• Syskonen Stjerneby

Tvättmaskinen stinker :-o

Jag blir tokig.
    Våran tvättmaskin har börjat lukta som f-n. Även kläderna luktar illa efter tvätt.
    Det luktar riktigt mysko, som bränt gummi blandat med sur disktrasa typ, inget vidare alltsåFundersam
    Har rengjort maskinen grundligt ett flertal gånger, men det hjälper inte. Har även kört en tom maskin o hällde i en massa klorin, tänkte att det skulle hjälpa, men icke. Blev då förbannad o hällde i en massa ajax o körde den en gång till, och DÅ slutade det faktiskt att lukta. Men nu efter att ha tvättat ca 5 maskiner totalt, så stinker det apa igen.
    VAD KAN DET VA FÖR FEL?!?! *sliter mitt hår*

Mamma till underbara Zonny 05-12-09, o bebis i magen BF 20 Februari!
  • Svar på tråden Tvättmaskinen stinker :-o
  • leende guldbruna

Jeanette o Zonny skrev 2009-01-28 22:05:15 följande:

Vart hittar jag den sidan?Vill du länka?
    letade efter den -var visst stängd -men du kanks ehittar ngt intressant ändå.
    heter:

Bidra med ditt bästa husmorstips-1 el 2 .

lycka till
  • Syskonen Stjerneby
    Kreativ skrev 2009-01-28 22:47:42 följande:
    läs på hemsidan jag länkade till, där finns massor husmorstips med just perstorps-ättikan
    Jo jag läste den igår, fanns ju massvis med bra tips Hittade dock just inte om hur mkt ättika man ska ha när man vill rengöra tvättmaskinen, men jag blötte en handduk med lite ättika + att jag hällde i ganska så mkt i tvättmedelsfacket. Kör nu en maskin på 95 grader. Så hoppas det blir bra
    leende guldbruna skrev 2009-01-29 08:41:43 följande:
    Jeanette o Zonny skrev 2009-01-28 22:05:15 följande: letade efter den -var visst stängd -men du kanks ehittar ngt intressant ändå.heter:Bidra med ditt bästa husmorstips-1 el 2 .lycka till
    Okej, tack för att du kikade=) Jag kan ju försöka leta upp den, bra med en sån sida
    Mamma till underbara Zonny 05-12-09, o bebis i magen BF 20 Februari!
  • mimmi 1

finns ju en renodlad ättiks-tråd åxå.. återkommer med länken senare... husmors tråden ligger rätt långt uppe nu, så den är inga problem att hitta och där har jag även länkat till tidigare husmors-trådar.

men så här är det ang. illaluktande tvättmaskiner...
    Det är tvättmedels-och sköljmedelsrester som bildar microorganismer, och det är dessa som gör att tvätten och maskinen stinker.

Ett är då alldeles säkert... man behöver INTE köra 90-program för att förhindra detta, onödigt el-slöseri, häll bara 1,5 dl perstorp ättika i en tvättboll, eller över tvätten i tvättrumman, dosera tvättmedel som vanligt, och kör det program som dina kläder är avsedda för.. funkar lika bra med både 40 o 60 grader....

Detta gör jag nån gång omsänder, när jag känner att tvätten har en tendens att börja lukta igen... och jag har aldrig nånsinn upplevt att tvätten har luktat ättika sedan. det luktar bara rent o frächt när man tar ur tvätten..härligt

Och har man nån tröja eller handdukar eller nåt som nästan är obrukbart pga. stanken.. så försvinner ju detta med ättikan....

• Kreativ

fast jag står fast vid att min tvätt luktar lite ättika. Senast ikväll körde jag igenom med 1dl ättika och det doftasr svag ättika om både maskin och tvätt. Fast det stör inte mig, det försvinne ri nästa tvätt..

Melvin 060609, Ida 080426
  • Nagoyam W

Nu har jag inte läst als vad andra har skrivit. Men det kan börja lukta om man överdoserar för mycket tvätt och sköljmedel. Hade en jobbar kommis och alla hennes kläder började att lukta så hon fick till sisst byta ut sin tvättmaskin.

• marsbebis

Citronsyra är ett annat tips att hälla i tvättmedelsfacket om man vill få bort illaluktande dofter från tvättmaskinen!

• mimmi 1

Nagoyam W skrev 2009-01-29 22:49:21 följande:

Nu har jag inte läst als vad andra har skrivit. Men det kan börja lukta om man överdoserar för mycket tvätt och sköljmedel. Hade en jobbar kommis och alla hennes kläder började att lukta så hon fick till sisst byta ut sin tvättmaskin.
    oj, det var ju överilat...och helt onödigt! hade ju varit billigare med ättika och om du läste mitt långa inlägg härovanför, så ser du att orsaken till dålig lukt är just att det bildas grejjer i tvättmedel och sköljmedelsrester.... och överdoserar man, så blir det ju massor av sånna rester !! men hoppas att ingen fler kasserar sin maskin innan dom provat ättika!!
Svar på tråden Tvättmaskinen stinker :-o