• Oller

Down syndrom/ gratis blöjor från 3-4 år ålder?

Hej!

Har hört av några familjer att man kan få gratis blöjor från BVC om man har ett barn med Down syndrom (eller annat handikapp) som gör i blöjan efter 3-4 års ålder. Vad är eran erfarenhet? ringde ni bara BVC och frågade, eller behövde ni läkarintyg osv. Finns det någon lag-paragraf skrivet om detta?, som jag kan hänvisa till. Åkersberga kommun brukar inte vara sammarbetsvilliga, som dom kommunner mina vänner bor i, när det gäller dom handikappade/funktionshindrade. Så jag känner att jag redan nu måste ha "kött på benen" innan jag ringer BVC, vilka rättigheter min son har osv. Skulle bli väldigt förvånad om dom svarade; "ja, visst det ordnar vi". Så som jag har hört att det går till på andra ställen i landet.

MVH Cathrine

• Svar på tråden Down syndrom/ gratis blöjor från 3-4 år ålder?
  • Oller

Tack för ditt svar!

Min fråga är om jag behöver något intyg eller paragraf att stödja mig på när jag ringer BVC. Kan jag bli neckad på BVC? är min fråga. För det kan vara så olika från kommun till kommun, har jag fått erfara många gånger.

ps; Det finns inget sjuköterska på våran habilitering. VC tar väl mera hand om stora/äldre barn (om BVC inte har tillgång att skriva ut så stora blöjor som krävs), tonåringar och vuxna som måste få gratis blöjor?

MVC Cathrine

• Oller

TACK för era svar!

Jag blir så glad över att familjeliv finns, så jag kan få massa hjälp av mammor därute.

Oliwer fyller 3år 18 mars, så efter det skall jag ringa. Hoppas en trevlig tillmötesgående BVC dam svarar i telefonen. Vore skönt om jag slapp flera turer innan vi får några blöjor. Inte så att jag skulle gå under om vi inte får det, men det känns orättvisst om vissa får och andra inte. Rätt skall vara rätt.

Kram på er// Cathrine

• Oller

Hej!

Nu har vi fått första lasset Pampers "upp and go" blöjor hemlevererade hem till dörren. Ringde BVC först, men blev hänvisad till Distriks sjuksköterskan. Hänvisade till Landstinget som gått ut med att barn med funktionshinder som fyllt 3år och inte är blöjfria dagtid, skall få blöjor gratis. Efter intyg på handikapp Down syndrom, så blev det beviljat. Tack landstinget och Tack alla föräldrar! som tipsar om massa bra grejer som jag inte hade aning om innan.

MVH // Cathrine

Svar på tråden Down syndrom/ gratis blöjor från 3-4 år ålder?