• Anonym (???)

samarbetssamtal när man är rädd? umgänge

Jag är otroligt rädd för mitt barns pappa. Han hotar nu om att ifall jag inte samarbetar med honom angående utökat umgänge så drar han det till rätten en andra gång. Jag är trött på tvister men vill inte gå med på vilka krav som helst från pappans sida. Om jag nu sätter mig och "samarbetar" med honom (går med på hans krav) känns det som om han genom att hota med tvist kan få mig till att gå med på mer och mer.
    Hur tycker ni att jag ska göra?

samarbeta för att slippa tvista, eller tvista för att slippa samarbeta?

• Svar på tråden samarbetssamtal när man är rädd? umgänge
  • mamita64

Anonym (???) skrev 2009-02-02 22:05:21 följande:

Kloss skrev 2009-02-02 20:14:51 följande:
    Jag förstår inte hur det kan ligga mig till last att jag inte "samarbetar" med en man som misshandlat mig halvt till döds. Det kan ju inte i någon vettig människas tankar kategoriseras som SAMARBETE när den ena parten är så rädd att den skakar och vågar inte titta upp, mår fysiskt illa av situationen och mer eller mindre kan pressas till att säga vad som helst/gå med på vad som helst bara för att slippa situationen. Jag kan som mamma inte göra vad som är bäst för barnet om jag måste förhålla mig till hans hot, våld osv. Han däremot kan sitta där och genom sina subtila sätt utöva makt över mig. Hans "onda blick", hans små svordomar han slänger ur sig på ett annat språk som bara jag förstår men som omgivningen inte uppfattar osv. SAMARBETE??? och kan det ligga mig till last för att jag egentligen tänker på barnets bästa genom att inte försätta barnets mamma (mig själv) i den situationen???
    TRo mej TS jag förstår precis hur du känner. Jag satt i din sitts för tretton år sen och trots att de på soc visste att jag var rädd för mannen så skulle samtalen genomföras, soc utför ju det som tingsrätten sagt till om.
    För min del blev det också så att den ena soctjejen "föll" för min man och tog enorm hänsyn till vad han ville och hur han mådde och tyckte bara att jag var jobbig som var ledsen och ville prata om "gammalt" som vi varit igenom i vårt äktenskap.
    De här gamla sakerna bidrog ju till att vi inte kunde samarbeta kring barnen o därför ville jag diskutera dem. När hon vid ett tillfälle sa att om jag skulle fortsätta dra upp gammalt så får vi avsätta fem ggr till...om du orkar (och så sa hon namnet på mitt x) då gick jag och sen fick de fixa en konsult som tog hand om oss.Då löste det sej.
    Jag vet att fler här har råkat ut för liknande och inte bara för länge sen utan mer i nära tid oxå.
    Jag skulle önska att det alltid fanns en manlig o en kvinnlig socialsekreterare med vid samarbetssamtalen, det skulle bli en bättre balans då. Jag har varit med klienter när det varit så och det är mycket bättre än bara två av samma kön,
  • mamita64

Philofix skrev 2009-02-02 23:52:29 följande:

Att man tvingas gå på sam arb samtal på fam rätten och sitta i samma rum som den man är rädd för. Mitt ex tex han vägrar komma på dessa samtal och påstår sig helt plötsligt vara rädd för mig trots att jag aldrig någonsin hotat honom eller hotat att göra honom illa, allt är alltså extremt överdrivet från hans sida för det kanske kan ligga mig i fatet om han visar en oäkta rädsla som ingen annan än jag märker än falsk.
    Ja jag har sett dina tidigare trådar, han har ju tydligen soc på sin sida om man kan säga så.
    Vet att en del vägrar att gå, men jag hade inte vågat göra det själv i alla fall.
    Nu är det ju ett antal år sen jag var igenom detta så saker kan ha ändrats, därför måste det vara bäst att tala med familjerätten först o främst.
  • Philofix
    mamita64 skrev 2009-02-02 23:58:59 följande:
    Philofix skrev 2009-02-02 23:52:29 följande: Ja jag har sett dina tidigare trådar, han har ju tydligen soc på sin sida om man kan säga så.Vet att en del vägrar att gå, men jag hade inte vågat göra det själv i alla fall.Nu är det ju ett antal år sen jag var igenom detta så saker kan ha ändrats, därför måste det vara bäst att tala med familjerätten först o främst.
    Men fam rätten är ju på hans sida också. Enkla frågor från mig ältas om och om igen utan att jag får svar. Känner mig helt maktlös eftersom han inte vill ha samtal och då kan ingen göra nånting och han vinner ju  och har ju barnen som har rätt till båda sina fäldrar för sig själv som jag får träffa 1 tim/veckan med 2 kontaktpersoner (pappans krav) trots att det inte föreligger nåt skäl till det. Min yngsta är ff spädbarn och jag tycker det känns så sjukt av pappan att göra såhär mot våra barn eftersom han vet att de sårar mig mest.
    Äntligen.....efter 50 dagars väntan
  • Anonym (insatt)
    Svar på #23
    men varför har du gått med på kontaktpersoner om du inte vill?
  • Philofix
    Anonym (insatt) skrev 2009-02-03 00:14:14 följande:
    Svar på #23men varför har du gått med på kontaktpersoner om du inte vill?
    Men jag har inte gått med på det, blev inte tillfrågad ens. Det bara bestämdes eftersom exet krävde det om ett umgänge skulle bli aktuellt så det är inget som de ens dikuterat med mig.
  • Anonym (insatt)

Och då har ju domstolen prövat behovet av umgänge i närvaro av kontaktperson. Inte bestäms det bara på pappans begäran, mot din vilja!?! Pappan måste givetvis uppge bärande skäl till att det behövs, i domstolen.

• Philofix
    Anonym (insatt) skrev 2009-02-03 00:23:18 följande:
    Och då har ju domstolen prövat behovet av umgänge i närvaro av kontaktperson. Inte bestäms det bara på pappans begäran, mot din vilja!?! Pappan måste givetvis uppge bärande skäl till att det behövs, i domstolen.
    Och det har han inte gjort. Han bara bad fam rätten om det och fick det. Står ingenting om det i nåt papper här hemma och togs inte ens upp under förhandlingen. Det verkar osa tjänstefel här lång väg från fam rättens sida.
  • Philofix

Ingen som håller med mig i inlägg 27 om inlägg 26 stämmer?

• Anonym (insatt)
    Svar på #27
    Ja, familjerätten får inte tillsätta kontaktperson utan ditt samtycke (såvida inte barnet är omhändertaget enligt LVU)! Ett sådant beslut kan du anmäla till Länsstyrelsen!
  • Philofix
    Anonym (insatt) skrev 2009-02-03 00:51:25 följande:
    Svar på #27Ja, familjerätten får inte tillsätta kontaktperson utan ditt samtycke (såvida inte barnet är omhändertaget enligt LVU)! Ett sådant beslut kan du anmäla till Länsstyrelsen!
    Gud varför har man inte fått den upplysningen? Är du verkligen säker på din sak? Men vad säger då fam rätten och pappan om jag tar det till Länsrätten? Kan han då plötsligt vägra mig träffa barnen? Det finns inget LVU och barnen är inte rädda för mig tvärtom, gråter när vi skiljs.
Svar på tråden samarbetssamtal när man är rädd? umgänge