• tomcar1

Urinvägsinfektion : (

Hej !
    Sitter uppe här ikväll, fast jag helst skulle vilja gå och lägga mig. Har fått urinvägsinfektion och jag har börjat ta antibiotika. Har det hemma i förebyggande då jag titt som tätt får Urinvägsinfektion. Jag blir tokig av allt springande på toa, någon som har bra tips...förutom att dricka en massa vatten ?
    /tomcar1

• Svar på tråden Urinvägsinfektion : (
  • tomcar1

Hur länge dricker ni det ? Tyvärr tycker jag att det är alldeles för dyrt, men vet jag hur jag ska ta det så dricker jag det ändå

• Brittan

När jag arbetade inom vården gav vi brukarna jummet öl. Det satte igång kisseriet.

• isisisis

Du ska dricka MYCKET.
    Även om det är jobbigt,och surt!
    Tranbärsjuice är jättebra,men det är dyrt som sagt.
    Är du mitt i ett kritiskt läge kan du dricka citronvatten.

Sen några räd som du säkert känner till

Kissa ALLTID efter sex.
    Ha inte analsex annat än under extremt renliga former.
    Inga fingrar som varit på ett ställe eller något annat,ska in på nåt annat ställe.
    Torka dig alltid så att absolut ingen bakterie kan komma i kontakt med slidan.

• tomcar1

isisisis...tack för alla råd. Ska försöka följa dessa och inte kladda allt för mycket ; )

Skämt åsido, jag är väl känsligare sedan min njurtransplantation, för innan hade jag nästan aldrig urinvägsinfektion. Nu har jag det både nu och då. Ska inhandla tranbärsjuice...

• isisisis

tomcar1 skrev 2009-01-31 08:55:59 följande:

isisisis...tack för alla råd. Ska försöka följa dessa och inte kladda allt för mycket ; ) Skämt åsido, jag är väl känsligare sedan min njurtransplantation, för innan hade jag nästan aldrig urinvägsinfektion. Nu har jag det både nu och då. Ska inhandla tranbärsjuice...
    Jo,jag vet.
    Man behöver inte såklart ha orsakat sin UVI själv.
    Man är ofta känslig efter en penicillinkur också.

Ibland verkar de komma i skov.

Själv hade jag väldigt många en tid,men det var i början på ett förhållande,och jag glömde ibland att kissa efteråt.

Jag hade så ont en gång att jag fick åka in akut för jag blödde i underlivet.
    Nu är jag supernoga med allt jag KAN kontrollera

Lycka till,det är en plåga
  • tomcar1

isisisis...tack, det har redan blivit bättre. Började med antibiotika direkt här hemma, så nu känns det ganka "normalt" igen : )

• lisalove

citronvatten är också väldigt bra, eftersom en UVI gör att pH i underlivet blir basiskt. Normalt ska det vara lite surt där

• Mymlan80

Det är viktigt att tömma blåsan ordentligt. Ett tips jag fått är att när man kissat ställa sig upp och gå några steg och sen sätta sig igen, så kan det komma mer kiss.

• MattiViki

jag brukar ta 2 tab c-vitamin i ett glas vatten så brukar det lindras...

• tomcar1

Mattiviki...bra att veta och lätt att ha hemma. Nu ska jag krypa till kojs. God natt allihop : )

• PrincessOfIce

Jag brukar köra på tranbärsjuice (utan socker), Hemmagjort te på blåbärsblad samt tranbärstabletter som jag köper på hälsokosten..
    De heter CranActin..
    Kostar visserligen litegrann men det är det värt... 2 tabletter på en gång och det är inget som helst problem med kisserierna..
    Sen dricker jag enormt mycket vatten...

Jag har liksom TS UVI tabletter hemma i förebyggande syfte.. Är född med för trångt urinrör och får inte bli kall, är totalförbjuden att bada i Pool vilket är väldigt trist då jag inte kan gå och bada med mina barn.. :(

• Maddisen80

har hört att blåbärskapslar ska vara bra mot urinvägsinfektion med,sen c-vitaminer, man ska undvika att dricka läsk och socker

• tomcar1

Vad kostar dessa piller ? kan man äta det när man äter "riktiga" mediciner ?

Svar på tråden Urinvägsinfektion : (