Inlägg från: Kreativ |Visa alla inlägg
  • Kreativ

Tvättmaskinen stinker :-o

jag skulle just skriva om ättika. Kika på http://www.perstorpattika.com/ och klicka på Tips...

Jag skulle ta en liten handduk o dränka i ättika (kanske 1½-2dl av den starka sorten) och tvätta i högsta temp som går på maskinen. Man kan nog häll ai tvättmedelsfacket också, men det har jag inte provat. Du kan göra samma sak om kläderna luktar apa. Ta en dl ättika på en liten handduk o släng med i den tvätten med kläderna.

Melvin 060609, Ida 080426
  • Kreativ
    Jeanette o Zonny skrev 2009-01-28 22:08:55 följande:
    Tack Ska kika där...men du, det börjar inte lukta ättika av kläderna då om jag slänger i en handuk med det. Iofs så luktar det väl godare än vad det gör nu
    I husmorstråden (sorry har inte länken kvar, hängde där förut..) skulle de svara NEJ rakt upp o ner på din fråga, jag frågade nämligen samma sak Men mitt egna svar är att jo, jag tyckte det luktade lite ättika efteråt. Men inte så det störde. Och det var absolut bort ai nästa tvätt, när jag tvättade dem som vanligt igen, utan ättikan. Så det var ändå värt det liksom. Jag tvättade jeans och en stickad tröja som verkligen luktade sur spya o jag fick bara inte bort stanken. Kul att använda såna plagg.. Så testade jag ättikan och vipps var problemet löst. Säkert funkar det bra på tvättmaskinen också! Jag har luckan öppen, så den har inte börjat stinka än.
  • Kreativ

se bara till att det är perstorps ättika... den stora ättikspriten som finns är inte lika stark. Då får du dubbla dosen.

• Kreativ

jag blev också eld o lågor när jag fick tipset!! Köpte hem flera flaskor ättika o fick dille! körde igenom vattenkokaren, kaffebryggaren, tvättmaskinen, diskmaskinen... *asg* Sen jävlar vard et rent o fräscht! Haha.

• Kreativ

Drage - smart. Själv är jag lite för lat för 95 grader. Den tar 2 timmar o jag vill att det ska vara klart på en timme så jag hinne rtvätta mycket på en o samma dag. Men jag ska nog börja göra så som du skrev... det behövs nog egentligen. Även om maskinen inte stinker, så... ja.. så kan jag ju ha med en skvätt ättika ockås när jag ändå tvättar

• Kreativ

läs på hemsidan jag länkade till, där finns massor husmorstips med just perstorps-ättikan

• Kreativ

fast jag står fast vid att min tvätt luktar lite ättika. Senast ikväll körde jag igenom med 1dl ättika och det doftasr svag ättika om både maskin och tvätt. Fast det stör inte mig, det försvinne ri nästa tvätt..

• Kreativ

nån skrev ju att 95 grader tog död på bakterier bättre... Kanske inte är sant?

• Kreativ

jag har aldrig heller använt förtvätt. Kör bara (pulver)tvättmedel i huvudfacket och har i sköljmedel. Förtvättsfacket är alltid tomt!

Svar på tråden Tvättmaskinen stinker :-o