• Fru U

Vad händer nu? Född över tre månader för tidigt

Min älskade lillan (ja lilla o lilla) kusin födde i lördags en pojke på 940g. Han kom över tre månader för tidigt

De är överflyttade till ett annat sjukhus som har sån där ronald mcdonald avdelning där familjen kan vara tillsammans (de har barn sen innan)

Men vad händer nu? Chansen att allt ordnar sig är väl ganska stor ändå väl? Jag menar 940gram är väl rätt okej för en prematur?

Av förklarliga skäl så ringer jag ju inte och frågar henne. Har bara skickat ett sms att vi tänker på dem

Svaren bor i hjärtat
  • Svar på tråden Vad händer nu? Född över tre månader för tidigt
  • Trolltoka

Min dotter är född i v.28+1, vägde 783g och var 31 cm. Om 1 ½ månad fyller hon två år. Enda som var från början var att lungorna var outvecklade så hon fick ligga med cpap. Och ett litet blåsljud på hjärtat (vilket även kan vara vanligt hos fullgågna) och en liten liten hjärnblödning. I dagsläget är vården av prematura barn väldigt bra. Dom kommer få ligga på sjukhuset ungefär tills då barnet var beräknat.

• Gravid 89

Har en kompis som födde när hon var i 4½ månad. Hennes flicka fick vara på sjukhus i 3½ månad (om jag inte minns fel, kanske var det endast 3) men hon mår bra idag och har inga bestående men.

• Fru U

cpap räknade jag nästan med att det skulle vara nödvändigt. Hon hann ju inte få några kortisonsprutor eller nåt som kunde hjälpa till med lungmognaden (hon födde på typ 20 min)

Ska prata med hennes mamma ikväll o får då förhoppningsvis reda på mer. Vill inte störa dem i henne+familj i detta sköra tillstånd som de befinner sig i nu

Men sms då och då borde väl vara okej?

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Hon är själv för tidigt född, men det borde väl inte ha någon betydelse?

Svaren bor i hjärtat
  • Bliglin

Min son föddes i v27+1 och vägde precis på pricken 940 gram. Han var 32,5 cm lång. Nu är han snart 10 månader, eller 7 månader korrigerat då, och mår förträffligt. Han har, såvitt vi vet, inga men av sin förtidiga födsel och utvecklas precis i takt med sin korrigerade ålder, dvs beräknat utifrån när han skulle varit född.

Hoppas det går lika bra för din kusins lille pojk!

• Fru U

Tack.

Det känns så märkligt att inte veta hur det går (det är ju inte läge att ringa dem precis) och hur han och de mår

Förhoppningsvis går allt bra

Tack allihop

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

När blir det aktuellt att bebisen får ha kläder på sig tror ni? Jag vet att det kanske låter konstigt att prata kläder när man inte vet hur det går men jag väljer att tro att allt ska gå bra och agerar därefter och kläder i den storleken är ju inte något man brukar ha själv...

Svaren bor i hjärtat
  • BebisVagga
    Fru U skrev 2009-01-26 15:13:55 följande:
    När blir det aktuellt att bebisen får ha kläder på sig tror ni? Jag vet att det kanske låter konstigt att prata kläder när man inte vet hur det går men jag väljer att tro att allt ska gå bra och agerar därefter och kläder i den storleken är ju inte något man brukar ha själv...
    Gabriel kom i värmesäng efter 2 månader i kuvösen... sen 1 månad efter det blev vi utskrivna
  • Fru U

Okej.

Skönt att höra att det gått bra för era små parvlar

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Vad händer nu? Född över tre månader för tidigt