• Ankmor

    Tårttråden - Finns den ultimata tårtan? - Del 13

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.


    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Det finns inga verktyg man bara måste ha, utan det varierar från tårta till tårta.
    Börja därför med att fundera ut vilken sorts tårta just DU skulle vilja göra och sedan på vilka verktyg, vilket material och vilka färger du behöver.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________



    - OBS! -



    Prata inte beställningar och betalning i tråden.

    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg är inte tillåten.
    Länkning till egen FL-blogg är dock tillåten.
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


    (Uppdateras inte på ett tag)

    Bilder på tårtor, cupcakes och sockerkonst lägger vi i bildtråden så de är enkla för alla att hitta och inspireras av.


    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.


    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    En sida väl värt att besöka:

    cake.taxens.se/

    Länkar till tidigare trådar
    Nr 1 - www.familjeliv.se/Forum-5-72/m7196980-1.html
    Nr 2 - www.familjeliv.se/Forum-5-72/m9173993.html
    Nr 3 - www.familjeliv.se/Forum-11-240/m11306065.html
    Nr 4 - www.familjeliv.se/Forum-11-240/m13954271.html
    Nr 5 - www.familjeliv.se/Forum-11-240/m16761716.html
    Nr 6 - www.familjeliv.se/Forum-11-240/m20061157.html
    Nr 7 - www.familjeliv.se/Forum-11-240/m23141237.html
    Nr 8 - www.familjeliv.se/Forum-11-240/m26260981.html
    Nr 9 - www.familjeliv.se/Forum-11-240/m26260981.html
    Nr 10 - www.familjeliv.se/Forum-11-240/m32184823.html
    Nr 11 - www.familjeliv.se/Forum-11-240/m34765275.html
    Nr 12 - www.familjeliv.se/Forum-11-240/m37666966.html

    Mycket nöje!  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-04 17:36
    Här har jag hittat en bra sida med mått/vikt/längd etc konverterare!
    www.convertworld.com/sv/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-12 20:04

    Lite info:

    Perioden 14 - 26 februari kommer Trådstarten att se mysko ut - mitt PLUS kommer att ligga nere...
    Men härda ut, det kommer som sagt igång igen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-25 16:14

    NY TRÅD !!!!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m43400735.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-25 16:20
    Misstänker att denna tråden stängs vid midnatt - därav en ny tråd - fri att användas när som helst...
  • Svar på tråden Tårttråden - Finns den ultimata tårtan? - Del 13
  • Kallokanin

    Läste för dåligt innan jag postade i gamla tråden, så jag skriver här också:
    Blå Myran: Jag gjorde en tårta härom veckan med just choklad, banan, hallon och vanilj (hade chokladbotten också) och det var jättegott! Inte för många olika smaker enligt mig och gästerna iaf.

  • 3eyonmama

    Queequeg, tack for svar!! da ska jag ta och bestalla pa en gang

  • dala82

    Härligt med en ny tråd! Har följt de andra fast i det dolda. :) Ska beställa lite saker från kakburken idag. Är det väl investerade pengar att köpa en smoother? Blir det mkt bättre än att släta till med händerna?
    En fråga till, om man ska satsa på ett glitter för att piffa till blommor mm, vilket ska man köpa??
    Tacksam för svar.

  • mamma till erik

    ny tråd igen, nu inser jag så dålig jag varit på att kolla i förra tråden, tror jag hängde i den då den var nyskapad.

    dala82: snowflakepulver använder jag när jag ska ha glittrande detaljer.


    Anna med Erik född 04
  • kajsad
    dala82 skrev 2009-01-26 07:31:50 följande:
    Härligt med en ny tråd! Har följt de andra fast i det dolda. :) Ska beställa lite saker från kakburken idag. Är det väl investerade pengar att köpa en smoother? Blir det mkt bättre än att släta till med händerna?En fråga till, om man ska satsa på ett glitter för att piffa till blommor mm, vilket ska man köpa??Tacksam för svar.
    Jag använder min smoother massor. Dels när jag kavlat klart för att få sp'n så där riktigt fin och sen även när jag lagt på sp'n på tårtan. Du kan då med en smoother flytta runt grädden eller vad du nu spacklat med, under sp'n på ett sätt som du inte kan lika bra med händerna.

    Vissa som gjort Hello Kitty tårta har gjort allt i sp och inte spritsat alls. Googla på hello kitty tårta så får du se en massa olika varianter.
  • Hygea
    dala82 skrev 2009-01-26 07:31:50 följande:
    Härligt med en ny tråd! Har följt de andra fast i det dolda. :) Ska beställa lite saker från kakburken idag. Är det väl investerade pengar att köpa en smoother? Blir det mkt bättre än att släta till med händerna?En fråga till, om man ska satsa på ett glitter för att piffa till blommor mm, vilket ska man köpa??Tacksam för svar.
    Ja, om jag hade haft råd med det så skulle jag haft 2smoother. Så det är absolut prisvärt. *ska spara till en till*

    Glitter, det beror alldeles på vad du vill ha för effekt. Vill du ha "bling" så disco färgerna el bara lite skimmer typ "pearl" eller "silver spangle". Annars kan du köpa pulver färger som du sedan borstar på för att få mer liv i blommorna.
    ღ Linnéa -041010 ღ Isaac -070812 ღ
  • Mamma tilda

    Har en ny tårta i galleriet igen, den med kronan. Någon som kan hjälpa mig lägga in den i bildtråden?

    Har fått en beställning på 100 bitar till den 1/3. Första gången som jag ska göra till så många. Är det något särskilt jag ska tänka på? Det är församlingens kantor som ska avtackas, så det är inget bröllop eller så.
    Dekorationer som önskas är g-klavar och noter i choklad. Hur skulle ni göra?

    Alla tips emottages tacksamt!!

  • Iroyg
    Mysanochmimer skrev 2009-01-25 20:45:30 följande:
    Aha ok Vad har egentligen glycerolet för egenskap?frågvis idag
    Glycerol binder vätska och gör att det inte torkar ut. Smakar sött. Drar åt sig fukt dessutom, om man lämnar flaskan öppen så ökar innehållet i volym eftersom det drar åt sig fukt ur luften.
    ¨~ Molly och Meja ~¨
  • Mysanochmimer

    Aha, tack tack!

    Då ska jag nog börja ha i liiite mer glycerol i min SP också..


    Iroyg skrev 2009-01-26 09:47:57 följande:
    Glycerol binder vätska och gör att det inte torkar ut. Smakar sött. Drar åt sig fukt dessutom, om man lämnar flaskan öppen så ökar innehållet i volym eftersom det drar åt sig fukt ur luften.
Svar på tråden Tårttråden - Finns den ultimata tårtan? - Del 13