• Syskonen Stjerneby

Tvättmaskinen stinker :-o

Jag blir tokig.
    Våran tvättmaskin har börjat lukta som f-n. Även kläderna luktar illa efter tvätt.
    Det luktar riktigt mysko, som bränt gummi blandat med sur disktrasa typ, inget vidare alltsåFundersam
    Har rengjort maskinen grundligt ett flertal gånger, men det hjälper inte. Har även kört en tom maskin o hällde i en massa klorin, tänkte att det skulle hjälpa, men icke. Blev då förbannad o hällde i en massa ajax o körde den en gång till, och DÅ slutade det faktiskt att lukta. Men nu efter att ha tvättat ca 5 maskiner totalt, så stinker det apa igen.
    VAD KAN DET VA FÖR FEL?!?! *sliter mitt hår*

Mamma till underbara Zonny 05-12-09, o bebis i magen BF 20 Februari!
  • Svar på tråden Tvättmaskinen stinker :-o
  • Syskonen Stjerneby
    Kreativ skrev 2009-01-28 22:13:01 följande:
    I husmorstråden (sorry har inte länken kvar, hängde där förut..) skulle de svara NEJ rakt upp o ner på din fråga, jag frågade nämligen samma sak Men mitt egna svar är att jo, jag tyckte det luktade lite ättika efteråt. Men inte så det störde. Och det var absolut bort ai nästa tvätt, när jag tvättade dem som vanligt igen, utan ättikan. Så det var ändå värt det liksom. Jag tvättade jeans och en stickad tröja som verkligen luktade sur spya o jag fick bara inte bort stanken. Kul att använda såna plagg.. Så testade jag ättikan och vipps var problemet löst. Säkert funkar det bra på tvättmaskinen också! Jag har luckan öppen, så den har inte börjat stinka än.
    Åhh nu blev jag ju glad, vill tvätta redan nu, haha:P..måste fa o inhandla ättika imorrn, hoppas det gör susen
  • mian7373

Om du har vittvättmedel med blekmedel i (TAED) hemma så kör du det med tom maskin på varmaste programmet. Blekmedlet dödar bakterierna och det luktar gott igen i maskinen.

• Trisse78

Jag har fått det rekommenderat att köra maskinen helt tom på högsta gradtalet med jämna mellanrum. Detta för att 40 och 60 tvättar inte helt löser tvättmedlet och det kan då samlas vid packningar och liknande, efter ett tag kan det börja lukta illa.

• Syskonen Stjerneby
    Kreativ skrev 2009-01-28 22:14:27 följande:
    se bara till att det är perstorps ättika... den stora ättikspriten som finns är inte lika stark. Då får du dubbla dosen.
    Okej Ja det ska bli spännande=)Aldrig har jag varit så "glad" över att få tvätta kläderRäcka ut tungan
    Men jag har svurit o förbannat mig såå många gånger nu när våra nytvättade kläder stinkerFundersamTur at vi iaf bor i hyreshus, så jag kan tvätta nere i tvättstugan, men ibland måste jag ju tvätta hemma åxå för att inte toan ska svämma över bland all smutstvätt
  • Syskonen Stjerneby
    mian7373 skrev 2009-01-28 22:16:05 följande:
    Om du har vittvättmedel med blekmedel i (TAED) hemma så kör du det med tom maskin på varmaste programmet. Blekmedlet dödar bakterierna och det luktar gott igen i maskinen.
    Trisse78 skrev 2009-01-28 22:16:44 följande:
    Jag har fått det rekommenderat att köra maskinen helt tom på högsta gradtalet med jämna mellanrum. Detta för att 40 och 60 tvättar inte helt löser tvättmedlet och det kan då samlas vid packningar och liknande, efter ett tag kan det börja lukta illa.
    TAck=)Jag ska testa att göra det åxå allt eftersom
    Tack alla snälla för era tips
  • Kreativ

jag blev också eld o lågor när jag fick tipset!! Köpte hem flera flaskor ättika o fick dille! körde igenom vattenkokaren, kaffebryggaren, tvättmaskinen, diskmaskinen... *asg* Sen jävlar vard et rent o fräscht! Haha.

Melvin 060609, Ida 080426
  • Drage

Jag tvättar numera alltid våra handdukar och badlakan i 95 grader i samband med städning en gång i veckan. Då vet jag att det blir gjort med jämna mellanrum och jag har inte längre bekymmer med illaluktande tvätt!

• Kreativ

Drage - smart. Själv är jag lite för lat för 95 grader. Den tar 2 timmar o jag vill att det ska vara klart på en timme så jag hinne rtvätta mycket på en o samma dag. Men jag ska nog börja göra så som du skrev... det behövs nog egentligen. Även om maskinen inte stinker, så... ja.. så kan jag ju ha med en skvätt ättika ockås när jag ändå tvättar

• Syskonen Stjerneby

Jag är åxå lite lat för att tvätta på 95 grader, men ska börja göra det nu, har alltid bara tvättat i 60 grader. Men det känns lite "lortigt" nu när man hör att bakterier stannar kvarFörvånadRäcka ut tungan

Hehe, ja jag blev verkligen i eld o lågor nu, hihi...Måste fa på affären direkt på morgonen imorrn när jag för sonen på dagis, sen ska det rengöras här Får väl åxå passa på att ta vattenkokaren o hela köret, hihiFlört

• Kreativ

läs på hemsidan jag länkade till, där finns massor husmorstips med just perstorps-ättikan

Svar på tråden Tvättmaskinen stinker :-o