• mandelblomma

låter henne åka utan pengar...

känner mig taskig men samtidigt så arg på dottern som jag betalde ridlektionen för i går om hon skulle dammsuga huset då hennes barnbidrag tog slut efter en shoppingdag av saker hon INTE behövde.
    Efter ridlektionen så orkadade hon plötsligt inte dammsuga utan började tjafsa om att det var taskigt av mig att låta henne betala sporter själv, för så gjorde minsann inte hennes kompisars föräldrar.
    Jag betalar hennes ridsaker men ridlektionen i går var någon nyck att testa på ridskola när jag hela tiden sagt att jag betalar inte det och all utrustning hon behöver nu snart
    ( ridväst för 1500kr exempelvis).

Eftersom hon ska bort i dag med sin klass på läger den här vecka och jag ändå tyckte synd om slarvan så hade jag tänkt att göra ett undantag och skjuta till 200 kr som reservpengar...hon har själv sagt att hon inte tar med sig något nu...ville hon använda dem skulle hon få vara skyldig mig en städning annars om pengarnan var kvar så var de så ...
    Nu är jag så arg på henne att hon får väl åka utan pengar då när alla andra säkert har några hundra att fika och äta för.
    Taskigt av mig eller en ren konskvens?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-26 09:23
    så här blev det till slut
    Sonen på 13 år berättade att han fått ett busskort av syrran som vi trodde var tomt, men det var 93 kr kvar på det...busskort är en sak hon inte betalar med egna pengar, men då hon tappat bort ett nytt för några månader sedan så hade hon gjort det med det här...så 93 kr fick hon med sig!
    Då kan hon ta en fika i alla fall med kompisarna och jag tror hon hade en 20;a löst själv också
    Sen har hon presentkort kvar sen i julas på Gina Trico om hon vill shoppa där...
    Så det känns som en bra lösning ändå, hon åker inte helt pank men jag har heller inte gett henne några extra pengar och hon sa själv att hon är skyldig mig en städning för det hon lovat efter ridlektionen....om hon inte gör det innan den 20;e nästa månad så drar jag av pengarnan bara...
    *suck* fick 93 nya gråa hårstrån bara i dag

• Svar på tråden låter henne åka utan pengar...
  • Chivasreal
    Bevabus skrev 2009-01-26 08:37:18 följande:
    Ähhm, jag köper aldrig begagnat!Jag är ute och festar ca var tredje månad. Och fikar gör jag nästan varje dag på lunchrasterna. Det kostar. Men om man vill ha nya kläder just den månaden så får man tänka sig för, är det värt att gå på just den här festen och slösa pengar på dricka och chips? Man får prioritera.En tröja på Gina tricot kostar oftast inte mer än 80-90 kr. Om man kan skippa två fikaraster med kompisarna och därmed få en tröja som håller sig fin ett bra tag, då kan man vara nöjd.Dessutom så tycker jag att de flesta ungdomar idag slösar alldeles för mycket tid och energi på mode. Så länge man har ett par rediga jeans, en t-shirt, ett linne och en tjocktröja så kan man hålla sig ett par månader. Så länge man har bekväma kläder så ska inte priset eller märket spela någon roll. Jag fattar inte vart dina barn köper kläder, för SÅ dyrt är det verkligen inte idag.
    Hm jag vet att det är väldigt dyrt här iaf å billiga tröjor som 80-90kr finns inte här. Jaja ungdomar ska helst inte gå ut bara sitta inne för nåt annat finns inte
  • ingensignatur

menar ni att ungen får sitt studiebidrag o ska köpa allt den behöver för de pengarna?! Det räcker juh ingenstans! Får man inte barnbidrag oxå? Eller är det bara strudiebidraget som gäller?

• Chivasreal

ingensignatur skrev 2009-01-26 08:41:47 följande:

menar ni att ungen får sitt studiebidrag o ska köpa allt den behöver för de pengarna?! Det räcker juh ingenstans! Får man inte barnbidrag oxå? Eller är det bara strudiebidraget som gäller?
    studiebidragå barnbidrag är samma sak
  • fia1979

när jag va tonåring fick jag hela studiebidraget, jag köpte märkeskläder, men de fick också räcka längre än vad mina kläder gör idag (idag har jag bra inkomst och har därför råd att köpa kläder oftare). Ska tillägga också att det mesta av pengarna gick till fika och cigg och disco :) men det var ju min egen prioritering. När jag behövde mer pengar fick jag göra något hemma, typ städa eller något.

• Bevabus

Man får barnbidrag tills man börjar gymnasiet. Då börjar studiebidraget. Och studiebidraget räcker till massor. Det vet jag ju själv för jag använder det. Ni som inte använder det förstår jag inte varför ni blir så chockade. Om man spenderar pengarna genom att använda hjärnan så går det alldeles utmärkt. Jag fattar inte vart era banr köper sina kläder och gör sina aktiviteter för dom måste ju kosta flera tusen!

Mina föräldrar betalar:
    Jeans
    Skor
    Jacka
    Danslektionerna
    Mat
    Tak över huvudet

Och jag betalar resten. Det blir verkligen inga stora summor. Jag förstår inte vart ni får det ifrån.

ingensignatur skrev 2009-01-26 08:41:47 följande:
  • ingensignatur

ja ok... men är det nån här som vet hur det är att gå i skolan?! En tröja för 80-90 kr hittar man inte ens på klädjätten, o skulle nån komma på att man handlat där då kan de bli en jävla kris om de sitter på fel person... Fast de ts frågade handlade juh mer om pengarna, o där måste jag svara att jag inte har nån aning. Har hon minsta problem i skolan kan de bli 100 ggr värre om hon inte kan följa med på vad resten gör, däremot kanske hon borde sparat lite pengar. Men de beror juh helt på vad hon köpt oxå!

• Chivasreal

fia1979 skrev 2009-01-26 08:41:02 följande:

Svar på #39ja det är bättre att de inte köper cigg och alkohol för pengarna, men man blir ju inte utdömd om man inte enbart har märkeskläder..
    nej nejj man behöver inte märkeskläder men mn får följa med lite utan märkeskläder. ja allt är bättre än alkohol å cigg/droger
  • Bevabus

Jag som själv lever i tonåringarnas värld kan meddela dig att tröjor från 80-90 kr (nu snackar vi alltså snygga t-shirts eller lite varmare tröjor) hittar man på Gina Tricot. Och det blir INTE nån jävla kris om det sitter på fel person.
    Om man har vänner som kritiserar en för kläderna man har på sig, då är dom inte vänner.
    Så länge man trivs och ser bra ut i kläderna så spelar inte priset någon roll.
    Och märkeskläder är på väg att bli omoderna, det är inte lika viktigt som för ett par år sedan att ha på sig såna. Eller snarare, inte så många bryr sig längre.
    Och en tröja från Gina Tricot är på gränsen till modeplagg och väldigt coolt att ha (om man nu måste vara cool) för det är den näst populäraste butiken i hela Sverige just nu.

ingensignatur skrev 2009-01-26 08:46:10 följande:
    ja ok... men är det nån här som vet hur det är att gå i skolan?! En tröja för 80-90 kr hittar man inte ens på klädjätten, o skulle nån komma på att man handlat där då kan de bli en jävla kris om de sitter på fel person... Fast de ts frågade handlade juh mer om pengarna, o där måste jag svara att jag inte har nån aning. Har hon minsta problem i skolan kan de bli 100 ggr värre om hon inte kan följa med på vad resten gör, däremot kanske hon borde sparat lite pengar. Men de beror juh helt på vad hon köpt oxå!
  • Chivasreal
    Bevabus skrev 2009-01-26 08:53:28 följande:
    Jag som själv lever i tonåringarnas värld kan meddela dig att tröjor från 80-90 kr (nu snackar vi alltså snygga t-shirts eller lite varmare tröjor) hittar man på Gina Tricot. Och det blir INTE nån jävla kris om det sitter på fel person.Om man har vänner som kritiserar en för kläderna man har på sig, då är dom inte vänner.Så länge man trivs och ser bra ut i kläderna så spelar inte priset någon roll.Och märkeskläder är på väg att bli omoderna, det är inte lika viktigt som för ett par år sedan att ha på sig såna. Eller snarare, inte så många bryr sig längre. Och en tröja från Gina Tricot är på gränsen till modeplagg och väldigt coolt att ha (om man nu måste vara cool) för det är den näst populäraste butiken i hela Sverige just nu.
    Asså nu handla det inte om detta men alla tonåringar har kanske inte vänner eller blir retade i skolan.Man måste inte vara cool men man måste hänga med lite
Svar på tråden låter henne åka utan pengar...