Anonym (???) skrev 2009-02-01 22:52:34 följande:
Han vill ha utökat umgänge. (tex utökat från varannan helg till varje helg). Om umgänget skall utökas krävs ju en form av överenskommelse som sluts efter antingen en huvudförhandling i rätten eller genom ett "samarbetssamtal" där vi möts och diskuterar formerna för umgänget och omfattningen av det. Jag vet dock att om jag sätter mig i samma rum som honom kommer jag vara otroligt rädd och rollerna som vi hade under vårt förhållande kommer att återupptas i form av att han ställer krav med mer eller mindre manifesta hot, och jag underkastar mig av rädsla. Jag vill inte upp i rätten igen och vet att på sikt så kommer umgänget att utökas... Jag vill bara inte att jag pressas till att gå med på hans krav som egentligen kan gå emot principen om barnets bästa
Ett barn har rätt till båda sina föräldrar.
Likväl som båda föräldrarna har rätt att träffa sina barn.
Under den förutsättning att ingen av föräldrarna utsätter barnen för något illa.
Att kräva att ha umgänge med sitt barn varje helg, låter inte som något som skulle vara för barnets bästa.
När ska du i sådana fall ha en egen helg med ditt/dina barn?
Ett mycket bra och genomtänkt argument som du ska ta fasta på.
Har mycket svårt att tro att TR eller famrätten ens skulle överväga ett utökat umgänge att sträcka sig till
varje helg.
Du har lika stor rätt att umgås med dina barn på helgerna, såsom barnen har lika stor rätt att få umgås med dig på helgerna.
Bara för att man är en umgängesförälder så har man inte per automatik rätt att helt ta bort ett barns rättighet att umgås en helg ( läs fritid. ) med den andra föräldern.
Jag har själv tragglat igenom famrätt, TR och HR och ska förmodligen upp igen på nya förhandlingar, så jag tror mig ana din frustration.
Min fd gick från att först kräva byte av umgänges helger, till krav om VV.
När han inte fick gehör för något av det. Ändrade fadern kraven till att kräva barnen på heltid och ensam vårdnad, samt att barnens äldre syskon inte skulle få träffa sina småsyskon alls på helgerna och att jag bara skulle få ha barnen 4 dgr i mån.
Barnen skulle ryckas upp ur sitt ursprungliga miljö, syskon, hem, skola, fritids, förskola, vänner och all invand miljö.
Jag höll på min linje att ett byte av helger inte var förenligt med barnens bästa.
Det skulle innebära att barnen aldrig skulle få umgås med sina andra äldre syskon på helgerna.
Förklarade även att det var tekniskt omöjligt för alla andra inblandade ( äldre barns far och sambo, Ny pojkvän och hans fd sambo att ändra sina arbetsscheman för att passa in på min fd mans nycker )
Däremot kan TR ändra ett umgänge, till att utökas och sträcka sig antingen till VV eller från tex tors eftm - mån morgon där barnet hämtas och lämnas på förskola, skola alternativt fritids.
Vartannat lov och vartannan storhelg/högtid, sem osv.
Man kan även skriva in i en dom vilken tid ett barn ska hämtas och lämnas.
Likaså vilken förälder som ska hämta och lämna.
Barnens ålder och hur "bra" relation barnen har med umgänges föräldern spelar också roll i ett umgänge.
Att tvärt neka umgänge/utökat umgänge utan att ha bra och noga genomtänkt argument, tror jag är till skada för en själv som förälder i en tvist.
Att gå med på samarbetssamtal och kanske själv ge olika förslag på umgänges schema tror jag alltid är en fördel, för sig egna skull.
Att man själv håller sig lugn och sansad och låter den andre föräldern stå för tjafset och vägra gå med på olika förslag, ligger oftast den tjafsande föräldern i fatet.
Lycka till TS och jag hoppas att allt faller väl ut för barnets bästa i åtanke.