Inlägg från: Krabbolina |Visa alla inlägg
  • Krabbolina

Varför "får" de inte sova på sidan?

Lukas sov på sidan direkt när han föddes (9 veckor sedan). Han sover bara på rygg i vagnen, på andra ställen vägrar han ryggläge. Han ligger faktiskt på mage och sover, men det vågar man knappt skriva/säga utan att bli lynchad. Sidläge går bra ibland men då sover han bara någon timme.

• Krabbolina
    Miss Maya skrev 2009-01-31 12:33:52 följande:
    Min BVC-sköterska var lite fjompig där när jag sa att hon sover på sida. Sköterskan sa att nej, det var nog inte bra, på rygg ska det vara, det skulle jag ändra på. Då kontrade jag med att bebisen sover minsann på mage dagtid också när jag är i närheten... Tycker det är en sådan hysteri med allt. Nu vägrar hon magläge, men på sida sover hon fortfarande alldeles strålande.
    Min bvc-sköterska är nästan tvärtom. Hon får kanske inte rekommendera magläge men hon säger att jag gör som jag tycker känns bäst för mej och mitt barn. Hon sa även att det hade kommit ny rapport om att sovpositionen inte har något med plötslig spädbarnsdöd att göra. Både bvc-sköterskan och bvc-läkaren har sagt detta.

Haha, nu ser det ut som att jag svammlar en massa!
  • Krabbolina
    Jano skrev 2009-01-31 19:49:10 följande:
    OJ vad det är konstigt det där med hur barnen skall ligga. När jag fick min äldste (-94) så var det bara sidoläge som gällde, allt anant var fel. På ryggen fick barnen absolut INTE ligga pga att de fick deformerade huvuden När så andra barnet kom (-98)så var det ryggläge som gällde. Sidoläge kunde få förekomma men det bästa var ryggläge. När -01 an och 04:an kom så var det fortfarande ryggläge som gällde men då mina andra barn alltid sovit så dåligt på rygg så valde vi faktiskt (böjer huvudet i skam)magläge. De sov som gudar!!
    jag böjer också huvudet i skam eftersom jag låter min 9 veckors son sova på mage för det mesta, nu sover mycket lugnare än tidigare. Ryggläge är kört här för han vaknar direkt om vi lägger honom på rygg.
  • Krabbolina
    PopcornPlayer skrev 2009-02-01 22:49:33 följande:
    En liten fundering bara. Sedan dom gick ut och rek. barn att sova på rygg istället för mage har PSD minskat med ungefär 50%. Samtidigt som dom gick ut med nya rek. byttes även barnvaccinerna ut till dom som vi har idag. Kan det vara orsaken till att PSD minskat?
    eller så har mammorna ändrat sin inställning mot alkohol och rökning som kan öka risken till PSD.
Svar på tråden Varför "får" de inte sova på sidan?