• Joker

Sparkar av sig täcket, kall bebis

Jag har en 9 månader gammal pojke som varje natt sparkar av sig täcket. På morgnarna känns han ofta ganska kall, och ibland undrar jag om det är så att han vaknar just pga att han är kall. Han sover i bomullspyjamas och strumpor. Jag har provat med att lägga honom i åkpåsen (den går ju inte att sparka av sig), men då blev han helt tokig och kunde inte alls somna.

Nu undrar jag om någon har tips på vad jag kan göra för att hålla honom varm under natten. Jag har funderat på tjockare pyjamas, någon som vet var jag kan hitta en bebispyjamas i flanell eller annat varmt material? Finns här någon som använt grobag eller liknande, och hur har det funkat?

• Svar på tråden Sparkar av sig täcket, kall bebis
  • Flurstina

Min syster sydde en grobag till mig när jag berättade om problemet med att Matteo alltid sparkade av sig filten under natten. Den grobag som hon använde som mall hade hon fått av sin svägerska i Frankrike. Den fungerar kanonbra! Nu har Matteo växt ur den så att jag kan inte längre knäppa den över axlarna, men det verkar inte göra något. Den påverkar heller inte han rörelseförmåga utan han snurrar runt i sängen som vanligt, men är numera varmare än tidigare.

• Atjo

Om du bor nära en "Babyhörnan" så har de sovpåsar där. Vet inte hur mycket de kostar dock.

Vår lilla har aldrig kunnat sova med täcke på sig. Hon använder det som kudde, sover alltid med huvudet åt fotändan till. Hon får ha pyjamas på sig och så har vi det lite extra varmt i hennes rum istället.

• Inger

Gaaahhh! Det var inte billiga grejer... Måsta gå att sy nåt liknande själv. PoP har ju nån slags sov-påse-tröja-sak, visserligen i tunn bomull men det kanske är ett bra alternativ. Eller en av mina t-shirtar kanske om man syr i lite band här och där....? Hm får fundera på detta.

• skrivglad

Nervis: Du kan ju pröva med en sovsäck!

• Glimmerfall

Dessutom lite billigare än Kelkoo!

• Joker

Inger, sådan PoP-påse sov han i när han var liten, men de är lika tunna som en pyjamas. Den är som ett långt nattlinne med snörning nedtill. Man kanske måste ta och sy något, *gahhh* det är inte min grej.

• Lillknoppen2

Det funkar inte att stoppa om dem ordentligt? Jag ser till att det finns mycket sparkutrymme under täcket och sedan viker jag in täcket ordentligt under madrassen och det funkar för det mesta, men era ungar kanske är vildare än min....

• dutten

Köp en sovsäck!
    Det har jag gjort till Thor funka alldeles utmärkt han är varken för varm eller kall i den bero ju lite på vad han har under o tempen i rummet förståss men en body med långa ärmar funka bra ihop med ca 20+ i rummet.
    dutten

• Dinkanesh

jag brukar lägga ett tjockt täcke över kanterna på spjälsängen, så hon ligger som i ett tält fast med utrymmet över huvudet bart. då kan hon sparka bäst hon vill utan att få av sig det. hoppas det gick att förstå hur jag menar

Svar på tråden Sparkar av sig täcket, kall bebis