• Sencha

Du som är född på 1970-talet - var var du på dagarna?

Ja, när började du på dagis/hos dagmamma? (Eller i annan barnomsorgsform.)

Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som är född på 1970-talet - var var du på dagarna?
  • yodi

började hoss dagmamma när jag var lite över två född 79

• Dinosaurien

rumpkullan skrev 2009-02-01 12:52:08 följande:

Atamon skrev 2009-02-01 11:51:20 följande:
    men förskolan byggdes ju inte ut förrän på 90-talet, hur kan man då tro att alla gick i den på 70-talet?innan 90-talet gick det ju knappt att få plats i förskola, det var ju mest privat ordnat med en granne som var hemmafru eller med farmor/mormor.
    Där jag kommer ifrån (en mindre ort) var massor av ungar på dagis! Det fanns ett stort nybyggt dagis där somvar från början av sjuttiotalet och där vi var mycket barn. Så jag skulle inte alls ha trott att det mesta var privat ordnat. Mina vänner gick på dagis eller möjligen hade de dagmamma. Hemma var de inte.
  • Max mamma

Jag är född -72,var på förskolan varje dag kl. 7-17...vilket min mor & far ångrar djupt i dag...dom förstår inte varför dom valde att jobba heltid bägge 2.
    Min syster föddes-79 då jobbade min mor 50%.

FAST jag var på förkolan så många timmar/ dag så har jag valt att jobba som förskollärare-så jag måste ju ha trivts,även om jag inte kommer i håg särskilt mkt från den tiden.

Camilla

www.maxmammas.blogg.se

• LPJ

Annat. Mormor kom och passade oss om dagarna.

• FrökenBokmal

Vi bodde utomlands och jag var hos dagmamma för sex månaders ålder. Idag är jag en balanserad (när jag inte är gravid som nu) vuxen med bra och roligt jobb och utan traumatiska minnen av barnomsorgen

• TessaS

Född 74 oc började hos dagmamma när jag var ett år. Sedan fritids när jag började skolan. förutom när mamma var hemma med syrran (5 år yngre än jag) har jag alltid varit på dagmamma/fritids och hade två heltidsarbetande föräldrar. Senare var det EN heltidsarbetande mamma.

• AnnaSvea

Röstade annat. Var hos mormor från 1 år ungefär.

• MrsFreckles

Annat - var forst hos dagmamma fran 1 ars alder i nagra manader men det var ingen bra dagmamma sa mamma var hemma igen med mig ett tag, sedan blev det barnflicka tills jag var 4 och da det blev dagis, trivdes inte sa bra (stora barngrupper, var ju van vid att bara vara jag och evt nagon kompis...) efter nagot ar blev det sk privatlekis (mindre grupp och det gick jattebra) och sedan vanligt lekis.

• Livets Lycka 08
    Svarade annat : då min mamma var dagmamma...så kunde jag vara hemma...

hehe som det retade mig...var så avundsjuk på alla andra i klassen som fick hemma nyckeln runt halsen....

Idag är jag så otroligt tacksam att jag slapp det {#lang_emotions_smile}
  • mirre2

va 6månader när jag började hos dagmamma (som för övrigt va mammas kompis)vet inte om hon va riktig dagmamma eller hade mig för att hon va hemma me sitt barn.
    Jag e född 1976

• Leone i Västerås

Jag är född -71, och jag var hemma tills jag började på "lekis" -77.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Snäckan05

Jag är född 1973 och började på dagis när jag var 6 månader.

• Jesslan

född 77 och hemma tills jag började på lekis min mor började inte jobba förfäns jag gick i trean

• gravid35

Visste inte riktigt om jag skulle rösta på "dagmamma" eller "hemma", så jag tog "annat".

Jag var nämligen hemma med min pappa som var "dagpappa", så vi hade alltså dagbarn hemma hos oss, och då var ju självklart jag också hemma.

• Busbellan
    Livets Lycka 08 skrev 2009-02-02 00:29:51 följande:
    Haha, precis samma här. Var hemma hela tiden, men mamma var dagmamma och oj vad jag var avundsjuk på de som fick gå på fritids efter skolan
    Mamma till Nora, August och Ella
  • MaijaO

Jag var hemma hos en "dagmamma" från det att jag var strax innan ett år. Dagmamman var dock en älder pensionerad dam som behövde sidoinkomst, hon tog hand om mig och en flick atill. Det var den bästa tiden i mitt liv!

• Simplynot

född 1975 och var hemma tills jag började lekis. Mamma var hemmafru tills jag var 12

• Mandel

Vi barn är födda -70 -74 och -80 och ingen av oss har haft någon form av barnomsorg.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Du som är född på 1970-talet - var var du på dagarna?