• brusett

Tröööög mage ...

Jag är gravid vecka 15, och min mage har - efter att ha varit ok i några veckor - börjat bråka med mig igen. Den är jätteöm, otroligt tröööög och svullen (mest på eftermiddagar och kvällar).

Det är så himla jobbigt, och jag ser ut att vara mycket "mer gravid" än vad jag är ...

Jag äter linfrön, havrekli, försöker dricka mycket och röra på mig ... men går ändå bara på toa MAX varannan dag ...

Är det någon som känner igen sig (det skulle vara skönt), eller har några tips ...

Kram

• Svar på tråden Tröööög mage ...
  • solrosen83

hmm.. hade samma problem när jag var gravid och nu 12 veckor efter förlossningen så har jag fortfarande problem... så jag vet inte vad jag skall ge dig för tips, jag har testat det mesta i naturlig väg, men inget har riktigt hjälpt... vill helst inte ta någon form av läkemedel..

• Liten Svala

hua... det är inte kul med trög mage. jag kunde äntligen gå på toa idag efter fyra dagar. Det kan ju inte vara nyttigt. Ändå äter jag en massa som ska vara bra för magen, men det funkar liksom inte i alla fall. Är i v 18 och hoppas att det blir bättre snart. Hör gärna av dig om du kommer på nåt bra. Kan behövas.

• detfinaste

Hej

Jag har precis samma problem fast jag har varit tröggg innan graviditeten också, men nu ser jag ut som om jag borde i 8:de månad fast jag är i vecka 12

• detfinaste

Jag trodde att jag var ensam med en svullen mage
    jag fick höra att man måste dricka mycket vatten och havregrynsgröt med Sylt
    låter gott va!!!!!

• usse

linfrön i fil mycket vatten funkar inte det så finns det laxer medel..
    för mej funkar vanlig samarin och frukt ja filen med...hoppas det kan hjälpa nån iallafall
    kramar mia väntar mitt andra barn i februari/mars

• Challe1

Här är en till i v 15 med samma problem!! Mår riktigt dåligt av det faktiskt...
    Har också haft problem till och från under de senaste åren och äter "bra" mat med mycket fibrer (fiberhavregrynsgröt m. linfrön till frukost, grovt bröd, mycket frukt och vatten), men det verkar inte hjälpa...
    Har konstant ont i magen och är såååå svullen och "gasig", tom vaknar och har kramper på nätterna.
    Har dessutom inte berättat något här på jobbet än, men det känns som jag inte kommer undan mycket längre med denna svullna mage...
    Har tidigare någon gång tagit "micro-lavemang"...någon som vet något om det är ok även när mnan är gravid? Laxermedel...? Vad då för typ av laxermedel?
    Kram C

• brusett

Tack för tips och stöd, alla ni som svarat!

Challe1 - jag tror du och jag diskuterat detta förut ... Våra magar verkar vara av samma skrot och korn. Jag har samma problem som du, tänkte hålla tyst hela augusti, men hur gör man det när magen står ut som en jättemelon?! Alla tittar undrande ...

Jag har provat microlavemang en gång, har adrig tagit lavemang förut i mitt liv, och det var ... sådär. Magen explodearde, men det kändes inte som det hade någon större effekt.

Min BM säger iallafall att an kan ta det då och då utan att det är något farligt. Men det gäller ju att inte skämma bort magen, då förvärras bara problemen.

Kram!

• Missboss

brusett: Om du kan gå på toa varannan dag så är det lyckost dig. Jag går kanske var 3:e eller var 4:e dag och det är inget ovanligt för mig. Men när man är gravid så blir magen väldigt svullen eftersom tarmarna får inte samma plats som tidigre.

challe1: Jag är i v 14 och min mage ser verkligen gravid ut. Jag har tagit toilax, microlax men inget att rekomendera. Möjligtvis om du inte fått gå på toa på närmare en vecka och ta då hellre tabletterna för det rensar hela vägen (Båda finns receptfritt på apoteket). . Gaser inte är av denna värld är helt normalt när man är gravid. Sambon sa att fortsätter jag så här skulle vi kunna värma vårt kommande hus på "naturgas"

• älsa

Finns en burk med pulver från Hälsokosten som heter Laktobakteria Bulk. Helt suveränt!!! Dagen kan vara förstörd för mej om jag inte får gå på toa på morgonen...avskyr att vara förstoppad. Led oxå av förstoppning i början av graviditeten men sen jag började med detta så sköter sig magen perfekt! Funkade även i somras på campingsemester med offentliga toaletter vilket brukar innebära tvärstopp
    Finns det inte i din hälsoaffär kan du beställa det från Vital body &soul på tel 031-474702.
    Jag ringde o beställde då det inte fanns här i stan En stor burk är det och jag tror jag betalade 220 med frakt. Väl investerade pengar!!!
    Kram

• PamPam

Jag köpte på apoteket en 2dl förpackning med plommonsaft. Effektivt! Kan t.o.m. vara bra att inte planera in något viktigt under de närmaste timmarna ... Kommer tyvärr inte ihåg vad de heter och jag vet ju inte om ni har det i Sverige men jag tycker mig komma ihåg att det var en svensk produkt (?).

• Challe1

Hej igen ovh tack för tips och råd!
    Brusett: ja, det är nog inte omöjligt...men i så fall har jag lyckats förtränga det under semestern...
    Älsa: Ska kolla upp det där med Laktobakteria Bulk. Läste en del om det och det låter ju inte fel med en tarmrengöring. Är det ok att göra det när man är gravid då?
    /Challe1

• Jullan81

Har precis samma problem, fick det med förra barnet för fem år sen och har haft problem till och från sen dess. Nu när jag är gravid igen tycker alla jag är jättestor om magen och det är inte pga bebisen utan mina krångliga tarmar.
    Om jag kan gå på toa varannan dag är det lyx, spelar ingen roll vad jag äter. Har käkat havregrynsgröt varje morgon i flera år. Massa kaffe hjälper men det vill jag inte dricka när jag är gravid. =(

• Guldhjärtat

Laxoberal-droppar kanske?

• jessjess

har i flera års tid skött magen max två gånger i veckan...kan inte tvinga mig själv att klämma på, då blir det hemmorojder i stället....är därför mkt glad över att jag har ett jätte sug efter frukt just nu, äter frukt konstant...så det har satt fart på min mage!!!

• Challe1

Hej! Här kommer lite mer tips som jag fått under den senaste veckan och som hjälpt mig.
    Jag dricker en kopp te gjort på kryddorna anis och fänkål, dvs. ta någon tesked av varje och låt stå och dra en stund tills det tar smak ordentligt. Smakar lite lakrits - helt ok!!

Min BM tipsade mig om att dricka en kopp uppkokt, varmt vatten det första jag gör på morgonen. Det verkar faktiskt som det hjälper att sätta fart på magen...

Detta utöver fiberrik kost har hjälpt mig!! Denna veckan i alla fall...
    //C

• annhan

Åh vilken bra tråd.. kände mig såå ynklig med min tröga mage..
    Vanligtvis går jag på toa varje dag, men inte nu.. Jättejobbigt! Man vill inte pressa på heller, utan vill ju att det ska komma av sig självt. Äter fiberrik mat, dricker mkt vatten, försöker röra på mig så mycket jag kan i den mån fogarna står ut..
    Ska proppa i mig mer frukt och se om det får fart på magen. Kaffe dricker jag inte sedan jag blev gravid, bara nån enstaka gång ibland i undantagsfall då vi är bortbjudna.. Men jag kanske ska tvinga i mig åtminstonde EN kaffekopp om dan för att få sprätt på systemet?

• Lindha

en tallrik filmjölk och en mugg kaffe till frukost brukar sätta fart på maggen

• rahm

jag var precis förstoppad i 7 dagar...
    för mej hjälpte det med havregrynsgröt med
    linfrö & lite morgonsex..haha!

• annhan

Morgonsex lät som en väldigt trevlig lösning på problemet! SKa visa min man denna tråd.

• annhan

Okej. Jag som inte gillar kaffe alls sen jag blev gravid har nu tvingat i mig en kopp + ätit frukt, så nu ska det bli intressant att se om magen kommer igång. Hoppas det! Håll tummarna är ni söta.... detta är INTE kul

Svar på tråden Tröööög mage ...