• Hani A

Jobba natt

Jag ska snart börja söka arbete och kommer antagligen även söka natt jobb.
    Jag skulle jättegärna vilja veta lite för och nackdelar med att arbeta natt.
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Jobba natt
  • Hani A

Finns det ingen som jobbar natt som kan hjälpa mig??

• Fru Indosaurie

Min sambo jobbar natt så jag har ingen erfarenhet själv.. men

Fördelar:
    Man har många lediga dagar

Nackdelar:
    Det sliter mer på kroppen att jobba natt.
    Om man jobbar ensam på natten så är det lätt tråkigt.
    Man vänder på dygnet och måste vända tillbaks det när man är ledig.

• MaryT

Jag jobbar natt nu under sommaren, det har jag gjort många somrar tidigare också. Jag tycker att nattjobb är perfekt när man har små barn.
    Fördelarna (som jag ser det):
    - Man jobbar lite "friare", man har inte en massa ögon på sig hela tiden som man har på dagtid.
    - Man jobbar ett längre pass och har OB-tillägg hela tiden, vilket gör att man inte behöver jobba så många pass som man skulle behöva på dagen för att komma upp i samma lön.
    - Man får mer tid med barnen, även om man måste sova på dagen.
    - Jag jobbar inom hemtjänsten. Då tycker jag att det är mysigt att åka runt till små yrvakna gamlingar på nätterna och sitta på sängkanter och hålla handen ....
    - Tiden går MYCKET fortare när jag jobbar natt än när jag jobbar dag.

Nackdelen är kanske att det kan vara svårt att sova på "beställning", t ex på dagen innan man ska gå på nattpasset. Annars kan jag inte komma på några nackdelar, faktiskt.

Vad är det för jobb du ska söka?

• Hani A

MaryT

Jag tänkte i sådana fall söka inom äldreomsorgen på ett äldreboende.
    Hur många nätter brukar man arbeta och hur många nätter är man ledig efter det?

• Fru Indosaurie

Min sambo jobbar på ett äldreboende.
    Han jobbar 2 nätter, ledig 2, jobbar 2, ledig 2, jobbar 3, ledig 9
    sen upprepas det.
    Tjänsten är 65 % då börjar han 21 och slutar 07.
    Min sambo sover ALDRIG på dagen när han ska gå på nattpasset utan går upp som vanligt på morgonen och kör på hela natten till nästa morgon.

Han sitter här brevid mig och pratar och jag skriver =)

• Fru Indosaurie

Just ja, glömde att tillägga att min sambo har 1 avdelning själv att ta hand om på natten, 12 st boende.
    Väldigt ensamt alltså.

• oOoJOYoOo

Jag jobbar nattetid som undersköterska när jag inte är mammledig.

Jag trivs bra med nattjobbet. Det ända som kan bli långtråkigt är att jag jobbar mestadelen själv om natten förutom när man går på larm då går vi alltid två (o larmen kan ju bli många ).

Jag tycker det är kanon med fler lediga dagar. Blir mindre dagis om man har småbarn.
    Visst första tiden när man jobbar natt tror man att man ska gå under ...men man vänjer sig så småningom.

Lycka till i ditt jobbsökande!

*kram*

• lill linda 82

Fördelar - man jobbar inte lika många dagar. oftast jobbar man 3-4 dagar i sträck o sen ledig några dagar. Ialf brukar det vara så inom vården. Jag jobbade så ialf.

Nackdelar - Man hinner inte träffa vänner lika ofta eftersom att dom oftast jobbar dagtid, då man själv sover
    Man blir trött. Huvudvärk o frossa om natten är vanligt.
    Ensam jobb?
    Jobbigt att ställa om sig då man väl är ledig

• Hani A

Fru Indosaurie

Tack för svaren.
    Så man är ledig ganska mycket då.
    Pigg sambo du har!!
    Vet inte om jag e fullt så pigg

oOoJOYoOo

Tack

Ja, det är ju bra att det blir mindre dagis.

• MaryT

Hani A -
    När jag går på schema så går jag oftast två eller tre nätter på raken, sen ledig 2-7 nätter. Ungefär 12-13 nätter i månaden blir det. Då får jag ut ungefär 11-12 000 netto.

Mitt tips är att även söka nattpatrulljobb (hemtjänsten), då jobbar man alltid två och två (i allafall här). Jag har även jobbat på avdelning, och på vissa avdelningar jobbar man själv, andra avdelningar är man två på. Men även när jag jobbat själv så har jag gått över till andra avdelningen ett par timmar mitt på natten, man ser även där om det larmar på min avdelning så då kan man göra så, och så slipper man vara själv.

• Majsan70

Fördelar!
    Skönt att gå till jobbet utvilad o slippa springa iväg som nyvaken
    Många fler lediga dagar i månaden
    mer tid med barnen
    Nästan magiskt att jobba på natten

Nackdelar!
    Oftast en deltidstjänst
    Lägre SGI
    Ensamarbete (ibland), själv jobbade jag me två eller tre andra och vi hjälptes åt.

Hade lönen vart högre inom vården hade jag genast slutat mitt nuvarande jobb och börjat jobba natt i vården igen. Det var det bästa jobb o de bästa arbetstider jag haft. Men med de pissiga löner vi har nu o nästan bara deltid så får det banne mig vara.

Däremot kanske det i framtiden blir nattarbete där jag jobbar nu o då hoppar jag nog på igen.

• oOoJOYoOo
    Ja varma kläder, nån go kofta att dra på sig när småtimmarna börja närma sig. Som sagt man brukar börja frysa på sen natten.

Den jobbigaste tiden är runt 03.00 tiden tycker jag själv då brukar man bli rätt så trött och frusen.

Jag har inga problem med att ställa om mig efter jag jobbat natt iaf. Sen jobbar vi inte mer än 2 nätter i sträck, med tre och fyra nätter som uppehåll.
  • Hani A

Lill linda 82

Jag brukar få huvudvärk lätt i vanliga fall då kanske det blir ännu värre då.

• Hani A

Mary T

Tack för tipset

Majsan 70

Är det inte ganska bra lön på natten?

• Majsan70

Grundlönen varierar ju med vilken kommun eller vilket lansting man jobbar åt. Sen tillkommer OB tillägget. Men eftersom det är en deltidstjänst, (oftast) så blir det ju inte många kronor det rör sig om. Som jag jobbar nu tjänar jag åtskilliga tusen mer i månaden.

Synd o skamm att man inte får mer pengar för att jobba med människor.

• NatalieS

Hej!
    Jag jobbar natt inom äldrevården sedan ca ett år tillbaka. Fördelar är all tid man för över till annat än jobb. Jag jobbar ca 2 nätter i veckan. Jag har ett 6 veckors schema och den längsta perioden jag är ledig är 9 dagar. Har även en på 6.

En annan fördel är att man kan jobba lite mer i sin egen takt. Det är oftast inte lika högt tempo på natten. Jag jobbar alltid tillsammans med en annan personal och vi har hand om 30 boenden. Men hälften av dem sover hela natten.

Man har tid att ta det lugnt.

Nackdelar är att inom vården så tjänar man inte jättebra. Men vi har ju natt OB som ger ganska mycket.

Man måste kunna sova när man kommer hem för att orka med nästa natt. Så det gäller att det är tyst hemma. Själv har jag inga problem att sova men det blir nog värre sen när man har barn hemma.

Men jag trivs ändå med att jobba natt och vill inte byta jobb. Det är skönt att ha det lugnt på jobbet. Alla vänner som är heltidare och jobbar dag klagar jämt över stress. Jag är aldrig stressad.

Det är bara att prova på. Vissa passar det utmärkt att joba natt. Det märker man rätt snabbt!

• Hani A

Majsan 70

Ja, jag håller med dig om att alla som jobbar med människor borde få bättre betalt än vad dom får idag.

• Hani A

NatalieS

Okej, så det är mindre stress. Det låter ju bra

Svar på tråden Jobba natt