• m o e

Sommarbebisar 2009 i Västerås!

När ni ändå pratar sexliv så måste jag nog erkänna att vårt fortfarande är helt ok. MEN man är ju inte så smidig längre, så jätteroligt och spontant blir det ju inte, haha! Förra graviditeten däremot så blev det inte mycket med den saken, så jag är glad att det är skillnad den här gången. Men jag antar att det beror mycket på om man har ont och så.

Äntligen väntar vi syskon! Bf 28/5 2009
  • m o e

Kul med fler nya!

Cia: Skriv gärna in dig på bf-listan. Den senaste ligger en sida bakåt tror jag. Kopiera den, klistra in i ett nytt inlägg och lägg till dig själv. Jag är inte över 35, men fyller 31 i år.

angeni: Det beror nog lite på vem som gör UL-et. I Västerås har de som policy att inte berätta könet på rutin-UL, men om man gör UL senare kan man få veta. Men det beror nog som sagt på vem som gör det. Fråga i alla fall!

• m o e

Glimt: Vad spännande med en flytt! Vart ska ni flytta?

Aktalia: Skönt att det går åt rätt håll för er! Hoppas att du snart är frisk nog att få vara hos Erik hela tiden! Kram

Förlossningsplan ska jag också skriva en. Mest för min egen skull tror jag, som mental förberedelse. Den blir kort och i punktform. Tror faktiskt inte att de som jobbar på förlossningen hinner eller kan läsa långa brev (om det är inte är något alldeles särskilt man måstee skriva, men då har man det ju oftast inskrivet i journalen redan).

Jag har fler och tätare sammandragningar nu och jag vet inte alls hur det blir att jobba i tre veckor till. Men det får lösa sig. Sista veckan blir ju mest till att förbereda överlämning och ställa iordning allt, så egentligen är det bara två veckor kvar med riktigt jobb. Det känns lite pirrigt. Igår fick jag en sån där tanke i huvudet som jag inte kunde släppa. "Tänk om vattnet går nu!" Det kanske är dags att lägga in numret till förlossningen i mobilen...

• m o e

Vår allrumsrenovering lider mot sitt slut (äntligen!) och under helgen storhandlade vi på IKEA (kul!) och satte upp alla foder och lister. Nu står nya skrivbordet och soffan på plats och det börjar bli precis det rum vi drömde om. Men mina fogar sa totalt ifrån igår kväll. Jag kände inget tidigare under helgen, kanske var det simskolan som straffade sig? Ont som sjutton har jag i alla fall. Sitta på jobbet är helt ok, men inte att gå.

När vi ändå var på IKEA köpte vi skötbord (Sniglar) som jag ska måla vitt och i fredags köpte vi en duschkabin på Silvans utförsäljning. Vi har en låååång "Att göra innan Lillebror kommer-lista" men det är så skönt att kunna börja bocka av saker. Just ja, jag bakade bullar i lördags också, så nu är frysen lite laddad igen.

Jag kämpar på den här veckan och två till på jobbet. Sen är det semester och snart dags för bebis!!

lottak: Hoppas föräldragruppen blir bra! Vi får ju inte gå på någon den här graviditeten. Och du, EDA är ingenting man behöver oroa sig i förväg. Du måste ju inte ta den. Men skriv gärna om din oro inför den i så fall, då kanske bm under förlossningen kan försöka styra till annan smärtlindring och framför allt vet de om din oro om du väljer att ta den. Jag har ingen egen erfarenhet av EDA, men jag vill helst undvika den eftersom den kan påverka värkarbetet och även ge problem med kisseriet efter förlossningen. Ta upp såna frågor med den bm som håller i föräldragruppen nu vettja!

• m o e

DariaM: Kul att du köpte en sjal! Vad blev det för sjal? Sen är det alltid lättare att lära sig knyta lagom när man har en bebis att stoppa i sjalen. Efter ett par gånger sitter det.

Ok tjejer. När blir det nästa fikaträff? (jag har läst mig till att det finns fler kaffetanter här i gruppen...)

• m o e

Ronzki: Så jobbigt att få så ont! Hoppas att det snart går över.

Alla vattengympare: Vi ses snart!

• m o e

Sajsis: M berättade om vad som hade hänt igår när jag kom hem och jag blev jätteorolig. Men så skönt att det lugnat sig så ni fått komma hem igen! Hoppas verkligen att det var något spratt av kroppen bara så att bebisen stannar inne några veckor till! Även om vi alla längtar jättemycket så är det faktiskt det bästa. Orkar du fortfarande ha HLR-kursen hemma hos dig? Äsch, det kanske du inte vet nu. Men säg till om vi kan hjälpa till på något sätt.

Nanoozi: Ja, du vet vad jag tycker. Att man inte testar alla gravida för GBS i Sverige är helt sjukt... Ta hand om dig och stå på dig inför förlossningen. Det är faktiskt nära nu.

lotta: Vad spännande med en sån helg! Hoppas ni får jättemysigt!

DariaM: Vi har också massor kvar att göra hemma i huset innan bebisen kommer. I helgen ska vi nog plocka fram spjälisen i alla fall och se om den får plats (!) i vårt sovrum, hehe. Vårt allrum är i det närmaste färdigt nu och i helgen ska jag måla skötbord och plocka fram bebiskläderna och tvätta. Sen kanske vi är lite mer förberedda i alla fall.

• m o e

Lite äckelvarning är på sin plats först...

Nu är jag alldeles villrådig. Sedan igår morse har min mage varit helt ur lag. Jag har en bra mage annars, men igår hade jag diarre hela dagen. Ungefär en timme efter frukost, lunch och middag. Och idag, samma visa. Det känns som att jag inte får behålla något och jag är helt slut! Jag orkar verkligen ingenting. Jag har inte ätit något annorlunda, ingen annan i familjen mår så här och jag vet varken ut eller in. Det enda jag vet är att jag hade något liknande dagarna innan förlossningen satte igång med Albin. En del får visst diarre för att kroppen ska tömma sig naturligt inför förlossningen. Men det går inte! Jag kan inte föda barn nu!! Bara v 34+5 ju! Jag känner mig inte så himla orolig för att få ett litet barn (även om jag inte vill det egentligen) för jag vet ju hur det är sedan förra gången, men jag har liksom inte tid nu. Jag är inte redo, varken mentalt eller här hemma. Värst är faktiskt den matthet man känner när man inte får behålla maten.

Är det maginfluensa borde man må ännu mer risigt eller så borde i alla fall någon runt mig bli smittad?? *funderar* M sa åt mig att stanna hemma från jobbet imorgon, så vi får se. Som det är nu orkar jag ju ändå inte vara där. Eller jo, jag orkar sitta och slöa och surfa typ...

Usch, jag känner mig riktigt kymig och lite nere nu faktiskt.

• m o e

Jodå, jag är hemma idag. Hann inte mer än upp och klä mig innan det var dags för första toabesöket idag. Tjohoo, not! Jag gör allt rätt, äter blåbärsoppa och vitt bröd, men inget hjälper. Vad less man blir.

Imorgon bitti har jag tid hos bm och är det inte slut på det här då så ska jag naturligtvis ta upp det med henne. En magsjuka kan väl inte hålla på hur länge som helst? De brukar ju vara över på 1-2 dagar. Nä, det här känns som något annat.

• m o e
    Pian80 skrev 2009-04-23 09:22:51 följande:
    Usch, din stackare. Jag vet inte om det är till någon hjälp men hag har haft lite varierande kvalitet på min mage också. Vissa dagar får man ta i som bara den och andra dagar ja... Men diarre ska man ju inte ha bara så där. Läge att testa Imoduim Plus eller vad det nu heter, under förutsättning att man får ta det som gravid förstås.
    Immodium fick man visst inte ta när man är gravid. Maken jobbar ju på sjukhuset och gick till apoteket åt mig. Men han köpte något annat som eventuellt kunde hjälpa. Däremot tyckte kvinnan på apoteket att jag nog skulle kontakta läkare om det inte gav sig. Så jag testar det där han köpte ikväll, annars får jag ta upp det imorn hos bm.
  • m o e

Min kropp verkar inte vara gjord för att förvara små bebisar i. Eller åtminstone inte hela vägen fram. Jag har ju inte direkt trott att jag väntar på en jättebebis, men nu får han väl ta och skärpa sig där inne.

Hade bm-besök tidigt imorse och vi pratade om min mage. Bm höll med om att jobbet och stressen över att jag inte hunnit med boandet och förberedelserna hemma påverat mig. Sedan igår lunch mår magen bra igen, så fort jag la jobbet åt sidan och bara fokuserade på mig och magen. Alla värden var toppen, men så var det det där med tillväxten... SF-måttet var nu mindre än förra veckan, hur hon än mätte! Även om magen kanske sjunkit lite under senaste veckan så borde ju kurvan ha varit minst densamma som förra mätningen. Redan när hon kände hur Lillebror låg så sa hon att det inte är någon stor bebis. Så nu blir det nytt tillväxt-UL. Jag sitter och väntar på att SMVC ska öppna så jag kan ringa och boka tid.

Hon rekommenderade mig att åtminstone vara sjukskriven tills jag varit på UL. Vila, vila och vila är det som gäller. Möjligen tvätta små bebiskläder, tyckte hon var ok.

Vecka 35+1:
    Hb: 129 (jisses lika högt som vid inskrivningen!)
    Blodsocker: 4,9
    Bltr: 130/70
    Fosterläge: Huvud/Fix
    Fosterljud: 146
    SF-mått: 30 (kurvan ser ledsen ut...)

Jag är inte så orolig av mig, men jag kan ändå inte låta bli att fundera över vad som gör att mina bebisar slutar växa i slutet. Bebisen buffar ju där inne, så jag vet att han är ok. Men riktigt bra känns det ju inte.

• m o e

Aktalia: Härligt att det går framåt, även om det känns segt nu. Snart, snart är ni hemma på heltid och kan få börja bli den familj ni är. Förstår att det kliar i fingrarna nu, att ni vill sätta igång med alla små bebisfixerier hemma.

Själv kommer jag ju vara sjukskriven tom onsdag åtminstone, sen får vi se beroende på vad UL-et visar. Jag hoppas att bebisen inte har slutat växa helt ännu utan att han har hunnit lägga på sig några gram till. Jag försöker ta det lugnt, men det är svårt när det finns så mycket att göra här hemma. Vi är långt ifrån klara med allt. Jag har inte ens börjat tvätta bebiskläderna ännu... Men jag försöker verkligen ta det lugnt. Är ju ordinerad vila, vila, vila. Bm sa att det bästa för mig är att ligga så mycket som möjligt, det främjar cirkulationen och kan göra att bebisen växer lite bättre. Men hur lätt är det att ligga hela dagarna när man i övrigt mår ganska bra?

• m o e

lottak: Haha, jag har inte drömt såna drömmar den här graviditeten, vad jag kommer ihåg. Men när jag väntade Albin drömde jag att vi fick en pojke med stort, rött hår och stort, rött vikingaskägg! Jag tyckte han var det sötaste som fanns...

Ska på nästa UL på onsdag morgon.

• m o e

Nu har vi varit på tillväxt-UL nr 2 och bebisen sköter sig sådär. Vid förra UL låg han på -5,2% och nu på -14,2% så han har börjat sacka efter. Nuvarande vikten uppskattades till 2342 g och jag fick en ny tid om två veckor för uppföljnings-UL. Vi får väl se om jag hinner gå dit eller om han är ute innan dess! Allt annat såg bra ut, bra med vatten och bra flöde i navelsträngen och så länge det är ok låter man bebisen vara kvar. Det är trots allt bästa miljön att växa i än så länge. Men troligen blir det en liten bebis till, så det är nog bäst att vi tvättar upp de minsta kläderna också och ställer in oss på en lite längre bb-vistelse än normalt. Det är inget jag önskar, men det är ändå bättre att vara förberedd på att det kan bli så och framför allt förbereda A på att det kan bli lite strul med Lillebror i början.

Jag fick välja själv om jag ville jobba mer eller inte och jag valde att gå tillbaka till jobbet from imorgon och jobba de sista dagarna jag hade tänkt. Det blir ju ändå bara imorgon och nästa vecka, sen har jag semester. Ambitionsnivån är låg just nu (jag tvingar mig, är lite dålig på att ta det lugnt!) och nästa vecka kommer jag inte jobba en enda full dag för det är klipptid, bm-besök, allergitest mm inbokat i alla fall. Sista dagen blir det lunch med kollegorna och tårta typ. (måste ta med dem på lunchen, så de kan hjälpa mig att bära tårtorna från Systrarna Erikssons till kontoret... hihi)

Idag ska jag bara njuta, ligga på soffan och sticka lite på en minikofta (som ändå kommer vara jättestor typ) och få fikabesök efter lunch. En kompis kommer hit med sin dotter och lämnar samtidigt över babyskyddet som vår Mini ska ha sen. Det är lagom för idag.

• m o e

Här kommer länk till ny tråd, den här tråden stängs när som helst.

För att vi ska få en aktiv tråd där alla skriver lite då och då och inte bara skriver in sig på bf/födda-listan, så rensar jag den om någon vecka. Se till att ni uppdaterar i nya tråden och visar att ni vill hänga med och prata mer bebissnack!

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m43515955.html

Kram alla goa blivande/nyblivna mammor! {#lang_emotions_flower}

Svar på tråden Sommarbebisar 2009 i Västerås!