• countrymama

"Större" skitungar och "mindre" glasbarn....

Är det fler som haft samma upplevelser som jag har haft??

Jag har 2 döttrar. Med den första var det inga problem, för då kännde jag inga med yngre barn. Men numed lilltjeje som blir 3 i okt. går det nästan inte att umgås med folk... De flesta av mina vänner har barn som är yngre än henne, och det irriterande är att bara för att hon är äldre har vi fått höra sen hon var ca. ETT år att hon e så stor att hon ska förstå att deras barn minsann är små, och behöver tyst omkring sig osv.
    Vi har ofta blivit bortbjudna, men när deras små glasfigurer ska sova eller vila eller nåt blir de stenusra om min fröken ens skulle viska!!!! MÅÅÅÅÅNGA ggr har jag sagt att jag måste åka hem, för man kan inte kräva total stillhet och tystnad av en så litet barn, men då har de blivit sura för det... tyckt att alla barn måste lära sig det...
    Det sjuka är ju att deras barn forfarande ska behandlas med silkesvantar, och min som en STOR UNGE som ska förstå allt!!!!! Deras barn är ju nu mellan 1,5 och 2,3år, men de behöver minsann inte förstå någonting!!!! DE ÄR JU SMÅ!!!!! Min fröken får inte komma nära fall i fall det händer nåt, men om deras gör nåt mot min tjej så skrattar de och säger att DE ÄR JU SMÅ!!!!
    Så nu drar jag mig för att åka bort... Inte roligt för Min tjej att alltid få gnäll från andra mammor... Det slutar nästan alltid med att vi får åka hem för att de tycker att det är jobbigt när fröken inte sitter still på en stol och är knäpptyst!!!

Nån mer i min sitts??? Hur gör ni?? Jag har försökt att prata med mammorna, men det hjälper inte!!!

• Svar på tråden "Större" skitungar och "mindre" glasbarn....
  • Jindra

Usch, vilken dålig stil...inte kan väl alla mammor vara så... kanske är det lite mina barn, andras ungar...jag tycker faktiskt att du ska upplysa dem om det som du skrivit i tråden på ett sakligt sätt (dvs inte för anklagande...mera bestämt)

• countrymama

Ja, visst. Den ena mamman förkalarde jag för ett tag sedan för att när min dotter var i hennes sons ålder så KRÄVDE hon att hon skulle kunna vara knäpp tyst och stilla när hon var i hans ålder, och undrade om hon krävde samma av honom då när han var 1,5år...
    Hon flinade lite och ursäktade med att han kanske var extremt trög... Det är ändå hennes 2:a barn, så hon vet ju hur det är!!!!

Men det är ju precis det det är... MINAS BARN OCH ANDRAS UNGAR....
    Jag där emot tycker att det är oerhört viktigt att allt är RÄTTVIST oavsett vems barn!!!!

• FaRieTaLe

Jag blir förbannad bara jag ser vad du skriver. Ditt barn är väl liten oxå eller räknar de henne som stor? Om man inte jämför med deras barn då men det verkar ju inte skilja så mycket ändå i ålder.
    Typiskt mammor som värdesätter sina egna barn så högt att de inte märker att andras barn faktiskt oxå är just barn.
    Självklart kan man be om att barnet ska vara lite tyst om de andra sover men vad f*n...total tystnad får man väl aldrig eller?? Lever de ute i skogen utan buller?

Ärligt så tror jag inte att du kommer någonstans med att diskutera med dem. De verkar ha en alltför stark försvarsställning gentemot sina barn. Jag hade nog valt att hålla mig kort gentemot dem ett tag för mig och mitt barns bästa.

Hur är det när det bara är de som är tillsammans? Klagar de på varandras barn då? Det brukar ju oftast bli så när en försvinner att man måste ha någon att klaga på så då har de ju inte många att välja på.

• countrymama

Självklart måste det vara lite lugn lek när andra sover, men precis... Inte total tystnad!!! De bor i sta´n... Jag bor på landet!!! (Och mina barn sover sig igenom karaokekvällar!!!!)

Den ena mamman har jag faktiskt slutat att umgås med. Hon gick fööööör långt!! Till sisst började hon säga att min då 2år gamla dotter var elak mot hennes då 8åriga son!!!! Hon ville låna hans saker, och han kunde inte "försvara" sa hon!!! Allvarligt!!! En 8-åring som inte kan klara en 2-åring!! BARA ATT STÄNGA DÖRREN... Eller?? Och hennes lille pojk, hävdade hon blev rädd om Min tös kom innom 2meter... ( det skiljer 8månader på dem) Nä, jag blir förbannad bara jag tänker på det!!!
    Tråkigt att det ska behöva gå så långt!!

• FaRieTaLe

Ja, det låter ju mer som om det är mamman själv som har problem med att något barn, inte bara ditt, kommer i närheten av hennes barn?!
    Hur ska de klara sig när de blir äldre då?
    Och hennes 8-åriga son...han vågar inte säga ifrån eller vad? Kanske har han blivit mjäkig för att hon har överbeskyddat honom hela tiden.

Jag klarar inte av såna människor som hela tiden ser allt utifrån sina barn.

Ja, det är tråkigt när de som man umgås med får ett sådant beteende. Känsligt ämne att ta upp med eftersom ens barn är ju ens barn men samtidigt får man ju inte förlora verklighetsuppfattningen om att det faktiskt inte går att komma ifrån buller.

• Maneater

men va? det där fattar jag inte alls. nu är det inte nån jag känner som har så mycket äldre barn än min son(1 år). men det ska väl inte spela någon roll om de är jämngamla eller om det skiljer 1-2 år. de är som sagt fortfarande barn och man kan ju inte bli arg då? ok om de vore DU som väckte deras barn. skulle aldrig kunna bli sur bara för min son inte kunde sova om något äldre barn pratade/lekte. har dom dessutom bjudit hem dig så får dom väl räkna med att det inte är som när de är själva med barnen! tycker helt klart du ska säga det nästa gång någon bjuder över dig att "ja men då får ni ta att hon inte är knäpptyst" för ungen måste väl få göra ljud ifrån sig utan att de blir sura!!??

• Signatur

Är inte i samma sits (jag är den med det lilla barnet i vår bekantskapskrets) men jag måste säga att jag känner med dig. Var är det för konstiga, nojiga mammor du umgås med?
    När äldre barn är hemma och hälsar på oss eller vi dem så vill jag inte att de ska vara för hårdhänta (typ rycka och dra och peta på fontanellen) med min son (han är nu 12 veckor). Men lek och stoj får min son tåla!

Vad gör de med äldre syskon till sina egna barn? Måste de också tassa fram i ulltossor?

• giz
    ööö okiiiiiii
    ä kom hit å lek istället.......... men ta på hjälm å hörselskydd för det kan gå vilt till
  • countrymama

FaRieTaLe:
    8-åringen vågar säga ifrån... Men det ska han ju inte behöva!!! (säger mamman) min tös är ju sååå stor att hon ska förstå vad som är hans... han ska inte behöva påminna....

maneater:
    Det roliga är att hon ALDRIG har väckt några av deras barn!!!

Vad tror ni om att göra så här????
    Nästa gång de är i mitt hem och deras barn ska sova så kan jag ju säga....
    -Nä, men Patricia ska leka nu, så då får de sova ute eller nåt... (oavsett väder) För hon får inte bli störd... Vore kul att se deras reaktioner bara!!!
    Självklart får de sova!!!

• countrymama

Giz: Det låter utmärkt!!! Vi kommer direkt!!!!

• Qetesh

Jag hade blivit FLY FÖRBANNAD!
    Fy vilka elaka människor- så gör man bara inte!!!
    Hos mig är alla barn stora och små, det är efter ålder man bedömmer förmågan att klara si och så och jag skulle _aldrig_ kräva att NÅGOT barn skulle sitta still heeeela tiden!!!

• ÄngelBängel

Barn är sanna komunister, de ser allt som "vårt"

Vilka otroliga krav de verkar ha på din tjej, att en tvååring ska förstå att hon inte får låna 8-åringens leksaker utan att han säger till

Om det är barn som aldrig sover tycker jag att föräldrarna kan få kräva att det är tyst när de äntligen fått ungj*veln att sova men annars låter det ju helt bisarrt.

Är det bara dina kompisar som reagerar så här eller får ni samma reaktioner från t.ex. öppen förskola? Vissa barn har en högre ljudnivå och är väldigt bra på att ta för sig och om det är lika i alla situationer kanske ni ska jobba lite med det annars så låter det som om dina kompisar är väldigt känsliga...

• countrymama

Det är ju i alla fall skönt att det inte verkar som så många här har det som jag och lilltjejen!!!

Men om det finns någon/ några runt Boråstrakten som känner för att utöka sin umgängeskrets lite får ni gärna höra av er!!!!
    Vore kul att lära känna lite nya föräldrar!!

• LadyMarmalade

Man får nog tyvärr höra det rätt ofta

Mina barn är 4 och 5 och kusinerna är 1 och 4...mina barn är stora??? och kusinerna små?

Om skruttan gör nåt dumt får hon skällning men om kusses gör nåt så jollar de bara...

Jaja...här får iaf barn låta, vara och synas

Säger som giz ta på er hörselskydd och hockeyutrustning om ni är rädda för barn

• countrymama

ÄngelBängel:
    Nä, när vi varit på öppna förskolan reagerar de inte så!!! Hon kan vara livlig, men pratar jag med henne tar hon det lugnt, och hon är oerhört hjälpsamm mot allt och alla!!!

Men hon kan ha svårt när det blir så mkt på en gång som det blir på öppen förskola... Därför blir det inte så ofta... Har kontakt med barnpsyk. för det med att fixa när det blir många intryck och så... Det beror inte på att vi fjärmat oss när hon var liten!!! Det gjorde vi nte!! Hon har bara lite svårt att "ta inn" när det blir för mkt. Och hon blir lätt orolig efteråt...

• Pumpan81

men herregud så larviga.
    om min son sover 1½ år inte fan är det tyst härhemma! nej nej varför ska det vara det? då sover han ju sämre, vaknar av minsta knyst. nej nej ha rjag gäster som har barn så gör det mig inte ett smack.
    som du säger man kan inte få små barn o vara tysta hur länmge som helst.
    nej larvigt!
    barn är inte gjorda av glas dom tål lite ljud... hur skulle annars 2 barnsmammor gör när det bara är någe år mellan barnen

• Maneater

låter som en bra ide å skaffa lite andra kompisar med barn..som inte e så känsliga. bor ju tyvärr lite långt bort men här tåls det med ljud iaf :P

• countrymama

maneater:
    Ja, det var ju synd att du var "lite" långt bort..

• Maneater

hehe, japp :) men det finns fler mammor och barn som tål sånt..strunta i dom mammorna om dom inte bättrar sig :)

• Baby Angel

helt idiotiskt tycker jag...barn ska få leka o stoja o känna att dom inte gör nåt fel med det...

Svar på tråden "Större" skitungar och "mindre" glasbarn....