mineralpuder
Hej
Jag använder just nu Loreals lösa mineralpuder men ska byta märke, har ni några tips på bra och prisvärt mineralpuder?
Hej
Jag använder just nu Loreals lösa mineralpuder men ska byta märke, har ni några tips på bra och prisvärt mineralpuder?
leam skrev 2009-02-01 00:12:56 följande:
Jag har i.d och har funderat på att testa Laura Mercier men det finns ingen återförsäljare där jag bor, jag har fairly light i i.d vet du vilken nyans det motsvarar i Laura Mericer.
Mie
Everyday minerals, där har du fyra olika formulas att välja mellan och många fler nyanser än alla de andra märkena! Dessutom tror jag inte att du kan få billigare produkter. Som grädden på moset kan du också beställa ett provkit där du får prova tre olika foundations och bara betala för frakten.
www.everydayminerals.com
Ja, otroligt hur många nyanser EM har. Dessutom är det inget bismut i deras grejer, något tydligen vissa reagerar på. Om du beställer därifrån glöm inte en kabuki samtidigt
ELF använder jag numer, fungerar jättebra och är väldigt billigt.
www.eyeslipsface.se/
Isadora blev jag jättetorr av och fick utslag. Everydag minerals är däremot väldigt bra.
Är det någon som vet om det finns mineralögonskugga och miberalrouge? Tänkte bara ha mineralmakeup i fortsättningen. Tack!
Japp det finns, i så gott som alla märken vad jag vet. ELF har, Isadora har, Loreal har och Everyday minerals har.
Hoppas att du hittar något du gillar.
Gillar I.D, men annars är ju ELF riktigt billigt!
Kan man bara köpa Everyday minerals på deras hemsida? Finns det på Åhléns eller Kicks?
Jag undrar var man kan hitta Laura Mercier i Karlstad. Ska googla lite.
Everyday Minerals köper man på deras hemsida.
Här finns det att köpa på nätet
www.cowparfymeri.se/system/search/search.asp
(Laura Mercier)
www.smartson.se/test/makeup/mineral-foundation-ett-naturligare-val.htm
Testklubben
Skönhet » Makeup » Mineral foundation
Mineral foundation: Ett naturligare val
071214 | I den alltmer hälsomedvetna trend som råder idag kan man även se att make up med naturliga ämnen efterfrågas. Ett sådant är mineralsmink. Smartson testar tio mineral foundation i prisklassen 150 till 400 kronor.
Vill man ha en foundation som inte täpper igen porerna och som är skonsam mot huden, då kan en mineral foundation vara att föredra. Trots puderformuleringen i den så lägger sig inte ett bra mineralpuder som en tjock hinna på ansiktet utan resultatet blir utjämnande och ger en naturlig lyster åt huden. Mineralsmink passar i princip alla hudtyper och lämpar sig mycket väl för personer med känslig hy, då den inte täpper igen porerna. Därför rekommenderar många hudterapeuter personer med acne eller andra slags hudproblem att använda sig av den här typen av make up.
Bland testprodukterna har resultatet varierat. Produkterna ska vara fria från konstgjorda ämnen men likväl innehåller L?oréals foundation både talk och silikon och Urban Decay innehåller konserveringsmedel, trots att båda marknadsförs som mineralmakeup. Det mineralpuder som urskiljer sig mest var Bella Il Fiore då det dels är skimmer i pudret och dels är applikatorn en skumgummi puff (något som även Urban Decay har). I testet finns några puder som ger likvärdiga resultat såsom i.d. bare escentuals, Avanya samt Laura Mercier. Därför har utformningen av förpackningen och hur lätt borsten har kunnat användas i dosan haft stor påverkan på det slutgiltiga omdömet. Bäst i test blev Laura Mercier för ett mycket naturligt resultat och en överlägset bra dosa.
En naturlig foundation
Lös mineral foundation eller mineralpuder som det även kallas, är en av de senaste trenderna inom make up i Sverige men på den amerikanska marknaden är det ingen nyhet, utan har använts där sedan länge. Därför kommer också många av märkena från USA. Mineralsmink bör innehålla enbart mineraler och naturliga ämnen, den ska alltså vara fri från t.ex. talk, kemikalier, parfym, olja, silikon och konserveringsmedel. Gemensamt för alla mineralpuder är att de innehåller olika ämnen av bergsmineraler; Mica, Titanium Dioxide, Iron Oxide, Zinc Oxide och Bismuth Oxychloride. Hur många av dessa ämnen som används är lite beroende av tillverkaren, men när innehållsförteckningen börjar närma sig ett tiotal ämnen bör man se det som en varningssignal och då har förmodligen ett antal onödiga ämnen lagts till i produkten. Zinc Oxide ger sminket en naturlig solskyddsfaktor som oftast sägs vara så hög som SPF 15.
Borsten är viktig
Löst mineralpuder appliceras som torr och med hjälp av en specifik borste. Det går även bra att använda löst mineralpuder tillsammans med en fuktkräm, resultatet blir då mer likt en flytande foundation och det kan även användas som en concealer, då med en speciell concealerborste. Vissa tillverkare har olika typer av borstar för mer eller mindre täckande resultat, beroende på hudtyp. Den vanligaste borsten att applicera mineral foundation med är Kabukiborsten. Kvaliteten på borsten har väldigt stor betydelse för finishen då en sämre borste kan bidra till att pudret inte kan arbetas in på rätt sätt. Om borsten inte består av äkta hår blir det lätt att mineralsminket yr omkring istället för att lägga sig på huden. Gethår är att föredra. Allergiker bör dock undvika en borste med äkta djurhår då det kan finnas risk för en allergisk reaktion.
Puder ? borste - dosa - lock
På grund av att metoden för lös mineral foundation är en aning speciell så är det viktigt att förpackningen bidrar till att det enkelt går att utföra denna teknik. Metoden går ut på att knacka ut lite av pudret i dosans lock för att därefter arbeta in pudret i borsten, överflödigt puder borstas av mot lockets kant. Mineralpuder appliceras genom att föra borsten i cirkelformade rörelser över hela ansiktet. Detta gör man för att arbeta in produkten i hyn vilket ger en sidenlik yta.
Så gjorde vi
All mineral foundation har använts på väl rengjord och återfuktad hy med hudtyp: normal. De har applicerats i torrt utförande med hjälp av borste eller annan tillhörande applikator. I testet har tillhörande borste använts för de märken som har detta i sitt utbud. I de fall där det inte har funnits någon specifik borste har vi använt en Kabukiborste med äkta gethår. Dosans utformning och lock har även bidragit till hur de olika produkterna har bedömts och betygsatts, just för att de är faktorer som har stor betydelse för det slutliga resultatet. Därefter bedömdes produkterna utifrån kvalitet, applicering, resultat, förpackning och prisvärdhet. Maxbetyg är 25 poäng.
Modell Betyg Ca. Pris kr Kommentar
Laura Mercier 24/25 350 Testets vinnare
Avanya 21/25 350 Låter huden andas
Youngblood 20/25 400 Mest täckande
i.d. bare escentuals 19/25 385 Hollywoodfavorit
TVÅL 16/25 200 Bra och prisvärt
Make Up Store 15/25 395 Lätt att överdosera
Bella Il Fiore 12/25 290 Skimmereffekt
IsaDora 10/25 150 Täcker dåligt
L'oréal 9/25 170 Pudrigt resultat
Urban Decay 8/25 290 Med konserveringsmedel
Billigt och bra: