IceFalk skrev 2009-03-07 01:08:56 följande:
    www.hennaforhair.com/mixes/ Bläddra ner lite så hittar du bilder.
    Tack! Ibland är man liiite blind.

Verkar vara lite joxigt det där med henna, och lite läskigt att det kan bli grönt! Så nu har jag beställt från Bodystore. Typiskt nog hade de inte färgen jag vill ha, men jag tog mitt andraval, så får vi se hur det blir.
  • Taggtroden

Jag köpte en tvål till min man som fyllde år igår (jo han är lite sådär "omanlig" och gillar tvålar och schampoon och sånt...) från Klockargården, en handgjord av sesamoljakokosolja, palm och ricinolja. Supergott luktar den och den var superbra! Det är en sån där lite dyrare (55 spänn) från en presentbutik. Fanns massa olika dofter som innehåll andra oljor också. Ville bara dela med mig som ett tips! Verkar inte vara något otillåtet i den

• IceFalk
    gurkan76 skrev 2009-03-07 12:19:08 följande:
    Tack! Ibland är man liiite blind. Verkar vara lite joxigt det där med henna, och lite läskigt att det kan bli grönt! Så nu har jag beställt från Bodystore. Typiskt nog hade de inte färgen jag vill ha, men jag tog mitt andraval, så får vi se hur det blir.
    Jo, det tar lite tid. Att det blir grönt är dock för att hennan blandas med kemikalier, har man alldeles ren henna (body art quality) blir det aldrig grönt.
  • Taggtroden

Fråga: Vad är det med solrosoljan som är så bra i OCM? Har provat både oliv och solros och tycker att solrosoljan fungerar så mycket bättre, fast att olivoljan gör mirakel på mig annars... någon som har koll på varför det är solrosoljan som rekommenderas till detta?

• Miss T

cold case skrev 2009-03-06 14:17:20 följande:

Nej jag har inte hittat det i någon bok, har ingen bok ännu hade tänkt och beställa den du rekomenderade när jag får pengar!
    Har du inte nån bibliotek med dessa böcker? Det borde finna under skönhetsavd.
  • cold case

Jag använder ricin och tistel och tycker att det fungerar bra. Men bara för och testa ska jag blanda till någon annan olja när denna blandningen är slut.

Ang solrosolja och ricin! Solrosoljan räknas som en halvfet olja och går kanske bättre ihop med ricin än olivolja som räknas som en fet?! Jag vet faktiskt inte, det är bara att testa sig fram!

Muffinstönt: det var en ide och kolla på bibblan! tack för rådet!!

Taggtroden skrev 2009-03-07 19:07:45 följande:
    Fråga: Vad är det med solrosoljan som är så bra i OCM? Har provat både oliv och solros och tycker att solrosoljan fungerar så mycket bättre, fast att olivoljan gör mirakel på mig annars... någon som har koll på varför det är solrosoljan som rekommenderas till detta?
  • cold case

Recept på "tvättstenar" ett alternativ för er som inte vill använda tvål.

Du behöver följande:

ca 250 gr havsalt(mineralsalt)
    80 gr kakaosmör
    40 gr mjölkpulver
    30 gr honung
    ev lite valfri eterisk olja

Gör såhär:

Mosa havsaltet i en mortel så att det blir finfördelat. Smält kakaosmöret och låt det svalna av lite, därefter häller du saltet, mjölkpulvret samt sist honungen. Lägg försiktigt ner mjölkpulvret under omrörning så att det inte bildas klumpar.
    Ta därefter en iskubsform och häll ner massan medans den är varm. lägg allt i kylskåp så att det stelnar. Klart!
    Nästa gång du duschar tar du en liten "isbit" och har lagaom till en dusch och kanske t.o.m 2! Av denna massa får jag 12 "badstenar"!

Svar på tråden No 'Poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård