Inlägg från: mamma sabina |Visa alla inlägg
  • mamma sabina

Hur skulle du lära en katt att inte riva och bita barnen i ansikte/händer?

Men snälla!! förklara för en katt ??!!

Ta tag i katten i nackskinnet och "fya" den bestämt.
    sätt i väg den på golvet.. så får du antagligen göra om det "hundra" gånger.... men ändå,
    det löser sig säkert snabbare då än att prata med den, haha
    det är en kattunge och den leker som kattungar gör med varandra den har inte fått lära sig gränserna än .den kommer att lugna ner sig. att skaffa en till kommer att innebära mer städning och jobb.. dom jagar varandra och välter ner blommor etc.

Ras på katt kan även spela in på dess aktivitet,En perser är inte lika aktiv som en norskskogkatt eller ocikatt.. något man kanske bör tänka på om man ska ha katten som "innekatt" och inte har såmycket tid för aktivering. vilket ofta inte behövs i en barnfamilj där det e mycket stoj och bus i vardagen.
    Det är min erfarenhet av katter. har haft katter hela livet...

• mamma sabina

Ingen av mina katter har blivit skygga av att jag sagt fy...
    och jag tror inte ts katt känner sig bortglömd då jag fick det intrycket av att den har kommit med i familjebilden senare än barnet. katten verkar inte heller vara speciellt osäker.
    Jag är mycket väl medveten om djurskommunikation,Har studerat etologi(dock främst hundar)
    Men man måste ju se det till situationen, och den är ganska allvarlig. en klo i ögat är inte kul...
    Men som du skrev så gäller det oxå att ligga steget före.
    Att läsa av katten och avstyra så gott det går.
    Det jag menar är att om den sitter där på barnets huvud så ser jag att en bra lösning är att ta i katten och säga FY/NEJ!.
    Ganska praktiskt om katten lär sig ord. då kan man avstyra oönskat beteende på disatans.

• mamma sabina

men vad vet jag?
    kanske e bättre att ge katten "ondaögat" och hoppas på att den låterbli ??

• mamma sabina

mina katter kan sina namn, jag kan ropa på dom en och en(därmed antar jag att dom kan lära sig vissa ord)och vet vad "nej" betyder,och säger jag "fiiisk" blir dom super-glada.
    När dom e på väg upp på matbordet kan jag säga "Nej" och då låter dom bli...
    Men jag har ALDRIG för den delen skrikit eller slagit dom som någon antyder...

Svar på tråden Hur skulle du lära en katt att inte riva och bita barnen i ansikte/händer?