• Ninnie

    kanske arbetslös

    Hej jag är så orolig för att min man ska bli av med sitt jobb och att vi på grund av det inte ska få adoptera. Igår hade vi haft våra papper i Thailand i 4 månader, handläggningstiden enligt organisationen är ca 2 år så vi har långt kvar. Sen det det oroligt ut på min makes jobb. Om han blir arbetslös gör det att vi kanske får adoptera? Enligt många länder är det ju mannens inkomst som räknas hur bra kvinnan än tjänar. Nu är jag förskollärare och tjänar inte speciellt bra, finns många som har bättre månadlön än mig. Jag hoppas verkligen att han får behålla sitt jobb och att vi får adoptera. Jag orkar inte med ytterligare ett bakslag räcker det inte med allt vi gått igenom (läs gärna min presentation).

    Min fråga är; är det någon som vet hur det blir med adoptionen om någon blir arbetslös när man redan har handlingarna i landet?

  • Svar på tråden kanske arbetslös
  • månälva

    Usch, vad jobbigt att inte veta. Hoppas det löser sig, och den här lågkonjunkturen kan ju inte vara för evigt. Lycka till med er adoption!

  • Namaste72

    Oj vilken jobbig sits Ninnie! Det är nästan det här som jag tycker är värst med att adoptera, den här ovissheten. Inte bli sjuk, inte bli arbetslös, inte förlora pengarna, inte flytta, inte...leva?
    Man kan ju bli tokig för mindre!

    Jag vet inte riktigt hur det funkar när ni har handlingarna i landet? Vad säger org? OM han blir arbetslös, när kan det vara aktuellt? Kan han hitta nytt jobb fort?


    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Fru O Mamma Kokkonen

    Vad jag vet.. sen är det säkert olika från organisation till organisation, men att ni kan ju fortfarande "utredas" under tiden och går fortfarande framåt i kön OM han skulle bli arb.lös och då under tiden kan han finna ett annat jobb.
    Önskar er all lycka och hoppas han får behålla jobbet...


  • Miss TN

    Jag vet andra som har råkat ut för detta och då gällde detta (skillnader i olika kommuner).

    * I många länder är det ett krav att mannen måste ha en fast inkomst.

    * Man ska rapportera till sina utredare när en familjesituation förändras d.v.s. att om något händer (t.ex arbetslöshet)

    * Om medgivandet går ut och man ska göra ett nytt kommer det vara svårt att få ett nytt om mannen är arbetslös enligt vissa kommuner.

    Detta är vad jag har hört enligt kontakter. Men om det blir aktuellt så hör med er organisation vad de säger innan ni går vidare.

  • meimei

    Om det värsta skulle hända kan han ju hinna få ett nytt jobb innan ni är framme i kön för BB. Säkert kan ni ha kvar ansökan i landet även om det värsta skulle hända (prata bara med kommunen) och så får han lägga i alla puckar att få ett nytt jobb. Detta måste ju ha hänt andra familjer som väntar också!
    Han skall väl inte vara arbetslös för alltid heller!
    Det går ju att pendla ganska långt också under en övergående tid. Min man pendlade 80 mil om dagen under ett år med tåg. Det var jobbigt men det gick och sedan löste sig allt till det bästa!

  • Ninnie

    Tack. Nä, vi hoppas att det inte händer att han blir av med jobbet. Vårt medgivande går ut i april 2010 och han vet inte än OM, NÄR han blir arbetslös. Jag vet inte om kommunen gör så mycket nu när vi redan har våra papper i landet är väl mer organisationen eller har jag fel? Vi får väl avvakta och se vad som händer. Jag tror inte att han blir av med jobbet förrän till sommaren kanske ( har väl 3 månaders uppsägning?) Vi har en annan plan för att försöka få barn OM vi INTE får adoptera. Men den planen ger inte heller någa garantier för att det blir ett barn.

  • Camarogirl

    Det här är så himla hemskt, va!! Jag mår otroligt dåligt pga samma bekymmer! Blir vi uppsagda vid ett eventuellt nytt varsel på jobbet är det kört för oss. Vår utredare har varit tydlig med att det är ett bra skäl för nämnden att dra in medgivandet. Dock antar jag att det är olika kommuner, vissa är säkert mer humana än andra.

    Vi har pappren i Slovakien och jag tror inte det gör nån skillnad för kommunen. Möjligen om man redan fått bb, eftersom barnet då drabbas om man ska hitta en ny familj åt det, och det kan dra ut på tiden. Är sen mannen arbetslös verkar många länder dra öronen åt sig bara för sakens skull.

    Det är så orättvis om man ska behöva falla på målsnöret pga en förbaskad finanskris! Hoppas verkligen det löser sig för er, och för oss andra som är i liknande situation! Livet KAN bara inte vara så orättvist att man blir barnlös pga en finanskris som kom med dålig timing!

    Det här inlägget var kanske inte till så mycket tröst, men du vet i alla fall att ni inte är ensamma om oron!

  • meimei

    Hoppas att det skall ordna sig för er alla som har jobb i krisbrancher just nu. Ja det vore verkligen orättvis om tillochmed en finanskris skulle kunna göra så att par blir barnlösa. Rätt vad det är går ju ekonomin uppåt igen och då får man jobba näst intill ihjäl sig istället!

    Vore jag hemutredare skulle jag ta det väldigt lugnt med att ändra medgivandet till det negativa i sådana här lägen, när man vet hur länge många måste vänta på sina adoptivbarn och hur mycket de har väntat och längtat och man vet att det är vettiga människor man har med att göra och som kommer att göra allt för att skaffa ett annat jobb, eller omskola sig och inte kommer acceptera ett liv i arbetslöshet.

  • Manchester

    Det viktiga är säkert att din man har ett jobb över huvud taget. Om det sedan är ett med lägre inkomst eller kanske en projektanställning behöver nog inte spela någon roll. När vi hade våra papper i Ukraina förlorade min man sitt jobb. Som tur var hittade han direkt ett nytt, visserligen tillfälligt, men på ganska lång tid. Det nya jobbet var rätt likt det han gjort förut och lönen var inte så mycket sämre än att vi fortfarande ansågs ha ungefär samma ekonomi som tidigare. I och med det ansåg inte vare sig utredaren eller organisationen att vi ens behövde några nya papper. Kanske hade det varit annorlunda om vi haft lång väntetid kvar, men det handlade i princip om veckor. I och med det var min man faktiskt arbetslös när vi hämtade vår dotter, men vi visste ju att han skulle påbörja sitt nya uppdrag ett par månader senare.

    I och med att min man är i en bransch där det mest handlar om projektanställningar och frilansande så förhörde vi oss lite med organisationen redan innan vi visste hur det skulle gå. De (AC) menade då att det ser väldigt olika ut i olika länder. De länder som känner till mer om Sverige och vårt socialförsäkringssystem kan mycket väl tänkas acceptera att den ena föräldern är tillfälligt arbetslös, i alla fall om det verkar finnas goda utsikter att hitta ett nytt jobb. Andra länder godkänner aldrig en arbetslös man, men gärna en arbetslös kvinna (=hemmafru!). Ibland kan det vara en fördel om den som är arbetslös istället börjar studera. Det finns tydligen länder som kan godkänna en student med studiemedel, men inte någon som går på a-kassa. Hör med organisationen vad de tror är det bästa alternativet om ni nu skulle ha otur. Kolla sedan upp lite bemanningsföretag och, om organisationen tror att det kan vara en lösning, sök ett par högskolekurser till hösten (förutsatt att ni inte redan fått ut de studiemedel ni är berättigade till).

    Min info är tyvärr några år gammal, så det kan ju se annorlunda ut idag, men det var i alla fall vad de sa då, 2003/2004.

  • Tulipanen

    Hej

    Min man har haft korta vikariat. Vi var också oroliga. Men nu när vi fick barnbesked så har han ett vikariat till juni. Familjesekr sa inget, för vi var tvugna nu att höja medgivandet till 4 år hade innan till3 år men pojken vi skall hämta är 3 år 2 mån.

  • APV

    Hej, jag har precis haft den här diskussionen med FFIA för jag ligger lite i riskzonen. De sa att om jag som kvinna blir arbetslös så kan Thailand kanske godta det men om min man blir det så accepteras det inte. Thailand är vad jag förstått det enda landet som kräver att både mannen och kvinnan ska ha arbete.
    Jag håller med dig, hur mycket oro och farhågor ska vi behöva utstå???

Svar på tråden kanske arbetslös