• anne h

Down syndrom/ gratis blöjor från 3-4 år ålder?

Jag frågade vår BVC-ssk om detta när sonen var 2½ eftersom jag hört det skulle va gratis från 3 år på dagen här.. så hon skrev ut direkt.
    När sonen blev 7 bad jag ssk på HAB skriva ut (eller rättare sagt; hon frågade om hon skulle göra det)

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Vickan skrev 2009-01-28 09:56:36 följande:
    slänger in en fråga är det "bara" barn med downs som detta speciall erbjudande? Vår tjej har fortfarande blöja och är fyra år. Hon har problem med hård mage och har därfår svårt att hålla tät.
    alla barn med särskilda behov, är man normalstörd/inte har några särskilda behov brukar man få vänta tills man är 6 år, har jag för mig.

Har hon problem med magen skulle jag frågat genast på BVC och påpekat att det är pga det hon behöver blöjor. Kolla även vid vilken ålder det gäller i ert landsting, det är väldigt olika (både för dag och natt, olika ålder på även det..)
  • anne h
    Mamma S skrev 2009-01-30 18:45:05 följande:
    liag skrev 2009-01-29 20:54:57 följande: Okej, då måste det vara olika i olika kommuner. Vi bor på Ekerö och här är det 5 år som gäller.
    Det ska vara samma i samma landsting!
    Kolla att det är den ålder de uppgett till dig gäller för blöjor _på dagen_ också! För här är det 3 år på dagen, 4 år på natten. (Dalarnas landsting)
  • anne h
    Mamma S skrev 2009-02-01 20:06:34 följande:
    Kom på en sak jag undrar om det här med blöjor som man får utskrivna; Är det en och samma sort som alla får eller finns det olika sorter man kan välja mellan?
    Det ska finnas ett litet antal att välja på.
  • anne h
    SötaAnna skrev 2009-04-19 11:37:34 följande:
    Hej våran dotter fick grattis blöjor från hon var fyra år pg eurines-Hon fick libero blöjor fram till sista paketet kom för ca 3 veckor sen.Samt har hon fått Tena pants small och Tena slip small.Men nu har hon varit så gott som torr i 1 mån.(Det konstiga med Libero nr7 som det står 15-30kg på Passar en tjej på 50kg varför skriber då dom inte 15-50kg?)Så lycka till med dina grattis blöjor.PS: Ett tips till alla som vill ha grattis blöjor glöm inte försök tig till er tvättbara säng skydd heter Heinex suger upp utan problem 5L.
    Dessa sängskydd finns inte i vårt landsting att få. Tyvärr.
    Det är olika på olika landsting beroende på vad de upphandlar.

Liberos 15-30 kg passar inte ens min son som väger 33 kg, så jag förmodar våra barn är byggda väldigt olika, därför är det även bra att de inte skriver 15-50 kg, efterosm jag då skulle blivit väldigt arg om jag upptäckt när vi köpt hem dem att de inte passar fast barnet inte ens väger 35 kg.
  • anne h
    SötaAnna skrev 2009-04-19 12:49:53 följande:
    Hej jo om du sägger att du vill ha tvättbara sängskydd så får du det men du måste vara bestämd då de hällst inte skriver ut dem o framföralt inte skyltar med dem pg priset.Har en bekant inom sjukvården som nämde dem för mig samt gav oss deras order nummer så fik vi dem dom nekade först.Bara säga att du vet att andra fått det.Lycka till.
    Nej, dessa sängskydd, de du har, finns inte att få här. Däremot finns det andra, självklart, men inte de du har.

Jag har massor med sängskydd, till allas sängar i huset, lillebror sover gärna i andras sängar när han tröttnat på sin egen.
    Det har aldrig varit några problem att få det jag behöver, bara säga till så skriver de ut dem.
Svar på tråden Down syndrom/ gratis blöjor från 3-4 år ålder?