• Farfalla

    Ni som förlorat barn i livet..

    Vad har ni gjort för att klara av den här tanken på syskon till era änglabarn?

    Det jag tänker på mycket är "speglingen" som kommer från sitt första älskade barn..
    Bara "enkla" saker som att bädda sängen, ställa tillbaka alla bebissaker(skötbord m.m.). Hur klarar man det?

    Hade Rasmus levt idag så vore det inga problem med att tex använda endel av hans kläder på sitt syskon. Men klarar man av att se dom kläderna på syskonet?

    Bara att gå ut med barnvagnen igen.. när bara tanken på det känns helt omöjligt!

    Vill gärna era tankar från er som förlorat barn när dom var i livet.. Kram!

  • Svar på tråden Ni som förlorat barn i livet..
  • fruWasberg

    Hej! Vill börja med att beklaga din förlust. Angående kläder så var jag jättetveksam hur jag skulle göra innan jag fick syskon till min ängel. Det blev så att jag använde det som Hampus hade haft på My, men han hann ju bara använda storlek 50 och My växte fort ur den storleken. Vi hade köpt kläder till honom i större storlekar, men som han inte hann använda och dessa använde vi också. Jag tycker att det måste vara upp till var och en hur man känner, men bara för att syskonet dött så finns det väl egentligen ingen anledning att inte använda kläderna. Man tänker ju på sin älskling varje dag ändå, det blir ju inte som att kläderna påminner en extra om det barn som man har förlorat. Så är det för mig i alla fall.

    I början av min graviditet med änglasyskonet så sa jag att jag inte skulle ställa fram någonting, men varteftersom graviditeten fortskred så började jag kunna hoppas och känslan att vilja boa infann sig faktiskt på slutet.

    Många kramar från en annan änglamamma


    Det fattas en i vår familj! Hampus -älskad -saknad
  • Cinza

    Har inget bra svar att ge dig min vän. Jag brottas själv med sådana funderingar. Den dag jag blir gravid igen hoppas jag att det löser sig på ett naturligt sätt. Jag misstänker dock att det är som fru Wasberg säger. Vi tänker ju på dem varje dag ändå, så kläderna bör väl inte bli någon extra börda.

  • FTJ

    Jag hade också sådana tankar men sen tänkte jag att hennes småsyskon iallafall skulle ärva henne. På något sätt kändes det som om hon levde vidare med oss då!

    Kram Jenny

  • Sommargyllen

    Vissa saker kan jag tänka mig att använda igen som tex vagnen, sängen(sov han dock nästan aldrig i), babysitter, bilbarnstol, men inte kläder eller de flesta av hans leksaker. De är hans egna.
    På ett sätt känns det fint att återanvända en del av hans saker.
    Kram.

  • KriElla

    Hej!
    När vi väntade vår flicka så ville farmor och farfar ge bort gamla kläder mm som tillhört min sambos lillebror, som gick bort när han var 4 månader.
    För dem spelade det ingen roll, men min sambo såg sin lillebror i de kläderna, och för min del kändes det oxå fel så vi lät bli.
    Det är nog upp till var och en hur man gör...
    Lycka till!
    Kramar

  • Ann Lee

    Till en början tänkte jag också att jag inte ville låta syskonet ärva något... men jag ändrade mig under vägens gång, dvs. när graviditeten fortskred.

    Vår dotter som dog levde i 5 1/2 dygn men vi hann aldrig komma hem från sjukhuset med henne. Här hemma stod allt redo för henne och med oss till förlossningen hade vi givetvis en bb-väska fullpackad med kläder, gosedjur och annat till henne.

    Jag blev snabbt gravid igen och det är mindre än 10 månader mellan dottern och sonen. Vi funderade mycket på alla saker och hur vi skulle göra. Vet att vissa har sålt t.ex. barnvagn och bilbarnstol. Det klarade jag inte av att göra. Vi har behållit allt oavsett om vi använt det till lillebror eller inte.
    Vagn, bilbarnstol, skötbord och säng har lillebror fått ärva. Däremot inte sänglakan. Just lakanen kändes svårt att låta lillebror ärva, så till honom köpte vi nya innan han föddes. Vi fick väldigt mycket begagnade kläder efter våra syskonbarn när vi var gravida med dottern. De har lillebror fått ärva. Däremot plockade jag bort vissa klädesplagg som vi själva hade köpt till dottern, fast hon inte hann ha på sig dessa men dessa låg ju med i bb-väskan och kändes som att de var specifikt ämnade för henne. Även vissa gossedjur är bara hennes, t.ex. en nalle som vi hade som accessoar när vi fotade magen, likaså en skallra. Vi tänker att vissa saker är så förknippade med graviditeten med henne och alla drömmar som byggdes upp när man gick och handlade detta. Givetvis var det så även t.ex. när vi skaffade vagnen. Men eftersom en vagn är så mycket dyrare än en body så erkänner jag att det i mitt fall kändes slöseri att bara låta stå den i förrådet. Vet dock att vissa gjort så att de sålt den vagnen de haft och köpt en ny.

    Hur man klarar av att ställa tillbaks skötbord och säng med mera, kan inte jag svara på. Anledningen är att vi aldrig ställde undan dessa. Vi hade de ståendes framme därför att jag inte klarade av att ställa de i förrådet. Barnvagnen ställde vi dock i förrådet efter att min man föreslog att jag kunde hämta in den närhelst jag ville.

    När jag var ganska långt gången i graviditeten med lillebror, började vi fundera på t.ex. sängen, som hade stått bäddad hela tiden. Då bäddade jag ner dotterns sängkläder i en rottingmöbel som vi har för hennes saker. Sen bestämde vi oss även för att flytta spjälsängens placering, det kändes bra.

    Ju närmare förlossningen vi kom, desto mer växte denna längtan i mig efter att få använda sakerna, som ursprungligen var inköpta till dottern. Jag kände att syskonet gärna fick ärva det mesta, undantaget känslomässigt viktiga saker. Min dotter fick på sig en mössa direkt efter förlossningen, den ligger otvättad i en speciell ask, likaså en snuttefilt som hon hade hos sig. Dessa är bara hennes.

    Emellanåt kändes balansgången mellan förnuft och känsla svår när det gällde bebissaker här hemma. Var och en måste komma fram till vad som känns bäst för de. För vår del tog vi oss tid till att fundera på detta när jag var ganska långt gången med lillebror. Tankarna hade fått växa i lugn och ro och så satte vi oss en dag och gick igenom och sorterade sakerna i vad vi ville behålla som dotterns saker och vad syskonet skulle få ärva. Det var blandade känslor och jag grät en del när jag stod och valde och packade ned dotterns saker. För mig var det viktigt att ha gjort de stora valen innan lillebror föddes. Sedan när vi kom hem med honom så ändrade jag mig dock angående bb-väskorna som vi hade fått från sjukhuset när dottern föddes. De låg nerpackade i hennes rottingmöbel. Men jag kom ihåg t.ex. att det låg en sjal med ugglor däri, som jag tyckte var jättefin. Och den valde jag att plocka fram och ge till lillebror. Det har känts som ett rätt beslut.


    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
Svar på tråden Ni som förlorat barn i livet..