• Oller

Down syndrom/ gratis blöjor från 3-4 år ålder?

Hej!

Har hört av några familjer att man kan få gratis blöjor från BVC om man har ett barn med Down syndrom (eller annat handikapp) som gör i blöjan efter 3-4 års ålder. Vad är eran erfarenhet? ringde ni bara BVC och frågade, eller behövde ni läkarintyg osv. Finns det någon lag-paragraf skrivet om detta?, som jag kan hänvisa till. Åkersberga kommun brukar inte vara sammarbetsvilliga, som dom kommunner mina vänner bor i, när det gäller dom handikappade/funktionshindrade. Så jag känner att jag redan nu måste ha "kött på benen" innan jag ringer BVC, vilka rättigheter min son har osv. Skulle bli väldigt förvånad om dom svarade; "ja, visst det ordnar vi". Så som jag har hört att det går till på andra ställen i landet.

MVH Cathrine

• Svar på tråden Down syndrom/ gratis blöjor från 3-4 år ålder?
  • mamman i skogen

Du kan gå via bvc eller distriktsköterskan på VC eller så kan sjuksköterskan på hab ordna det om det är tre eller fyra år varierar från landsting till landsting... Värt att kolla sortimentet hos både hab och VC de kan vara olika...

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • Oller

Tack för ditt svar!

Min fråga är om jag behöver något intyg eller paragraf att stödja mig på när jag ringer BVC. Kan jag bli neckad på BVC? är min fråga. För det kan vara så olika från kommun till kommun, har jag fått erfara många gånger.

ps; Det finns inget sjuköterska på våran habilitering. VC tar väl mera hand om stora/äldre barn (om BVC inte har tillgång att skriva ut så stora blöjor som krävs), tonåringar och vuxna som måste få gratis blöjor?

MVC Cathrine

• mamman i skogen

Tror jag inte då det borde framgå ganska tydligt i journaler att ditt barn har ett FH

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • Vinter04

Ring och fråga för jag tror att det behövs ett intyg. Intyget ska inte vara mer än en formalia för dig om din son/dotter har downs... Vi får blöjor hemkörda när vi ringer och säger att dom är på väg att ta slut. Har gått genom Barn sjukhuset. Man får inte blöjor om man varit "slö" med blöjträningen, men det förstår jag att du inte har varit.

• liag

Hejsan

Det är så klart olika var man bor i landet (fattar inte varför sådan här saker inte är lika över hela landet) men där jag bor så var det Linnéas DS läkare jag skulle ringa till och han skrev recept eller om det nu är en beställning på blöjor.
    Vi fick dem hemsända och ställda utanför lägenhetsdörren och så fick vi lappar som sändes in när de var slut så kom det nya.
    Nu har detta gått ut och Linnéa har fortfarande blöjor (hon är snart 6 år) men vi har inte fixat nytt men vi ska snart på vårt årliga DS läkarbesök så jag får ta upp det då.

/Lena

• anne h

Jag frågade vår BVC-ssk om detta när sonen var 2½ eftersom jag hört det skulle va gratis från 3 år på dagen här.. så hon skrev ut direkt.
    När sonen blev 7 bad jag ssk på HAB skriva ut (eller rättare sagt; hon frågade om hon skulle göra det)

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • AnnBrittS

Vi fick via hab. första ggn,sen var det VC som skrev ut.
    Senare fick vi även engångsunderlägg till sängen.
    Vi fick även tvättbara underlägg och lakan, det var hab som ordnade detta.

• ussa

Vi får blöjor via habiliteringen (pratar med hab.sköterskan). Där vi bor får man blöjor som hjälpmedel från och med man fyllt tre år.

• sara sara

Icke svar på blöjfrågan men jag fick ett tips om övnings kalsonger/trosor man kan få från hab. Kanske nått för framtida bruk? mvh Sara

• kerstin71

Hej,

vi har precis börjat få blöjor genom hab iom att sonen fyllde 3 år. De har en beställningsbok man kan titta i ang vilket märke och storlek man vill ha,
    sen levereras de kostnadsfritt hem till en. Tror vi fick för 3 mån så man får
    ha lite lagringsplats

Vi fick dessutom dispens då de aldrig haft någon 3-åring som haft så liten
    blöja (han har Pampers stl 3 då han bara väger 9 kg)...Så de fick göra
    en special-deal med leverantören. Men är väl sånt de lär sig av dvs
    undantagen...

Förresten det var inga som helst problem att få beviljat, han kommer ju
    alltid att behöva blöja så var inte precis något gränsfall.

Kram Anna

stolt mamma till Linus 03, Markus 06 & Fredrik maj 07
Svar på tråden Down syndrom/ gratis blöjor från 3-4 år ålder?