• Legolina

Enkel köttgryta - tips?

Hej!

Jag söker ett enkelt recept på gryta med fläskkött.

Har frysen full med vildsvin som måste ätas upp och tidsbrist och fantasibrist har jag gott om...

Nån som har tips?

Det går ju bra med vilket grytrecept som helst egentligen - bara det är enkelt så kan jag byta ut tex nöt mot fläsk. Brukar funka...

Tack på förhand

• Svar på tråden Enkel köttgryta - tips?
  • santanas

Kött, som fräses, ihop med lök och champinjoner,salta och peppra, ha i strimlad paprika, häll på en burk/fp krossade tomater, 3 dl grädde (mat eller visp)När köttet är mört så skiva i banan och häll på jordnötter vid serveringen. Jättegott, lite likt "Flygande Jacob" Serveras till ris.

• Pappa G

Valfritt kött
    Matlagningsgrädde
    Buljongtärning eller fond på flaska
    Maizenaredning efter tycke
    Soyakulör om så önskas

Sedan kan den ju utökas med i stort sett vad som helst.

• Emmagbg

Åhhh vildsvin som e såååå gott.
    Pappa jagar så han brukar bryna köttet tillsammans med lök ... bara krydda med vitpeppar o salt. I slutet lägger han på morotsstavar o bryner de en stund med. Sen slåt han på vatten lägger i köttbuljong..låter de koka ca 1-2 timmar... häller på grädde den sista timmen typ.. sen reder han av den med maizena.. e sååå grymt gott.. lycka till

• Legolina

Tack för alla tips.

Undrar om santanas förslag funkar utan banan och med nån annan nöt - kanske hackade cashewnötter? Kan man ha pressad potetis till då? Vad tror ni?

Emmagbg: det lät gott men det tog en hiskelig tid...

• Husali

Brukar använda skinkstek. Strimlar och bryner på med två gula lökar. Kryddar med salt, svartpeppar, paprikapulver och chilipulver. Strör över två-tre matskedar mjöl, rör ihop. Sen häller jag på grädde och mjölk, en skvätt såskulör och en köttbuljong. Sen får det puttra ett tag, tills köttet är mört.

Potatis eller ris till. Enkelt, supergott och otroligt uppskattat av barnen.

• mosterYster

Legolina skrev 2009-01-30 11:03:18 följande:

Tack för alla tips. Undrar om santanas förslag funkar utan banan och med nån annan nöt - kanske hackade cashewnötter? Kan man ha pressad potetis till då? Vad tror ni? Emmagbg: det lät gott men det tog en hiskelig tid...
    Det är just den långa koktiden som gör att det blir så där riktigt mört och gott! Och grytan sköter sig ju i princip själv, det är ju inte så att du måste stå och röra i den under två timmar...
  • annzah

Grytbitar, lök, morot, svamp, palsternacka, buljong, en skvätt vin eller öl, tomatpuré, vitlök, lite chili, koka tills det blir gott ;) red med mjöl och mjölk om det är nödvändigt och ha i lite crème fraiche på slutet! Så gjorde jag igår - fast min crème fraiche hade blivit dålig så jag hade i en matsked chilimajonnäs istället.

• Legolina

mosterYster skrev 2009-01-30 11:53:33 följande:

Legolina skrev 2009-01-30 11:03:18 följande:
    Det är just den långa koktiden som gör att det blir så där riktigt mört och gott! Och grytan sköter sig ju i princip själv, det är ju inte så att du måste stå och röra i den under två timmar...
    Nä, men det kan vara jobbigt nog att vara hemma så lång tid innan vi behöver äta....

men tack för tipset - kanske provar nån sysslolös helg
Svar på tråden Enkel köttgryta - tips?