• Curlingmorsan

Smålandsvillan vs Älvsbyhus

Funderar lite på att bygga nytt hus och har kikat lite på Smålandsvillan och Älvsbyhus. Någon som har hus från dessa leverantörer, någon ni är missnöjda med? Något speciellt man ska tänka på? Något ni är extra nöjda med? Tips och råd tar tacksamt emot!

Ebba & Felix mamma
  • Svar på tråden Smålandsvillan vs Älvsbyhus
  • Diwa

kolla på byggahus forumet

vi valde trivselhus
    rekommenderas inteSkrikandes

vi kikade också på sjödalshus (johanna)

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • LLNLLLNB

Har ingen erfarenhet, men tycker att Smålandsvillan har vansinnigt mycket trevligare hus. Älvsbyhus gör så smala hus- väldigt avlånga vardagsrum t ex.

Vet att Ä-hus har dåligt rykte gällande isolering. Vet inte hur S-villan är, men det kan ju vara en punkt att kolla på.
    Uppvärmning kostar ju och det kan bli svårt att i framtiden sälja ett för dåligt isolerat hus (jag vill ha minst 240mm) i o m energideklarering och hårdare krav.

• Jillsan80

Vi har Älvsbyhus, dock från Finalnd men iaf. Vi är supernöjda. Finns ju olika planlösningar och man kan lätt hitta det rätta. Vi trivs ypperligt, har dock bott bara 6 mån här, men kan inte klaga på ngt. S-villan har jag ingen aning om vad är för ngt, men Ä-hus är helt bra, iaf i Finland

• hannis

Vi har precis flyttat in i vårt Älvsbyhus och vi valde mellan just Smålandsvillan och Älvsbyhus. Anledningen till att det blev Älvsbyhus till slut var att vi hittade en perfekt tomt som vi fick köpa via Älvsbyhuskontoret i Sollentuna.

De skillnader som jag upplever mellan de olika tillverkarna är följande:

Fasaderna: Älvsbyhus har en något mer traditionell fasad på sina hus, Smålandsvillan har ett litet mordernare utseende.

Grunden: Smålandsvillan har någon sorts ny och tät krypgrund. Älvsbyhus en "vanlig" krypgrund med avfuktare.

Planlösningen: Älvsbyhus har något större badrum och har oftare tvättstugan placerad vid köket i sina modeller. Älvsbyhus har också lite större hus att välja mellan.

Tapeter och golv: Båda firmorna har tillvalsgolv som är helt okej. Älvsbyhus tapetseras och läggs golv i när huset står på plats. Smålandsvillan gör det i fabrik. Skillnaden är väl att Älvsbyhuset får stå och torka med hög värme i några veckor innan tapetsering.

Badrum: Smålandsvillan har kakel och klinker som tillval till sina hus. Till Älvsbyhus får du välja bort badrum och fixa det själv. (Då får man ju även välja precis det man vill ha)

Målning: Smålandsvillan levereras färdigmålade. Älvsbyhuset måste du måla själv.

• Jillsan80
    hannis skrev 2009-01-28 22:52:05 följande:
    Vi har precis flyttat in i vårt Älvsbyhus och vi valde mellan just Smålandsvillan och Älvsbyhus. Anledningen till att det blev Älvsbyhus till slut var att vi hittade en perfekt tomt som vi fick köpa via Älvsbyhuskontoret i Sollentuna. De skillnader som jag upplever mellan de olika tillverkarna är följande: Fasaderna: Älvsbyhus har en något mer traditionell fasad på sina hus, Smålandsvillan har ett litet mordernare utseende. Grunden: Smålandsvillan har någon sorts ny och tät krypgrund. Älvsbyhus en "vanlig" krypgrund med avfuktare. Planlösningen: Älvsbyhus har något större badrum och har oftare tvättstugan placerad vid köket i sina modeller. Älvsbyhus har också lite större hus att välja mellan. Tapeter och golv: Båda firmorna har tillvalsgolv som är helt okej. Älvsbyhus tapetseras och läggs golv i när huset står på plats. Smålandsvillan gör det i fabrik. Skillnaden är väl att Älvsbyhuset får stå och torka med hög värme i några veckor innan tapetsering. Badrum: Smålandsvillan har kakel och klinker som tillval till sina hus. Till Älvsbyhus får du välja bort badrum och fixa det själv. (Då får man ju även välja precis det man vill ha) Målning: Smålandsvillan levereras färdigmålade. Älvsbyhuset måste du måla själv.
    Det har jag också hört att Ä-hus måste stå o torka i några veckor, här flyttade vi in efter bara 1 dag efter att de tapetserats Kanske det berodde på att vi flytta i mitten på juli o det var så varmt ändå Nej, ja vet inte. Har funderat på det, men aldrig frågat...
  • hannis

Just det. Glömde att skriva att vi är jättenöjda med vårt hus men det tror jag att vi hade varit med en Smålandsvilla också.

Vi har tagit bort ett rum i vårat Höner och satt upp en limträbalk för att få en ännu öppnade planlösning och det blev kanonbra! Vi valde även till en takkupa samt förhöjt väggliv och får på det sättet mer riktig boyta på övervåningen. Vi är också väldigt nöjda med vårt underbara badrum där vi har valt precis det vi ville ha. (Kakel och klinker från Höganäs och möbler från Ballingslöv.)

• hannis

Jillsan80 skrev 2009-01-28 22:55:20 följande:

Det har jag också hört att Ä-hus måste stå o torka i några veckor, här flyttade vi in efter bara 1 dag efter att de tapetserats Kanske det berodde på att vi flytta i mitten på juli o det var så varmt ändå Nej, ja vet inte. Har funderat på det, men aldrig frågat...
    Det är mellan att huset levereras och tapetseringen som torkningen sker. När det är tapetserat är det klart att flytta in. Vårt hus stod och torkade i 4 veckor innan tapetsering.
  • Jillsan80
    hannis skrev 2009-01-28 22:56:54 följande:
    Jillsan80 skrev 2009-01-28 22:55:20 följande: Det är mellan att huset levereras och tapetseringen som torkningen sker. När det är tapetserat är det klart att flytta in. Vårt hus stod och torkade i 4 veckor innan tapetsering.
    Okej. Vårt hus kom 16.6 och vi flyttade 12/7, så det var ju nästan 4 veckor där emellan då, men inte mellan tapetseringen förstås. Nåja, det kanske är olika. Verkar vara ganska stor skillnad på svenska o finska ä-hus, har jag märkt. Husen har inte lika planlösning på ngt av husen heller. Hurdant hus har ni?
  • hannis

Vi har ett Höner med alternativ spegelvänd planlösning.

• Freja och Alvin

Hej !
    Vi bor i en villa västervik från smålandsvillan.
    Jag tror att de är ganska så likvärdiga hus men att du kan gör mera tillval med hus från smålandsvillan.
    Men vi är väldigt nöjda och trivs toppen.

Svar på tråden Smålandsvillan vs Älvsbyhus