• Glass

Varför "får" de inte sova på sidan?

Vår Bebis (3 veckor) sover absolut bäst på sidan. Ryggen funkarde i början, men nu är det sidan som funkar bäst.
    Är det för att det verkligen kan öka risken för psd eller är det för att det finns en risk att de rullar över på magen som sedan i sin tur ökar risken för psd?
    Vi har en "korv" vid hennes mage och ben som gör att hon inte kan rulla över på magen av sig själv, men är det ändå en ökad risk för psd?
    Dessutom bäddar vi ner henne upp till armhålorna, men inget där ovanför, så hon kan inte få upp filten ovanför ansiktet och ansiktet hålls svalt.

• Svar på tråden Varför "får" de inte sova på sidan?
  • Melnics mamma

Har ingen aning om det ökar risken för psd men när jag låg på BB så la barnmorskorna alltid ner vår son på sidan, Vilket jag tyckte va konstigt iom psd. Men han har nästan alltid sovit på sidan när han va mindre.
    KRAM

• rödtopp

Mina barn har sovit på sidan allihopa,på rygg har dom bra sovit i vagnen utomhus.

• lillaemme

är nog ingen fara..Ni har ju bonat ordentligt..

våran kille har sovit så sen födseln..han sover oxå bäst så å då får han sova så..Glad

080928 - kom världens bästa Linus
  • Krabbolina

Lukas sov på sidan direkt när han föddes (9 veckor sedan). Han sover bara på rygg i vagnen, på andra ställen vägrar han ryggläge. Han ligger faktiskt på mage och sover, men det vågar man knappt skriva/säga utan att bli lynchad. Sidläge går bra ibland men då sover han bara någon timme.

• Flickan och kråkan

Sidoläger ökar inte risken för PSD. Det enda man ska tänka på är att de kan falla över på mage, vilket ökar risken. Ett tips är att det finns sidkuddar att köpa om man vill där barnet stöttas upp så att det inte kan rulla varken till rygg eller till mage. Vi hade en sådan för att vår pojke blev en aningens skev i huvudet och behövde ligga på sidan av den anledningen.

• A plus H blir W

I början ville sonen bara sova på sidan, då fick han göra det. Sedan gick rygg bra, och nu väljer han själv... Bra ombonat ska dom väl inte tippa över...

• bebbe2008

På BVC rekomenderar de oss att lägga vår son på sida för att han inte hela tiden ska ligga platt mot bakhuvudet. Bara man tänker på att de ligger på rygg/sida och inte mage/sida så är det ingen fara.

• gustafssons

jag lå inne 2 dygn nu på BB å där låg då alla bebisar på sidan.. så det låter ju konstigt.. Jag hade till min 2 åriga tös när vi kom hem en stor mjuk kudde som hon sjönk ner i å sov jättebra!

• Felicia Adrian

VA? Får de inte sova på sida?
    Enligt alla broschyrer och vad de sa på nonatalen och vad BVC sköterskan sagt så är det mage de inte skall ligga på... Sida och rygg med huvudet åt sidan är det som gäller. Jätte gärna på sidan men rygg går lika bra..
    Man skall bara tänka på att variera sida så huvudformen inte blir olikformad (plattare på ena sidan).
    Ligger barnet på rygg skall huvudet vinklas åt någon sida och inte näsan uppåt just för att spyr de så kan de dränkas i sitt eget spy.

Det är iaf den information jag fått nu de sista veckorna inprentade av personalen på nonatalen och samma sak sa min BVC sköterska igår när vi skrevs över till BVC, samma stod i broschyrerna i stort sett som jag fick...

• Alfy85

Våran son sov nästan jämt på magen, både i kuvös och värmedynan.

Svar på tråden Varför "får" de inte sova på sidan?