• Anonym (???)

samarbetssamtal när man är rädd? umgänge

Jag är otroligt rädd för mitt barns pappa. Han hotar nu om att ifall jag inte samarbetar med honom angående utökat umgänge så drar han det till rätten en andra gång. Jag är trött på tvister men vill inte gå med på vilka krav som helst från pappans sida. Om jag nu sätter mig och "samarbetar" med honom (går med på hans krav) känns det som om han genom att hota med tvist kan få mig till att gå med på mer och mer.
    Hur tycker ni att jag ska göra?

samarbeta för att slippa tvista, eller tvista för att slippa samarbeta?

• Svar på tråden samarbetssamtal när man är rädd? umgänge
  • Philofix

Vad tyst det blev nu då när jag behöver hjälp med detta.

Jag tycker ändå det är konstigt att min advokat inte sagt något om detta.

Äntligen.....efter 50 dagars väntan
  • Anonym (insatt)
    Svar på #30
    Nu hänger jag inte med.... varför skall du vända dig till Länsrätten? Jag skrev att du skall anmäla att det tillsatts kontaktperson i familjerätten mot din vilja till Länsstyrelsen (inte samma ställe)
  • Philofix
    Anonym (insatt) skrev 2009-02-03 01:16:45 följande:
    Svar på #30Nu hänger jag inte med.... varför skall du vända dig till Länsrätten? Jag skrev att du skall anmäla att det tillsatts kontaktperson i familjerätten mot din vilja till Länsstyrelsen (inte samma ställe)
    Jgag skrev fel ord, förlåt. Men vad då ska jag tala om de för Länsstyrelsen eller ska jag anmäla att familjerätten begått fel?

Jag tycker det är konstigt ändå att inte advokaten upplyst mig om detta. Är rädd att pappan kommer sätta sig på tvären om inte kontaktpersonerna närvarar vid mitt umgänge med barnen och då kommer ju tyvärr de i kläm och så jag och det är det jag inte vill.

Jag tycker det är jävligt fult av fam rätten att göra såhär och inte tro att jag skall märka att nåt är väldigt fel. Hur ska man nu kunna lita på dem i fortsättningen. De verkar ju mer ara ute efter att förstöra för min del än hjälpa mig.

Är du verkligen säker på detta? Vilken Länsstyrelse ska jag vända mig till? Eller det kanske bara finns en? Jag antar att det skrivs en rapport om detta, men vad som händer sedan vet man ju inte, men du kanske vet?
  • Philofix

Hoppas på snabbt svar så jag kan ringa så fort de öppnar.

• Anonym (Jag med.)

Oj så jag känner igen det där ts.
    Hur man blir som nästan förlamad och utan handlingsförmåga.
    Jag vet inte hur många möten jag suttit mig igenom och bara skakat hos soc under utredningen.

Men jag gjorde som så att jag pratade helt ärligt om hur fruktansvärt jobbigt jag tyckte var.
    Att jag inte kunde sova natten innan ett möte, utan bara låg som en fiolsträng i sängen.
    Då fick jag faktiskt hjälp, socialchefen satt med, och dom höll honom i korta tyglar, så fort han började ljuga eller fara ut mot mig i anklagelser som var absurda, så blev han stoppad och liksom återförd till det som var viktigt, barnens bästa.

Men jag var absolut tvungen att vara närvarande.

Prata med dom ts.
    Säg precis som det är.

Lycka till.

• Philofix
    Anonym (Jag med.) skrev 2009-02-03 01:46:26 följande:
    Oj så jag känner igen det där ts.Hur man blir som nästan förlamad och utan handlingsförmåga.Jag vet inte hur många möten jag suttit mig igenom och bara skakat hos soc under utredningen. Men jag gjorde som så att jag pratade helt ärligt om hur fruktansvärt jobbigt jag tyckte var.Att jag inte kunde sova natten innan ett möte, utan bara låg som en fiolsträng i sängen. Då fick jag faktiskt hjälp, socialchefen satt med, och dom höll honom i korta tyglar, så fort han började ljuga eller fara ut mot mig i anklagelser som var absurda, så blev han stoppad och liksom återförd till det som var viktigt, barnens bästa. Men jag var absolut tvungen att vara närvarande.Prata med dom ts. Säg precis som det är. Lycka till.
    Men här handlar det väl om fam rätten sk samarbetsamtal.

Ingen som har svar på mina frågor?
  • Philofix

Ligger alla och sover?

• pegga

Det är inte med sina vänner man sluter fred, utan med sina fiender, så på något sätt måste du ju hitta ett sätt att förhandla om du vill undvika en rättslig tvist.

• Philofix
    pegga skrev 2009-02-03 07:37:53 följande:
    Det är inte med sina vänner man sluter fred, utan med sina fiender, så på något sätt måste du ju hitta ett sätt att förhandla om du vill undvika en rättslig tvist.
    Men hur bär man sig åt då?
  • Philofix
    Hur gör man då?
  • Anonym

Philofix, kom ihåg att inte ta över tråden.

• Philofix
    Anonym skrev 2009-02-03 13:34:43 följande:
    Philofix, kom ihåg att inte ta över tråden.
    Men jag undrar ju bara vad man gör, det kan ju TS också ha nytta av att veta.
  • Anonym (+)
    Svar på #38
    Instämmer.
    Underligt att du har kontaktpersoner som mor...?
    Vad är skälet till detta?

Har du verkligen berättat allt...?
  • Anonym (insatt)
    Svar på #33
    du anmäler till Länsrätten att familjerätten bestämt, mot din vilja, att det skall vara kontaktperson närvarande då du träffar barnen... om det nu verkligen är då - i ditt inlägg antyder du att du ändå accepterar kontaktperson?: "Är rädd att pappan kommer sätta sig på tvären om inte kontaktpersonerna närvarar vid mitt umgänge med barnen och då kommer ju tyvärr de i kläm och så jag och det är det jag inte vill."
  • Anonym (?)

Philofix skrev 2009-02-03 01:51:38 följande:

Men här handlar det väl om fam rätten sk samarbetsamtal.Ingen som har svar på mina frågor?
    Eftersom många bara läser trådstarten så är det bättre att starta en egen tråd om man vill ha svar på sin fråga.

Dessutom visar man större respekt mot en TS om man startar en egen tråd istället för att börja fråga om andra saker i en tråd.

För det tredje så bekräftar dina upprepade inlägg det intryck du gav i din första tråd, och det intryck som soc verkar ha av dig.
  • Anonym (suss)

Philofix; starta en egen tråd..... du tar över denna, inte snällt mot ts.... och vad hon vill veta och frågar om ska inte du bestämma...... ( inlägg 42)

Svar på tråden samarbetssamtal när man är rädd? umgänge