• Syskonen Stjerneby

Tvättmaskinen stinker :-o

Jag blir tokig.
    Våran tvättmaskin har börjat lukta som f-n. Även kläderna luktar illa efter tvätt.
    Det luktar riktigt mysko, som bränt gummi blandat med sur disktrasa typ, inget vidare alltsåFundersam
    Har rengjort maskinen grundligt ett flertal gånger, men det hjälper inte. Har även kört en tom maskin o hällde i en massa klorin, tänkte att det skulle hjälpa, men icke. Blev då förbannad o hällde i en massa ajax o körde den en gång till, och DÅ slutade det faktiskt att lukta. Men nu efter att ha tvättat ca 5 maskiner totalt, så stinker det apa igen.
    VAD KAN DET VA FÖR FEL?!?! *sliter mitt hår*

Mamma till underbara Zonny 05-12-09, o bebis i magen BF 20 Februari!
  • Svar på tråden Tvättmaskinen stinker :-o
  • Cia o krabaten

Diskat facket för disk- och skäljmedel?

Jag måste lämna luckan öppen mellan tvättarna (hela tiden alltså) annars luktar det sunk.
    Gammal träningsväska som man inte packat upp

• Marpal

Har du provat att tvättat med ättika? Det brukar bli jättebra! Då och då bör man även köra riktigt varma program, 95 grader. Ofta tvättas det i bara 40 grader och vid den temperaturen dör inte bakterier.

• Minisen

prova att köra en 90-95graders tvätt med ättika i både sköljmedels facket...

det har funkat för mig.

man ska tydligen köra långa, heta program ibland...

• Syskonen Stjerneby
    Cia o krabaten skrev 2009-01-28 21:58:43 följande:
    Diskat facket för disk- och skäljmedel?Jag måste lämna luckan öppen mellan tvättarna (hela tiden alltså) annars luktar det sunk.Gammal träningsväska som man inte packat upp
    Jo den rengör jag ofta då den blir så äcklig fort. Men jag har inte tänkt på att lämna den luckan öppen, ska försöka komma ihåg det nu=)
    Marpal skrev 2009-01-28 21:58:52 följande:
    Har du provat att tvättat med ättika? Det brukar bli jättebra! Då och då bör man även köra riktigt varma program, 95 grader. Ofta tvättas det i bara 40 grader och vid den temperaturen dör inte bakterier.
    Minisen skrev 2009-01-28 22:01:18 följande:
    prova att köra en 90-95graders tvätt med ättika i både sköljmedels facket...det har funkat för mig.man ska tydligen köra långa, heta program ibland...
    Det ska jag verkligen testa. Håller tummarna att det funkar Hur mkt ättika ska man använda?
    leende guldbruna skrev 2009-01-28 22:01:37 följande:
    finns en tråd om husmorstips-fråga där...
    Vart hittar jag den sidan?Vill du länka?
  • Kreativ

jag skulle just skriva om ättika. Kika på http://www.perstorpattika.com/ och klicka på Tips...

Jag skulle ta en liten handduk o dränka i ättika (kanske 1½-2dl av den starka sorten) och tvätta i högsta temp som går på maskinen. Man kan nog häll ai tvättmedelsfacket också, men det har jag inte provat. Du kan göra samma sak om kläderna luktar apa. Ta en dl ättika på en liten handduk o släng med i den tvätten med kläderna.

Melvin 060609, Ida 080426
  • Syskonen Stjerneby
    Kreativ skrev 2009-01-28 22:05:58 följande:
    jag skulle just skriva om ättika. Kika på www.perstorpattika.com/ och klicka på Tips... Jag skulle ta en liten handduk o dränka i ättika (kanske 1½-2dl av den starka sorten) och tvätta i högsta temp som går på maskinen. Man kan nog häll ai tvättmedelsfacket också, men det har jag inte provat. Du kan göra samma sak om kläderna luktar apa. Ta en dl ättika på en liten handduk o släng med i den tvätten med kläderna.
    Tack Ska kika där...men du, det börjar inte lukta ättika av kläderna då om jag slänger i en handuk med det. Iofs så luktar det väl godare än vad det gör nu Räcka ut tungan
  • Kreativ
    Jeanette o Zonny skrev 2009-01-28 22:08:55 följande:
    Tack Ska kika där...men du, det börjar inte lukta ättika av kläderna då om jag slänger i en handuk med det. Iofs så luktar det väl godare än vad det gör nu
    I husmorstråden (sorry har inte länken kvar, hängde där förut..) skulle de svara NEJ rakt upp o ner på din fråga, jag frågade nämligen samma sak Men mitt egna svar är att jo, jag tyckte det luktade lite ättika efteråt. Men inte så det störde. Och det var absolut bort ai nästa tvätt, när jag tvättade dem som vanligt igen, utan ättikan. Så det var ändå värt det liksom. Jag tvättade jeans och en stickad tröja som verkligen luktade sur spya o jag fick bara inte bort stanken. Kul att använda såna plagg.. Så testade jag ättikan och vipps var problemet löst. Säkert funkar det bra på tvättmaskinen också! Jag har luckan öppen, så den har inte börjat stinka än.
  • Kreativ

se bara till att det är perstorps ättika... den stora ättikspriten som finns är inte lika stark. Då får du dubbla dosen.

Svar på tråden Tvättmaskinen stinker :-o