Inlägg från: 1 och 1 är 3 |Visa alla inlägg
  • 1 och 1 är 3

Smålandsvillan vs Älvsbyhus

Ett par kompisar till oss har plecis flyttat in i ett Älvsbuhus, i inflyttningspresent fick dom en avfuktare som skulle placeras i grunden och stå där, dag efter dag, vecka efter vecka året om...

De säjer ganska mycke om deras dåliga standard... Iaf enligt mej...

080826 - Puma Teolin
  • 1 och 1 är 3
    Carisma95 skrev 2009-01-31 20:28:55 följande:
    Det är betydligt fler hustillverkare än ä-hus som har krypgrund! Krypgrundens vara eller icke vara kan diskuteras i oändlighet, men personligen anser jag att en väl utförd krypgrund är lika bra som en bra utförd platta.
    Jo, de e de säkert. Men att behöva stoppa ner en avfuktare de första man gör anser jag inte vara en bra grund.... Å Älvsbyhus ger tydligen alla sina husköpare en avfuktare....
    080826 - Puma Teolin
  • 1 och 1 är 3
    Carisma95 skrev 2009-02-01 08:24:27 följande:
    Ja, det skiljer ju lite grann. Nu vet jag inte hur mycket eller varför de har höjt såpass som de (verkar) ha gjort.Men å andra sidan så har Hjältevads annan standard-utrustning (eller iaf hade) som var tillval i ä-hus, så man ska vara försöktig med att jämföra priserna rakt av..
    Vi har tittat på ett Åsbo hus, 128 kvm, 1,925000 men då ingår allt, deras standard e hög! Vad jag än frågade om så va de standard i deras hus, kakel, klinker, kamin, golvvärme, skjutdörrsgarderober, you name it! De känns bra! Att ha ett "riktigt" pris och inte en himla massa tillägg.
    080826 - Puma Teolin
  • 1 och 1 är 3
    Lady Marmalade skrev 2009-02-11 17:03:14 följande:
    ingår montering i priset?vi fick btw totaloffert på 2,4 (inklusive allt, arbete, grund, anslutningar osv nyckelklart)Vi var stenhårda på: inget arbete av oss dvs nyckelklartvi är inte färdiga än´kommer sluta runt 3,2-3,5 beroende på vad mer som händernyckelklart blev vi fixar invändig målning, utvändig målnins samt tomten självaräcker med att ett enda moment går snett för det ska skena blixtfort räntan på byggkreditivet tickar hela tiden och äter upp en del av lånetnågon sa innan vi byggde...ta offerten och lägg på 500 000kr och det är om det går bra...jag skulle vilja höja den summan till 7-1300 000 beroende på vad som går fel och hur lång tid bygget drar ut på tiden
    Ja, montering ingår! Nyckelfärdigt! Dom kräver en något sånär "plan" tomt, sen gjuter dom grund, reser hus, lägger tak, all el, vvs mm. spackling, målning... RUBBET!!!

Hög standard så som köksutrustning för 60 000 ingår, kakel å klinker i vårutrymme, skjutdörrar till garderoberna i 6 olika utförande tror jag de va. 8 standard kulörer på ytterdörr/fönster, kamin, rostfria AAA vitvaror......

Jag undrar, om ni fått en offert på nyckelfärdigt, hur sjutton kan de springa iväg nästan en hel milj till då!?!?
    080826 - Puma Teolin
  • 1 och 1 är 3

De ingår kakel å klinker, 250kr/kvm, en fondvägg i varje rum 300 kr/rullen, väljer du bort fondvägg i ett rum har du istället 600 kr rullen i ett annat. 4 olika parkettgolv att välja mellan, som standard alltså, vi har valt ett mattlackat ekgolv, överallt super snyggt! TJOCKT, så de kan slipas 4 gånger!

8 spottar ingår i taket, vi har valt att lägga dom i tv rummet och sen andra lampor på toaletterna så där betalat vi inget extra,annars va de 600 kr spotten ink montering.
    kaminmontering ingår! Du kan få kaminen antingen i svart eller grått....

vi har valt en av de 3 (tror jag de va) standarddörrarna, massiva med gummi lister, ljudisolerande alltså.

Garderobsinredning ingår dock inte här, då vi väljer skjutdörrar istället, annars ingår de antingen med 6 hyllplan eller 1 hylla och stång, de fick man själv välja vilket man ville ha. Men som sagt, vi valde istället skjutdörrar och ska köpa inredning på ikea tänkte vi.

Kök finns de 8 olika att välja mellan som ligger under dom pengarna jag skrev. Vi har dock valt bort och kommer sätta in ett ikea kök istället, inga bekymmer alls, deras snickare sätter in de till oss mot en rimlig summa plus att dom kopplar in vitvarorna till oss    Så där "tjänar" vi ändå ett antal tusenlappar.

Åsbo hus håller MYCKE hög kvalité i sina hus. Arbetar med många försäkringsbolag  

080826 - Puma Teolin
  • 1 och 1 är 3
    Lady Marmalade skrev 2009-02-11 19:36:34 följande:
    mmm håller tummarna för att ni slipper krångelför oss var den springande punkten söndergjuten platta(mao så stå där när de gjuter, se till de täcker plattan och vattnar den)och sen att de missbedömt uppvärmningsmöjligheternatvå saker raserade hela offertenoch du kan itne du hojta om du hittar vettig inredning?vi har också skjutdörrar och jag har inte hunnit hitta vettig inredning(så nu står tillfällit elfasystem där)vad har ni tänkt för inredning, trivselhus hade också kassa alternativa inredningar
    Vi ska köpa IKEAa antonius, konsoller att sätta på väggen, sen hyllplan och klädstång, har de i vår klädkammare idag och jag e såååå nöjd! Dessutom himla billigt!
    080826 - Puma Teolin
  • 1 och 1 är 3
    Lady Marmalade skrev 2009-02-11 19:36:34 följande:
    mmm håller tummarna för att ni slipper krångelför oss var den springande punkten söndergjuten platta(mao så stå där när de gjuter, se till de täcker plattan och vattnar den)och sen att de missbedömt uppvärmningsmöjligheternatvå saker raserade hela offertenoch du kan itne du hojta om du hittar vettig inredning?vi har också skjutdörrar och jag har inte hunnit hitta vettig inredning(så nu står tillfällit elfasystem där)vad har ni tänkt för inredning, trivselhus hade också kassa alternativa inredningar
    Vi har valt jordvärme med nibe pump, vet inte exakt vad de heter...har iaf lagt 10 000 till på en storlek större än vad dom rekommenderar
    080826 - Puma Teolin
  • 1 och 1 är 3
    Lady Marmalade skrev 2009-02-11 20:15:57 följande:
    ni har kolla så tomten räcker till slingorna va där vi gick bet...de tänkte inte riktigt där...antonius på ikeamåste så spana jag med
    Vi kan lägga dubbel slinga och de räcker ändå
    080826 - Puma Teolin
  • 1 och 1 är 3
    Larven2007 skrev 2009-02-14 09:51:25 följande:
    Taj skrev 2009-02-13 12:31:23 följande: Så fort det handlar om modulhus som byggs färdiga med golvbjälklager på fabrik är det omöjligt att ha golvvärme. Vi väntar på vår Villa Nybro från Smv och diskussionen om golvvärme tog jag tidigt med vår säljare och han vill mena att det är bättre med element av en massa olika anledningar, det enda han inte kunde diskutera bort var att det är ohyggligt styggt med element...
    Vårt Åsbohus byggs oxå innomhus på fabrik, plattan gjuts på tomten och huset kommer dit i moduler. Uppsatt på en dag eller två beroende lite på storlek/vinklar..... Sen görs innomhus arbetet på plats.
    080826 - Puma Teolin
  • 1 och 1 är 3
    Lady Marmalade skrev 2009-03-09 14:54:15 följande:
    6 månader löper byggkrediten sen måste man börja betala räntor och då blir det dyrt om man har lägenhet också
    Alltså... hur menar du nu!? Vi kommer ha byggkredivit, de betyder att vi lyfter i lånet efterhand som räkningarna ska betalas. Betalar bara ränta på den delen av krediten vi utnyttjat.
    080826 - Puma Teolin
  • 1 och 1 är 3
    Lady Marmalade skrev 2009-03-09 16:00:33 följande:
    räntan på byggkreditivet är högre än bolånet senareoch dessutom blir det dubbla kostnader med räntan på den utnyttjade delen av lånet och en hyraom bygget drar ut på tiden
    Aha, du menar så. Vi har samma ränta på kreditivet som vi får på lånet sen
    080826 - Puma Teolin
Svar på tråden Smålandsvillan vs Älvsbyhus