• mandelblomma

låter henne åka utan pengar...

känner mig taskig men samtidigt så arg på dottern som jag betalde ridlektionen för i går om hon skulle dammsuga huset då hennes barnbidrag tog slut efter en shoppingdag av saker hon INTE behövde.
    Efter ridlektionen så orkadade hon plötsligt inte dammsuga utan började tjafsa om att det var taskigt av mig att låta henne betala sporter själv, för så gjorde minsann inte hennes kompisars föräldrar.
    Jag betalar hennes ridsaker men ridlektionen i går var någon nyck att testa på ridskola när jag hela tiden sagt att jag betalar inte det och all utrustning hon behöver nu snart
    ( ridväst för 1500kr exempelvis).

Eftersom hon ska bort i dag med sin klass på läger den här vecka och jag ändå tyckte synd om slarvan så hade jag tänkt att göra ett undantag och skjuta till 200 kr som reservpengar...hon har själv sagt att hon inte tar med sig något nu...ville hon använda dem skulle hon få vara skyldig mig en städning annars om pengarnan var kvar så var de så ...
    Nu är jag så arg på henne att hon får väl åka utan pengar då när alla andra säkert har några hundra att fika och äta för.
    Taskigt av mig eller en ren konskvens?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-26 09:23
    så här blev det till slut
    Sonen på 13 år berättade att han fått ett busskort av syrran som vi trodde var tomt, men det var 93 kr kvar på det...busskort är en sak hon inte betalar med egna pengar, men då hon tappat bort ett nytt för några månader sedan så hade hon gjort det med det här...så 93 kr fick hon med sig!
    Då kan hon ta en fika i alla fall med kompisarna och jag tror hon hade en 20;a löst själv också
    Sen har hon presentkort kvar sen i julas på Gina Trico om hon vill shoppa där...
    Så det känns som en bra lösning ändå, hon åker inte helt pank men jag har heller inte gett henne några extra pengar och hon sa själv att hon är skyldig mig en städning för det hon lovat efter ridlektionen....om hon inte gör det innan den 20;e nästa månad så drar jag av pengarnan bara...
    *suck* fick 93 nya gråa hårstrån bara i dag

• Svar på tråden låter henne åka utan pengar...
  • Cornbread

Om hon behöver de 200;- är det lite taskigt av dig att inte ge henne några.
    Men är det inte nödvändigt är det helt och hållet upp till henne.

• Luddvar

Hm,, svår sits men jag hade faktiskt skickat med pengar. Just bara för att hon ska kunna köpa nått när hon är iväg.

• Cornbread

Om hon behöver de 200;- är det lite taskigt av dig att inte ge henne några.
    Men är det inte nödvändigt är det helt och hållet upp till henne.

• sol1

får hon hela barnbidraget så skulle jag inte ge nåt extra dem behöver lära sig att hushålla med sina pengar. tycker hon då gjort sitt val att vara utan pengar. min son får 150 kr i månaden å har han slösat bort dem pengarna så får han vara utan. lite hårt jag vet men nångång måste dem lära sig att hålla i dem pengar dem har och planera. skolutflykter läger mm vet dem ju oftast om ett tag i förväg.

• mandelblomma

Cornbread skrev 2009-01-26 07:38:40 följande:

Om hon behöver de 200;- är det lite taskigt av dig att inte ge henne några. Men är det inte nödvändigt är det helt och hållet upp till henne.
    nej hon behöver dem inte utan det var mer att ha om kompisarna sticker i väg på stan och fikar eller äter något.
    Men de har allt igenom lägret, mat o sånt...så rena nöjespengar.
    Hon har alltså bb på 1050 kr per månad att disponera över och har denna månad inte ens haft några "måsten" i klädväg utan hade kunnat spara lite pengar sen hon fick bb för fem dagar sedan!!
  • Cornbread
    Svar på #5
    mandelblomma skrev 2009-01-26 07:42:57 följande:
    Cornbread skrev 2009-01-26 07:38:40 följande:
    nej hon behöver dem inte utan det var mer att ha om kompisarna sticker i väg på stan och fikar eller äter något. Men de har allt igenom lägret, mat o sånt...så rena nöjespengar. Hon har alltså bb på 1050 kr per månad att disponera över och har denna månad inte ens haft några "måsten" i klädväg utan hade kunnat spara lite pengar sen hon fick bb för fem dagar sedan!!
    Jag kan bara utgå från mig själv, är 21 nu.
    Men jag fick mitt barnbidrag/studiebidrag från att jag var 12.
    Och jag köpte det som föll mig in, tog pengarna slut så fick jag givetvis pengar av mamma om jag skulle iväg med skolan, kompisar etc.
    Säg till henne att hon får pengar om hon hjälper till hemma,
    säg att hon kan städa sitt rum för 100 spänn, diska för 50;-, laga mat för en annan peng eller något annat du behöver hjälp med.
    Då tar hon ansvar, lär sig och vet att man måste hålla hårdare i pengarna.. annars får du ju säg åt henne att du delar upp hennes pengar i 2 perioder, hon får halva de två första veckorna, sen får hon resten de sista två.. så håller de förhoppningsvis lite längre.
  • Jigge

Jag tycker absolut inte du ska ha dåligt samvete, får hon hela barnbidraget är det hennes ansvar att disponera över pengarna.

Ett tips om hon har svårt att få pengarna att räcka, dela bb på fyra och ge en gång i veckan så kan inte allt ta slut direkt.

• Chivasreal

Det är svårt å svara på men jag skulle nog ändå skicka med pengar för du kanske känner av det senare när hon inte kunnat göra nåt. Min dotter har oxå studiebidraget själv å handlar lite småskit även kläder, då pengarna är slut brukar jag hjälpa henne med nåt hon behöver.

• Siabellon

Hur gammal är dottern?

• Bevabus

Skicka med pengar. Den här resan har inget med ridlektionerna att göra så det känns taskigt att straffa henne på det viset.

Mitt tips är att hon får dammsuga INNAN ridlektionerna är! Det är aldrig kul att jobba för något som man redan har fått. Sen om hon en dag inte dammsuger så blir det ingen ridlektion nästa gång. Det väljer hon själv. Men så fort hon gör sitt jobb så ska hon självklart få rida. Men som sagt, låt henne jobba INNAN belöningen kommer, så kan hon slappa efter den och njuta av hur kul det var att göra det hon älskar mest.

Svar på tråden låter henne åka utan pengar...