Nån som mig med generaliserad ångest, dödsångest och svår hypokondri del 2
Hej!
Jag är en 26 årig tjej med hypokondri och ångest sedan fler år tillbaka. Jag har nog "haft" alla typer av cancer, hjärtproblem etc. Gjort många hälsoundersökningar, ekg, röntgen, blodprover m.m. Men min absolut värsta tid i detta helvete började för ca 1 år sedan, då jag var helt övertygad om att jag hade als. Idag är jag inte lika rädd men fortfarande inte 100 % säker trots att jag träffat 3 allmänläkare, 2 neurologer och gjort en emg. Detta helvete började av att jag hade muskelryckningar i benen och armarna, googlade och als kom upp, sedan var helvetet ett faktum, hela jag exploderade i muskelryckningar. Jag kan nog säga att det inte finns ett enda ställe på min kropp som inte ryckt nån gång. Det gick så långt att jag var nära att ta mitt liv. Sedan fick jag "hjälp" av psykiatrin som först skickade mig till en överläkare inom neurologin som uteslöt als och börja medicinera sertralin (150mg). Jag har fortfarande mycket muskelryckningar och är fortfarande inte säker men jag mår mycket bättre än vad jag gjorde för ett år sedan.
Men jag lider med alla er för jag vet vilket helvete hypokondri är inte bara för en själv, utan alla ens nära och kära blir mycket lidande. Jag var gravid med mitt första barn när detta als-helvete började och min sambo var på väg att lämna mig. Muskelryckningar, styrka och andra självtester var det enda jag kunde tänka på och tro mig när jag säger att jag inte önskar min värsta fiende att genomlida det helvete jag gick igenom! Google är extremt farligt och ger otroligt mycket fel information. Överläkaren som jag träffade sa att visst muskelryckningar är ett tecken på als men ett av de sista teckena så när du börjar få muskelryckningar kan du inte stå på ett ben eller vrida om en nyckel. Jag försöker varje dag och intala mig själv att jag inte har als, vissa dagar går bättre än andra. Men jag hoppas att jag en dag slipper muskelryckningarna och denna rädsla och ångest!
Det här blev mycket långt men en styrke kram till er alla och om ni är rädd gå till läkaren(tro mig när jag säger att jag vet hur hemskt det är) men om ni i ett tidigt skede får bekräftat att det inte är sjukdomen ni är rädd för kanske ni slipper genomlida samma helvete som jag! Å SLUTA läsa om symtom och annat!!!!