• Pernilla3

mitt barn går inte upp i vikt tillräckligt.

Har en tjej född sep 07. Hon har alltid gått upp lite i vikt, till en början berodde det på att hon var ägg- och mjölkallergisk. Det konstaterades när hon var 4 månader.

Vid ettårs kontrollen i okt vägde hon 9140 g. Sedan blev hon förkyld och de misstänkte lunginflammation och på sjukhuset vägde hon i nov 8900. Fick en extra kontroll i dec och då hade hon återhämtat sig trots magsjuka också och vägde då 9160. Hade en bokad kontroll nu igen i slutet av januari och då vägde hon 9165 g.

Hon äter bra hemma och hon äter bra på dagis enl dem.

Någon som varit med om detta? Eller vet något om vad som kan vara orsaker till detta?

Blir ju såklart orolig.

• Svar på tråden mitt barn går inte upp i vikt tillräckligt.
  • vittra
    Pernilla3 skrev 2009-02-01 16:25:55 följande:
    vittra: Anledningen till att man uppmärksammar barn som slutar gå upp i vikt är ju för att utesluta att det beror på någon sjukdom. De har ju inte fokuserat på Alva för att hon är liten utan för att hon knappt ökat i vikt på ett halvår. Den sista ökningen var på 5 gram. Det är ju därför man har just viktkontroll och längd kontroll på bvc för att uppmärksamma avvikelser eller se att de följer sin kurva. Det är ju ett medicinskt syfte med det hela och inte endast till för att det är roligt att veta.
    Jepp, precis vad jag skrev. Det är såklart bra att kolla att det INTE är något fel, men är det inget fel så är det ju inget problem även om barnet gått upp lite dåligt i vikt sista tiden osv. Det är ju faktiskt förhållandevis vanligt. Barnen börjar krypa, gå, springa och allt vad det är och vissa stannar då i vikt helt enkelt. Vissa barn förblir små hela uppväxten, som Nogulas tex, och kanske har en kurva som dippar hela tiden trots att inget är fel och barnet mår bra. Då kanske man som sagt inte ska fokusera på det utan just på att man faktiskt har ett välmående barn som ändå utvecklas.
  • vittra

071020 skrev 2009-02-01 16:27:28 följande:

vittra skrev 2009-02-01 16:17:32 följande:
    Oj vad olika det kan vara, var på bvc varje vecka tills hon var 4 mån, sen ökade vi det gradvis. Har haft världens bästa bvc sköterska, hon har varit engagerad, aldrig föredömande o alltid haft tid! Saknar henne så då vi nyligen flyttat o min nya disktiktssköterska/bvc inte ens kan läsa av viktkurvan, vilket innebar att hon dippade för mkt o hon upptäckte inte detta! Det upptäcktes först på sjukhuset när vi va inne under nyår. Då sa läkarna där att hon dippar för mkt i kurvan. Innan har hon ialla fall följt sin egen kurva någorlunda bra. Därav många fler tester o återbesök på sjukhuset. Har inget förtroende för min distriktssköterska o ska byta till "riktigt" bvc med utbildad personal.... Om jag var du skulle jag ringa o höra hur det är med vaccinationen..
    Ja jag hade tänkt ringa och kolla om de fått in D-droppar så då ska jag ta och nämna vaccinationen samtidigt. Synd att ni fick byta från en sån bra och sedan till någon som inte ens kunde läsa av kurvan, att det ens ska behöva vara så
  • 070706

Min son vägde 2740 när han föddes, och gick ner till 2430. Sen konstaterades det att han var mjölkproteinsallergisk och då fick han nutramigen. Därefter började han gå upp rätt stadigt i vikt fram tills han var 5 månader, då började han dala. När han var 7 månader hittade dom felet. Han hade ett hjärtfel, så vid 8 månaders ålder blev han hjärtopererad.

Sen började det gå lite uppåt igen, men han har inte tagit igen sig. Idag är han 19 månader och väger strax över 10 kg. Men så länge han inte börjar gå ner i vikt igen så oroar vi inte oss.

• Pernilla3

071020: ja vår första bvc sköterskavar ett riktigt stolpskott. Hon visste inte alls hur hon hade det. Hon sa standardfraser som : ja som ni ser så är kurvan fin och hon har växt bra, men i själva verket gick ju kurvan neråt. Hon kunde mäta huvudmåttet flera ggr för hon glömde av att hon gjort det när hon kom till datorn. Hon visste inget och frågade mig om saker som hon skrev upp för att komma ih¨åg. vid vaccinationen gick hon in i medicinrummet för att hämta spruta men kom ut tomhänt och sedan sa hon ja just det det var ju sprutan jag skulle ha. Jag påtalade om att alva åt så mkt och inte verkade bli mätt (vi hade en gröt enago som hon åt 4 dl av åt gången, så jag ville ha tips på något annat mer mättande) då sa hon bara "det gör inget hon är så liten så hon behöver gå upp i vikt, det är bra med hull. men jag ville ju att min dotter skulle känna sig mätt, jag var ju inte orolig att hon skulle gå upp i vikt, men det fattade hon inte. Så vi bytte och denna är jättebra.

• Pernilla3

070706: märkte ni något annat symtom på hjärtfelet förutom viktnedgång?

• versan

Våran lilltjej är mjälkprotein intollerant.
    idag är hon 3 år och väger ca 14.6kilo.
    när hon var 1år och 7 månader vägde hon 10.6kilo och var 82cm lång.
    när hon var 1år så vägde hon under 10 kilo kommer ej exakt ihåg men hon har alltid varit lång & smal.
    (ligger under i sin viktkurva)
    så det är nog ingen fara.

• Pernilla3

vittra: ja jag hann inte se det innan =)

• 070706
    Pernilla3 skrev 2009-02-01 16:35:52 följande:
    070706: märkte ni något annat symtom på hjärtfelet förutom viktnedgång?
    Ja, han kröp inte riktigt, och han blå lätt blåom läppar och fingrar när han bajsa. han var jätte gnällig. två månader efter hjärt-op. gick han, så där ser man hur mycket hans hjärtfel gjorde i hans utveckling.
  • Pernilla3

versan: nej det oroar mig inte att hon är lång och smal. Men att hon knappt ökar i vikt och tom går ner i vikt gör mig dock lite orolig iaf observant.

• 071020

Discosmurfen:
    Wow hon verkade inte riktigt höra hemma där...så tråkigt att det finns sådana människor :( "min" nya hade standardfrasen, "ja alla barn har problem med maten i början, speciellt om man är förstagångs förälder"... då var jag nära att ge henne en smäll (o jag är verkligen inte våldsam av mig) men min lilla kunde verkilgen inte amma eftersom hon hade för stark tunga som hon pressade upp i gommen...tror inte det har med att hon var mitt första barn... ;) knasiga människor...
    bra att ni fått en bättre nu=)

Svar på tråden mitt barn går inte upp i vikt tillräckligt.