• Joker

Sparkar av sig täcket, kall bebis

Jag har en 9 månader gammal pojke som varje natt sparkar av sig täcket. På morgnarna känns han ofta ganska kall, och ibland undrar jag om det är så att han vaknar just pga att han är kall. Han sover i bomullspyjamas och strumpor. Jag har provat med att lägga honom i åkpåsen (den går ju inte att sparka av sig), men då blev han helt tokig och kunde inte alls somna.

Nu undrar jag om någon har tips på vad jag kan göra för att hålla honom varm under natten. Jag har funderat på tjockare pyjamas, någon som vet var jag kan hitta en bebispyjamas i flanell eller annat varmt material? Finns här någon som använt grobag eller liknande, och hur har det funkat?

• Svar på tråden Sparkar av sig täcket, kall bebis
  • Joker

Dutten, det gick inte att få honom att sova i åkpåsen, så sovsäck känns dömt att misslyckas, men tack för tipset.

Dinkanesh, smart, det ska jag testa.

• NellaFantasia

Freddy vill inte heller ha ngt täcke eller filt på sig, det kan gå bra om man lägger dit det efter att han har somnat. Men på morgonen ligger det på ngt annat ställe *ler*
    Nu har vi iofs snuskigt varmt inomhus så jag blir inte så orolig utan förstår honom.

Vi har aldrig kallare än +25 grader inomhus.. och då stängde vi av alla element i april-04
    Det är riktigt hemskt faktiskt, man svettas konstant och överallt dit man kommer känns det jättekallt :(

• Joker

Jag försökte med att sätta fast täcket under madrassen igår kväll, men det låg ändå bortsparkat nu på morgonen.

NellaFantasia, det låter sådär med så varmt inomhus. Vi har också ganska varmt trots att värmen är avstängd, men inte så varmt.

• Skruyy

Dinkanesh: Blir det varmt i ett sådant "tält"?

Jag har samma problem med min tjej att hon sparkar av sig täcket. Att lägga henne i en grobag är dömt att misslyckas då hon rör sig som en virvelvind på nätterna...

• webvoyage

Jag skulle ha köpt en tjockare pyamas och sockor. Såå kallt är det väl ändå inte inomhus?
    Min son sover aldrig med täcke, han blir helt galen om något täcker benen. Har bara en body på honom och visst kan han kännas kall om benen på morgonen, men det kan man vara utan att frysa.

Lycka till

• Stora

Även Polarn o pyret har sovpåsar - den gamla hederliga modellen som är som ett nattlinne som man drar åt nertill tror de finn stom skt 92...
    Fast då kan man ju likagärna har pyamas. Ella sov alltid m pyamas men utan täcke. NU är hon 14 månader o sover i bara blöja eller body utan täcke o vi har inte överdrivet vart. Är han 9 månader så är han så stor at han säger till om han fryser (dvs sover oroligt elller är ledsen)

• Pyret74

Har samma problem.Brukar använda pyamas med långa ben och strumpor eftersom vi inte vill ha det för varmt i sovrummet. han sover väldigt dåligt när det blir för varm temperatur. Men om de är varma om fötterna så brukar de vara varma om hela kroppen. Lycka till med lillen!

• Sara78

Karin är också alltid kall. Försöker ha tjockare filt på henne men den åker bara av. Hur man än gör. Hon har alltid bomullspyjamas på sig och det funkar ibland, när det varit lite varmare ute. Men nu när hösten börjar komma så tycker jag hon känns kall. Vi har ca 20 grader kanske i sovrummet. När hon är vaken och rör på sig så är hon inte alls kall, men just när hon sover... Så en varmare pyjamas är ju att föredra men har tyvärr inte sett till några såna... kanske kommer till vintern?!

• Joker

Var och letade efter varmare pyjamas igår. På Lindex sa de att de skulle få in senare i höst. Bara att hoppas.

• Dinkanesh

skruyy
    För min tjej fungerar det att göra sådär. Hon är en riktigt sparkare och hivar av sig täcker så fort hon känner det över benen. Jag brukar lägga en filt över magen på henne, från under armarna till början på låren, då får inte fötterna tag i filten och kan dra den av henne. Sen lägger jag ett täcke över spjälsängen som hon inte når med fötterna och därför heller inte kan sparka av sig. Så sover hon i bara blöja eller möjligtvis med en tröja också.
    Att ha en hel dress på henne, så som pyjamas eller sovpåse, går inte då hon sparkar sönder tårna och får ont i axlarna när tyget dras neråt.

Gå upp och känn på barnet några gånger under natten de första nätterna så att du verkligen är säker på att hon håller värmen....om du är osäker!

• Soo

Vi gav upp täcket när Elis var ca 9 månader (han är nu 16mån). Det var så svårt sova för den som låg närmast honom för då var man orolig att han skulle sparka av sig täcket och frysa. I stället har vi gjort så att när han somnar har han bara en tröja eller pyjamas på sig. Han brukar vara varm då efter vällingen. Sen när vi lägger oss klär vi på honom med sockar, extra byxor, kofta...beroende på hur varmt det är i sovrummet. Det fungerar superbra. Man behöver aldrig vakna och dra på honom något täcke.

• Princess Leia

Är det någon här som kan eller har ett mönster på Grobag? Det finns ju för alla åldrar. Inte bara för nyfödda. Vi har nämligen samma problem att Dottern vaknar på nätterna av att vad jag tror är kall. Hon sparkar av sig täcket.
    Jag måste sy ett då dom är så svindyra att köpa...
    Mvh Fia

Svar på tråden Sparkar av sig täcket, kall bebis