• Fru U

Vad händer nu? Född över tre månader för tidigt

Vad sker rent praktiskt nu? Blir båda föräldrarna sjukskriva eller? Eller bara en förälder?

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Va skönt. Ska se till så de vet om det

systersandra skrev 2009-01-26 17:07:25 följande:
    Båda föräldrarna får tillfällig föräldrapenning,som vård av sjukt barn.De behöver inte ta ut föräldrapenning och pappadagar förrän barnet blir utskrivet från sjukhuset.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Amma vill hon säkert, men går det? Kommer mjölken igång om man föder så för tidigt? Och hur håller man mjölken igång?

Tack för alla svar. Man känner sig så liten i sådana här sammanhang

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Om jag förstått det rätt så får de komma tillbaka till hemsjukhuset om ca 3 veckor men de är på det andra sjukhuset nu dels för att de väl är bättre på ept-bebisar och för att de kan bo där tillsammans (ja bebisen är väl på neo)

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Allt verkar bra. Mjölken har kommit igång ordentligt

Tydligen hade moderkakan lossnat. Vad kan det bero på?

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Har köpt flanelltyg idag så jag ska klippa till tygbitar sen när tyget torkat

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Det var inte så mycket att de upptäckte det som att hon helt enkelt fick värkar och födde (från första känning tills att pojken var född gick det knappt 3 timmar)

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Ja hon bor rätt nära men hon åkte in vid sjutiden och halv-åtta höll hon på att krysta (2 krystvärkar sen var han född - antar att det inte behövs mycket kraft att föda en så liten)

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Tack och dito

Jag gav ett grattiskort o flanellbitarna till hennes mamma idag som skulle dit.

De har telefon där de är men det känns inte rätt att ringa dem mitt i deras personliga kaos, men jag kanske tänker fel?

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

För närvarande bor de ca 25min hemifrån och sen kommer de att bo mindre än en kvart från sjukhuset (fördelar med att bo en storstad)

Han andas på egen hand nu (utan cpap då antar jag) och ev skulle de få hålla honom imorgon

Tack alla för att ni delat med er av era berättelser

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Jag har inte haft möjlighet att prata med henne men jag vet att de hade barnvakt i söndags så de kunde gå in till honom båda två samtidigt och att de förmodligen fick hålla honom då

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Jag tyckte också det var konstigt, men som jag sa tidigare all info jag skriver här har passerat några led och kan ha blivit förvanskade

cloudberry79 skrev 2009-02-05 23:14:44 följande:
    Med CPAP andas man själv, bara det att man får lite övertryck så man liksom kommer ihåg att andas. Visst kan det vara så att han är utan CPAP, men det måste vara oerhört ovanligt att en sån liten andas utan övertryck
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Hon är omföderska. Nej, hon ligger inte på östra (fel ände av landet )

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Vad händer nu? Född över tre månader för tidigt