Inlägg från: Anonym (insatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (insatt)

samarbetssamtal när man är rädd? umgänge

Att samarbeta är inte att gå med på hans krav! Stå på dig - och berätta för dem på familjerätten att du är rädd! Inte för att slippa samarbetssamtalen utan för att de kanske skall skydda dig i väntrum, hiss och ev släppa ut er ur rummet en och en....

• Anonym (insatt)
    Svar på #4
    Jag förordar samtal hos familjerätt framför familjerådgivare! Familjerätten kan:
    - hjälpa till att skriva ett verkställbart avtal - det kan inte familjerådgivare
    - familjerättshandläggare skall vara juridiskt kunniga och känna till samtliga förutsättningar/kriterier för ett avtal. Det behöver inte familjerådgivare kunna...
  • Anonym (insatt)
    Svar på #12
    mamita64 skrev: "ta stöd från tex en kvinnojour. Någon därifrån kan följa med som stöd på samtalen. Den personen har ingen rätt att yttra sej eller tala för dej, men det kan ändå vara skönt att ha någon med sej."
    - men om en utomstående skall vara med i rummet förutsätter det att den andra föräldern lämnar sitt samtycke till det!
  • Anonym (insatt)
    Svar på #23
    men varför har du gått med på kontaktpersoner om du inte vill?
  • Anonym (insatt)

Och då har ju domstolen prövat behovet av umgänge i närvaro av kontaktperson. Inte bestäms det bara på pappans begäran, mot din vilja!?! Pappan måste givetvis uppge bärande skäl till att det behövs, i domstolen.

• Anonym (insatt)
    Svar på #27
    Ja, familjerätten får inte tillsätta kontaktperson utan ditt samtycke (såvida inte barnet är omhändertaget enligt LVU)! Ett sådant beslut kan du anmäla till Länsstyrelsen!
  • Anonym (insatt)
    Svar på #30
    Nu hänger jag inte med.... varför skall du vända dig till Länsrätten? Jag skrev att du skall anmäla att det tillsatts kontaktperson i familjerätten mot din vilja till Länsstyrelsen (inte samma ställe)
  • Anonym (insatt)
    Svar på #33
    du anmäler till Länsrätten att familjerätten bestämt, mot din vilja, att det skall vara kontaktperson närvarande då du träffar barnen... om det nu verkligen är då - i ditt inlägg antyder du att du ändå accepterar kontaktperson?: "Är rädd att pappan kommer sätta sig på tvären om inte kontaktpersonerna närvarar vid mitt umgänge med barnen och då kommer ju tyvärr de i kläm och så jag och det är det jag inte vill."
Svar på tråden samarbetssamtal när man är rädd? umgänge