Små tilltugg
Ska ha tjejfest på lördag och har idétorka. Vill bjuda på lite små tilltugg, men vet inte vad. Inget som man kräver att man står i köket hela dagen.
Både åt mathållet och åt efterättshållet sökes.
Kan ni hjälpa mig?
Ska ha tjejfest på lördag och har idétorka. Vill bjuda på lite små tilltugg, men vet inte vad. Inget som man kräver att man står i köket hela dagen.
Både åt mathållet och åt efterättshållet sökes.
Kan ni hjälpa mig?
Snittar är toppen. Mina favoriter är: pesto/parmesan och färskost med soltorkade tomater/örter.
Olivtapenade och bröd (tapenaden finns att köpa färdig).
Goda ostar och kex
Parmaskinkainlindad färskost på en bit bröd, lägg en klick örtcreme på toppen och en oliv
Gör en kladdkaka, låt kallna och skär i små bitar med hallonsås och vispad grädde till.
Ta tunnbröd och bred på smaksatt philadelphia-ost, lägg på lite tunn-skivad salami eller någon typ av skinka och rulla ihop. Skär på snedden så att det blir små rullader. Stick i en tandpetare och sätt på en syltlök eller en oliv.........
Man kan ha alla möjliga fyllningar, jättegott med tonfiskröra (tonfisk, majonäs, rödlök) också.........
Lycka till!
lite snittar och sånt är kul tycker jag eftersom man kan variera sig i all oändlighet
här är lite tilltugg(buffé-förslag från mig:
* små shots med tex:
jordgubbsshots
gazpacho (toppad med en räka på spett?)
bloody mary
* smörgåskex och/eller crostinis med lite olika toppings:
avokadobitar + en klick tapenade
kokta ägg i skivor, en klick kaviar + dillkvist
vitlöksost och en skiva rökt lax
en bit brieost & salamiskiva
en klick tapenade och kapris
* cocktailtomater&feta på tandpetare:
dela varje tomat och och sätt en kub fetaost på emellan, trä upp på tandpetare.
Vi bakade en Blåbärs-cheesecake iförrgår som prov inför namngivningsfesten. Den var GOD och tog snabbt slut.
postade för snabbt, här kommer lite till:
* sparris inlindad i parma
* tundbrödstubbar med wasabi&cremefraiche-kräm och gravad lax:
bred ut krämen på brödet, lägg på laxen, rulla ihop, skär i små stubbar och ställ upp på ett fat.
*bruchetta med pesto eller salsa
* pepparkakor med en klick laxröra på:
creme fraiche, rökt lax, dill, salt & peppar
*parmarullar:
strimla basilikablad & soltorkade tomater, blanda med creme fraiche, salt och peppar.
lägg en klick på en skiva parmaskinka och rulla ihop.
* kavring/fullkornsbröd skurna i trekanter med smaksatt färskost på, rostade pinjenötter och lite hackad paprika.
sen finns det ju numera dessertostar på tub oxå
www.vardagochfest.se/index-md.asp&h_avdelning=MD&link=nytt&utgivningsdag=2004-12-04
* Lägg skinka och riven ost (ev. oregano) mellan två tortilla och stek i torr stekpanna nån minut på varje sida så osten smälter. Dela i "tårtbitar".
* Kalla spett med t ex korv, ostkuber, cocktailtomater, rädisor, kassler, ananas...
och/eller fruktspett med jordgubbar, vindruvor, physalis, melon...
* Grönsaker, nachos och dipp
* Mini tacotubs med tacoköttfärs och guacamole
* Korv och ostkuber eller annat på tandpetare
laxklämmor e gott...
Rökt lax
tunnbröd
kall kokt färskpotatis
kesella
dijonsenap
gräslök
rör ihop senap & kesella, bred på brödet. Skär potatisen i tärninar
Bred på "röran" på brödet, lägg på lax, potatis o gräslök. Rulla ihop till en klämma lr rulle.
GöTT
Fick något jättegott till bubblet på en bröllopsmottagning:
Chokladdoppade physalis.
Man lyfter upp "skalet" runt pinnen så att man kan hålla i det och doppar sedan bäret till hälften i smält choklad. Smaskens
Det fungerar nog lika bra till efterrätten tror jag
* Cocktailtomater fyllda med en blandning av getost och philadelfiaost
* Tunnbrödsrullar fyllda med rökt lax och philadelfiaost med wasabi. Rulla hårt och skär i "stubbar"
* Mumsvänliga bitar av vattenmelon
* Grönskasdipp
Mumma :)
En variant på tunnbrödrullar som jag tycker är kanon är att bre ut pepparotsost och sedan lägga på hamburgerkött, rulla ihop och skiva. Vill man inte äta häst så är det många tillverkare som gör sitt hamburgerkött av nöt som de sedan smaksätter, bara att kolla innehållsförteckningen.
Tortillastubbar:
vetetortillas ( ca 24 cm i diameter)
100 g rökt skinka
2 dl riven lagrad ost, tex Präst
1 dl lätt crème fraiche
1 tsk sambal oelek
Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader. Finhacka skinkan och blanda försiktigt med ostcrème fraiche och sambal oelek. Bred blandningen på tortillas och rulla ihop. Lägg dem med skarven ned på ett ugnssäkert fat. Grädda i mitten av ugnen i ca 8 min. Skär varje rulle i 6 bitar och ställ dem på ett fat.
Tips:
Skinkblandningen kan göras i förväg.
Till efterrätt rekommenderar jag chokladfondue med fruktbitar att doppa i!
MUMS!
* Smågurkor omlindade med italiensk salami
* Ugnsgrillade småskivor av baguette med kikärtsröra
* Quesadillas
Vinga1972: Din blåbärscheesecake lät väldigt god! Får man lov att fjäska om ett recept...?