• Linustott

matschema vid 8 månaders bebis?

undrar hur mycket era barn äter under ett dygn ungefär..
    har själv slutat amma preics...
    när börjar man med två mål mat? just nu äter min lille

7 välling
    10 gröt
    13 burkmat
    16 gröt
    20 välling

• Svar på tråden matschema vid 8 månaders bebis?
  • Eisa
    en ängel skrev 2009-02-03 23:29:22 följande:
    puh fantast skrev 2009-02-03 23:22:57 följande: Konstigt!på mitt BVC är de jättenoga och säger ofta att man bör ge 2 mål lagad mat om dagen minst från 8 mån. Innan dess går det bra med ett gröt mål.
    Så säger de här också, att 2 lagade mål från 8 månader. Det känns lite konstigt att häva i dem nästan bara gröt och välling hela dagarna hela första året också tycker jag. Enformigt. Outvecklande.
  • en ängel

Eisa skrev 2009-02-03 23:39:00 följande:

Så säger de här också, att 2 lagade mål från 8 månader. Det känns lite konstigt att häva i dem nästan bara gröt och välling hela dagarna hela första året också tycker jag. Enformigt. Outvecklande.
    Det tycker jag också!!
  • Ett två tre

Min son får:

Nan ca 200 ml när vi vaknar
    10 Gröt
    13 Lunch smörgås + fruktpuré/mosad frukt eller barnmatsburk
    Ev mellanmål
    16 Middag barnmatsburk
    Ev mellanmål
    19 Kvällsgröt eller annan kvällsmat

Mellanmål kan vara allt möjligt. Beror på om vi är hemma eller ute.

• Tualisa

Hur stora portioner äter era barn om dom äter ur en burk? min tjej är ju liten i vikten och äter en 1/2 stor burk, är det för lite tror ni?

Lilla Alva är här
  • ericas mamma

Från 8mån ska de äta två mål med mat. Loke äter så här nu ungefär

kl.9-10 gröt eller välling

kl.12-13 1burk mat+fruktpuré

kl.15.macka

17-18 Gröt (kommer snart bli lagad mat istället)

21-22. välling

Erica 060202 Loke 080626 www.ericasmamma.blogg.se
  • en ängel
    AlvaochTor skrev 2009-02-05 22:11:13 följande:
    Hur stora portioner äter era barn om dom äter ur en burk? min tjej är ju liten i vikten och äter en 1/2 stor burk, är det för lite tror ni?
    Det tror jag unte. Barn äter väl olika mycket precis som vi vuxna. Min son äter sällan mer än en halv burk och han verkar må hur bra som helst!
  • Ett två tre
    AlvaochTor skrev 2009-02-05 22:11:13 följande:
    Varierar hur hungrig han är (och vilken mat det är ), sonen äter allt från en halv till en hel stor burk. Ofta 2/3 burk så att jag inte vet jag ska göra med det lilla som är kvar. Värmer lite i taget och ser om han vill ha mer...
  • Linustott

jag har bytt bort grötmålet vid 17 till antigen hemlagad mat eller en burkmat... På mitt BVC säger de inget alls om mat... Vi hinner tyvärr inte prata mat...

• Tualisa

Hon är snart 9 månader men är född förtidigt så hon väger bara 6 kg. SÅ då kanske 1/2 burk är bra. jag har gett henne gröt 4-5 gånger per dag eftersom hon slutade amma, ville inte och tog inte flaska från början. Ingen mat dög så gröt var det enda hon ville ha. Nu har jag smugit in mat till lunch, har hittat en sort som hon gillar.. pasta med broccoli.. allt annat ratar hon. Vad ska man göra då, känns konstigt att ge henne samma mat hela tiden. Men känns ändå bättre att byta ut istället för gröt.

Lilla Alva är här
  • Ett två tre
    AlvaochTor skrev 2009-02-06 10:48:25 följande:
    Hon är snart 9 månader men är född förtidigt så hon väger bara 6 kg. SÅ då kanske 1/2 burk är bra. jag har gett henne gröt 4-5 gånger per dag eftersom hon slutade amma, ville inte och tog inte flaska från början. Ingen mat dög så gröt var det enda hon ville ha. Nu har jag smugit in mat till lunch, har hittat en sort som hon gillar.. pasta med broccoli.. allt annat ratar hon. Vad ska man göra då, känns konstigt att ge henne samma mat hela tiden. Men känns ändå bättre att byta ut istället för gröt.
    Ja en halv burk låter ju bra då Min son väger 11 kg och äter ofta bara en halv burk.

Har du provat burkarna med färdig gröt med grönsaker i? Är visserligen gröt, men tycker det ser ut som puré i och så är det grönsaker i. Tror egentligen den heter kvällsgröt (kan vara jag blandar ihop dom lite nu) men man kan ge den när som helst, att det står kvällsgröt är ju för att den mättar länge. Min son älskar dom burkarna, ger såna ibland om han vägrar allt annat.

Sonen är oxå svår med mat och gillade inga burkar med mat i början. Men det finns en (Hipp tror jag) med potatis, majs och kalkon, den gick hem Är från 6 månader. Den får han fortfarande ibland här eftersom han gillar den så mycket.
Svar på tråden matschema vid 8 månaders bebis?