• Mamma S

Down syndrom/ gratis blöjor från 3-4 år ålder?

Här i Stockholm kan man få kostnadsfria blöjor till barn från 5 år, om dom har något funktionshinder som gör att dom behöver blöjor. Man vänder sej till distriktssköterskan som skriver ut blöjorna. Man måste dock ha ett läkarintyg som beskriver varför barnet behöver blöjor.

• Mamma S

Nogula skrev 2009-01-28 18:37:45 följande:

Här får ALLA som fortfaraande har blöja vid 4 år gratis blöjor. Och nattblöjor vid 5 år.Min "normalstörda" dotter hade nattblöja längre än tills hon var 5 år och vi fick blöjor till henne.
    Vad menar du med "normalstörda"??
  • Mamma S

liag skrev 2009-01-29 17:25:04 följande:

Hejsan Bor också i Stockholm och Linnéa fick blöjor från hon var 4 år. Jag ringde Linnéas läkare, eller inte direkt till honom utan sköterskorna som jobbar där och de fixade läkarintyget från Linnéa läkare och sedan efter 2 veckor så stod blöjorna utanför dörren. 
    /Lena
    Jaha, kan det vara olika i olika kommuner då kanske? Konstigt egentligen att det inte är samma sak som gäller i hela Sverige.
  • Mamma S

liag skrev 2009-01-29 20:54:57 följande:

HejsanVi bor i Årsta och Linnéa går på Sachsskas barnmottagning i Farsta (som tidigare låg i Dalens sjukhus). /Lena
    Okej, då måste det vara olika i olika kommuner. Vi bor på Ekerö och här är det 5 år som gäller.
  • Mamma S

anne h skrev 2009-01-30 20:10:14 följande:

Det ska vara samma i samma landsting!Kolla att det är den ålder de uppgett till dig gäller för blöjor _på dagen_ också! För här är det 3 år på dagen, 4 år på natten. (Dalarnas landsting)
    Ja, jag tycker också det borde vara samma sak som gäller i samma landsting. Men distriktssköterskan jag pratade med sa att det är från 5 år som gäller här. Jag hade varit glad om det varit från 3 år på dagen och fyra på natten med tanke på hur mycket blöjor som går åt här hemma... Minst två paket i veckan!
  • Mamma S

Kom på en sak jag undrar om det här med blöjor som man får utskrivna; Är det en och samma sort som alla får eller finns det olika sorter man kan välja mellan?

Svar på tråden Down syndrom/ gratis blöjor från 3-4 år ålder?