Vad händer nu? Född över tre månader för tidigt
Svar på #20
Båda föräldrarna har rätt att ta vård av barn. De får vård av barn fram till barnet skrivs ut från sjukhusvården, vissa sjukhus erbjuder neonatalvård i hemmet när barnet är starkt och friskt nog att sova utan andningshjälp i vanlig säng utan värmemadrass och då gäller fortfarande vård av barn då bebisen är inskriven på sjukhuset till den är som "vanlig" bebis.Födde själv nu 2 månader förtidigt. Har legat i Göteborg på Östra med dottern då hon behövde respirator hjälp, hade lunginflammation och klarade inte andas själv de första 4 dagarna sen fick vi flytta tillbaka till KSS (Skövde) som är hemsjukhuset igen.
Sen behövde hon bara cpap med 21 syre

de har säkert fått mata via sond!
Är bebisen stark nog att få äta via sond så mår den säkert jätte bra för att vara förtidigt född.
Det som väntas på nu gissar jag är att bebisen skall kunna syresätta sig själv och klara andningen själv utan hjälp av maskiner. Sen skall bebisen klara hålla värmen själv (kuvösen hjälper till med att hålla värme men även rätt fuktighet i huden). Steget efter det är att klara amma eller äta på flaska (beroeende på om mamman vill/kan amma).
Kommer troligen få vara många veckor på sjukhuset nu! Övervakning av andningen slutar de iaf med på KSS när bebisen passerat vecka 35 om den är normal och varit det en period (hur lång vet jag inte min dotter hade varit stabil i 1,5 vecka när hon blev av med övervakningen och var 35+0). Vi fick åka hem när dottern var 35+2 veckor och då hade hon kvar sonden men klarade amma viss del.
Fru U skrev 2009-01-26 15:54:49 följande:
Vad sker rent praktiskt nu? Blir båda föräldrarna sjukskriva eller? Eller bara en förälder?