• Pernilla3

mitt barn går inte upp i vikt tillräckligt.

Har en tjej född sep 07. Hon har alltid gått upp lite i vikt, till en början berodde det på att hon var ägg- och mjölkallergisk. Det konstaterades när hon var 4 månader.

Vid ettårs kontrollen i okt vägde hon 9140 g. Sedan blev hon förkyld och de misstänkte lunginflammation och på sjukhuset vägde hon i nov 8900. Fick en extra kontroll i dec och då hade hon återhämtat sig trots magsjuka också och vägde då 9160. Hade en bokad kontroll nu igen i slutet av januari och då vägde hon 9165 g.

Hon äter bra hemma och hon äter bra på dagis enl dem.

Någon som varit med om detta? Eller vet något om vad som kan vara orsaker till detta?

Blir ju såklart orolig.

• Svar på tråden mitt barn går inte upp i vikt tillräckligt.
  • 071020

Har mkt liknande upplevelser, dottern född okt07 föddes normalviktig, 3330g men gick ner mkt pga att hon inte kunde amma, sen kräktes hon (kaskad) i en månad, gått på mjölkfri kost sedan dess... har gått upp mkt sakta, väger nu (15mån) 7895g. Var sjuk över nyår, tvungen att läggas in 2dagar med dropp gick ner i vikt:(

Har varit /är orolig men de har testat henne för allt möjligt o inte hittat ngt fel. Hon är nog "bara" liten till växten o liten i mat. Äter inte speciellt bra, matvägarare till tusen... :( är superjobbigt, men har fått acceptera att sån är hon...inte lätt men kan inte göra så mkt mer...

• Pernilla3

ok..skönt att höra att det finns fler och att det inte var något allvarligt. Min dotter vägde 3895 och var 52 cm när hon föddes.

• 071020

ja det är inte lätt att leva mitt uppe i det..känns ibland som om ingen förstår...

• Pernilla3

nej det är det inte. Att ingen förstår den känslan känner jag väl igen.

• Skruttis1979

här är en till som fått pekpinne från bvc om att ha grädde och smör i maten!
    Hon vägde 2960 vid födseln och väger nu vid ett års ålder 8.300 ca.

Elma är världens centrum
  • vittra

Till oss har inte BVC sagt ett pip förutom att de vid nästan 6 månaders ålder tjatade om att vi måste börja ge henne vanlig mat och inte bara amning.

Hon vägde 2600 när hon föddes, var lite problem de första veckorna för hon gick ner till 2400 och tog 3 veckor på sig att komma upp till födelsevikten igen. Men efter det har inte BVC sagt något alls om vikten, så länge de följer sin kruva! Vid 1 år och 2 veckor vägde hon 7730!

Alltså betydligt mindre än era barn så det är konstigt att bvc inte ens nämnt något? Nu är hon 15 mån så har inte hört nåt sen dess, blir väl först vid 3 års ålder som nästa besök blir om jag förstod dem rätt.

Jag tycker att man nog avgör bäst själv om man ska vara orolig och tycker inte man ska lyssna till BVC för de säger fan olika överallt. Om barnet inte mår bra så får man ju fundera, eller om barnet inte följer kurvan. Men om barnet varit sjukt och sedan kommer igen så vad är problemet?? Det är ju normalt att de kanske går ner lite vid sjukdom, det gör ju även vuxna! Huvudsaken att de växer till sig igen sen ju!

• julmusten

Var dotter gick typ inte upp nagonting i vikt fran den dagen hon borjade krypa maj-07 till ett ar senare!!

Det var tander och sjukdom och allt mojligt som kom ivagen, men nar sommaren kom och man kunde springa ute och ata glass och forkylningarna var mycket farre sa borjade hon vaxa pa alla halla och kanter!!

Vi hade alltid extra olja och smor i maten eftersom hon ju faktiskt behovde kalorierna, (hon forbrande ju uppenbarligen allt hon fick i sig), men sa mycket mer gjorde vi inte.

Hon ar petig med maten, och var aven hon mjolkallergisk som babis, men numera mar hon bra. Hon har kanske inte gatt upp sadar jattemycket pa sista tiden, men hon mar bra och ater bra och allt det dar sa det far vara som det ar.

• 071020

"Alltså betydligt mindre än era barn så det är konstigt att bvc inte ens nämnt något? Nu är hon 15 mån så har inte hört nåt sen dess, blir väl först vid 3 års ålder som nästa besök blir om jag förstod dem rätt."

Nja min dotter vägde 7510g på ett årskontrollen, så hon va ju inte mindre än din.. ;)

nästa besök på bvs ska vara 1 1/2 års koll med vaccination...

• Busbellan
    vittra skrev 2009-02-01 16:01:13 följande:
    Till oss har inte BVC sagt ett pip förutom att de vid nästan 6 månaders ålder tjatade om att vi måste börja ge henne vanlig mat och inte bara amning.Hon vägde 2600 när hon föddes, var lite problem de första veckorna för hon gick ner till 2400 och tog 3 veckor på sig att komma upp till födelsevikten igen. Men efter det har inte BVC sagt något alls om vikten, så länge de följer sin kruva! Vid 1 år och 2 veckor vägde hon 7730!Alltså betydligt mindre än era barn så det är konstigt att bvc inte ens nämnt något? Nu är hon 15 mån så har inte hört nåt sen dess, blir väl först vid 3 års ålder som nästa besök blir om jag förstod dem rätt.Jag tycker att man nog avgör bäst själv om man ska vara orolig och tycker inte man ska lyssna till BVC för de säger fan olika överallt. Om barnet inte mår bra så får man ju fundera, eller om barnet inte följer kurvan. Men om barnet varit sjukt och sedan kommer igen så vad är problemet?? Det är ju normalt att de kanske går ner lite vid sjukdom, det gör ju även vuxna! Huvudsaken att de växer till sig igen sen ju!
    Men det har ju inte med om barnet väger lite utan det är när barnet slutar gå upp i vikt som man bör reagera
    Vissa barn är mindre än andra och vissa större, annars hade det ju inte funnits nån medelkurva
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Skruttis1979

vår dotter följer inte sin kurva, utan dippar. FAst hon går upp i vikt, men inte tillräckligt, tydligen.
    Får se vad de säger här snart då vi ska tillbaka den nionde.

Elma är världens centrum
Svar på tråden mitt barn går inte upp i vikt tillräckligt.